Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

- Og søking på internett
Nettevett – utvidet versjon
Informasjonskompetanse + smarte tips & triks….
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Nyhetsfôring med RSS ALEPH brukermøte 2006
Kildekritikk på Internett Leikny Øgrim
Vurdering av kilder Kildekritikk.
DaTaTing Hva er internett? •Verdensomspennende nettverk av nettverk. •I likhet med mennesker, kan ikke datamaskiner kommunisere med hverandre gjennom et.
På nett med barna?.
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Salgsteknikker & Sosial media
Bli kjent med læringssenteret Kjør videosnutt, lagd av MK-bedriften Praxino! Kjør videosnutt Les serviceerklæringen! Av Eva Nordbye.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
KSYS-KURS MØTEPLASSEN 2013
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
En du kan støtte deg til når ting går galt. En du alltid kan stole på, fortelle alt til.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Nettsider Oppvekst og yrkesetikk - FLU 2.år
IT-seksjonen 2005 Nettsøk, nettikette og kildekritikk Hva er internettet? Nettsøk Ta vare på adressene Litt om uønska vare Netikkette Kildekritikk.
Naturfag og IKT. IKT til hva Informasjonssøk Presentasjoner Animasjoner Pedagogiske programmer Administrasjon av undervisningen Chat/diskusjon.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Avdeling for sosionomutdanning
Wikipedia Wikipedia er leksikon på Internett. Wikipedia blir utgitt av den ideelle organisasjonen Wikimedia Foundation. Wikipedia har over 18 millioner.
Blogging med Google Blogger
Velkommen til Medisinsk bibliotek
UBiT - veven
Hvordan henviser til kildene som er brukt?
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla Utdanningstorget 4. februar 2004 Leikny Øgrim IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning Høgskolen.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Questions for New Zealand/Maori websites:
Grunnkurs i webpublisering
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
SAFT-undersøkelsen SAFT SAFT-prosjektet er et europeisk samarbeid som skal spre kunnskap om trygg bruk av Internett til barn og unge, foreldre,
IT-seksjonen 2007 Nettsøk, nettikette og kildekritikk  Hva er Internett?  Nettsøk  Ta vare på adressene  Litt om uønsket vare  Netikkette  Kildekritikk.
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Nettsøk og nettikette Forelesning 7. november 2003 Hva er internettet?
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Velkommen til foreldremøte.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Høgskolen i Oslo Lage nettsider Temaperiode 3 – FLU 2.år Eli Gjølstad - Mai 2007
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Idrettens hjem på nett Stjørdal 18.april 2015 Organisasjonssjef Kjell Bjarne Helland Sør-Trøndelag Idrettskrets.
Bruk av internett i undervisning Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø 3. desember 2001.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Informasjon til fordypningsoppgaven
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Digital startpakke kurs 3
Kilder og kildekritikk
Kilder og kildekritikk
Kilder og kildebruk.
- Og søking på internett
Utskrift av presentasjonen:

Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier

Kildekritikk er vanskelig l Barn og ungdom har store vanskeligheter med å forstå ironi: –Vanskeligheter med å forholde seg kritisk til kilder. –De tar ofte for gitt at det som står skrevet er sant. l Nettbaserte digitale kilder gjør kritikk enda vanskeligere. –Alle kan publisere hva som helst på Internett! –Brukeren av nettet har beveget seg fra konsumenter til produsenter –Alle Er f.eks. Wikipedia like troverdig som et leksikon utgitt på er norsk forlag? l Som voksne kan vi vurdere elektroniske kilder ut fra: –språkføring, nettadresser, design, m.m. i kombinasjon med våre erfaringer og kunnskaper. = Betydelig vanskeligere for barn og ungdom

Troverdighet – ulike tips l Bruk emnekataloger som utgangspunkt for nettsøk. l Undersøk flere kilder. l Sjekk når nettsiden sist ble oppdatert. l Undersøk hvem som er forfatter (sjekk domenenavn) l Finnes det f.eks. en e-postadresse man kan kontakte nettstedets ansvarlige? l Still spørsmål som: Hvem står bak nettstedet? Hvorfor er siden laget? Er siden privat eller offentlig?

Troverdighet – ulike tips 2 l Vurder nettadressen og/eller bruk Whois-tjenesten for norske nettstederWhois-tjenesten – l Check doméne for internasjonale nettsteder. Gå f.eks. l Tidligere var det for eksempel vanskelig å finne ut hvem av disse to som var ekte – nå har den ene endra på designet: – og Hvilken av de to er ekte? l Andre ting du kan tenke på: l Er det fritt for reklame? l Fører lenkene deg dit du skal? l Sier de tydelig hvor du havner? l Er lenkene relevante ressurssider for deg eller barna dine?