IKT i skolehverdagen Hva? Hvorfor? Hvordan?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Teknologi i klasserommet
Forskning og utvikling
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Nettevett – utvidet versjon
Bildet:
Etikk og nettvett i barnehagen
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Veiledet lesing Mørkved skole
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
IT-seksjonen 2005 Nettsøk, nettikette og kildekritikk Hva er internettet? Nettsøk Ta vare på adressene Litt om uønska vare Netikkette Kildekritikk.
Hva er Fronter.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla Utdanningstorget 4. februar 2004 Leikny Øgrim IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning Høgskolen.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Trageton: ”Å skrive seg til lesing”
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Temakveld Nettvett og spill.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
IT-seksjonen 2007 Nettsøk, nettikette og kildekritikk  Hva er Internett?  Nettsøk  Ta vare på adressene  Litt om uønsket vare  Netikkette  Kildekritikk.
Nettsøk og nettikette Forelesning 7. november 2003 Hva er internettet?
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT i skolehverdagen Hva? Hvorfor? Hvordan?
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Bruk av internett i undervisning Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø 3. desember 2001.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Utskrift av presentasjonen:

IKT i skolehverdagen Hva? Hvorfor? Hvordan? Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo vibeke.bjarno@lu.hio.no

Tilpasse lærerutdanninga til profesjonen vi utdanner til IKT integrert i alle fag, på alle nivåer (L97) Pedagogisk bruk og tilrettelegging (IKT i norsk utdanning. Plan for 2000-2003” - KUF 1999) Mål at elevene i grunnskolen skal: "... få kjennskap til og erfaring med bruk av tekstbehandling, regneark og Internett som en del av arbeidet med ulike fag." Føler lærerstudentene seg beredt til å arbeide mot dette målet? Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

IT som hjelpemiddel… Fra formidling til veiledning Kan bruk av IKT frigi lærerens tid? Større muligheter for å differensiere og tilby tilpasset opplæring? Legger IKT til rette for selvstendighet? Oppfølging? Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Valgfag - IT-assistenter http://pilot.ls.no/cgi-bin/nls/imaker?id=51189 ”Vegard Larsen frå vk1 allmennfag har lagt ned mykje arbeid i å sikre dei gamle pc'ane mot virusangrep. No inviterer han andre skular til å prøve systemet hans” Kanskje det gir lærerne mer tid til å arbeide med tilrettelagt opplæring? Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

HVA er IKT i skolehverdagen? Metodebruk? Programvare? Hva er viktig? Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Interaktive videoer multimediaproduksjoner hypertekst Explorer chat It’s learning mappevurdering Dreamweaver informasjonsinnhenting Luvit LMS-systemer E-post Netscape digitale bilder kommunikasjon Samtekst produksjon Frontpage Tesktbehandling spill Som skrivemaskin Blackboard publisere Pedagogisk programvare Interaktive timeplaner nettsider Internet diskusjonsforum Classfronter regneark Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning bildebehandling Juss: Opphavsrett og personvern presentasjonsverktøy

HVORFOR IKT i skolehverdagen? Datateknologi har betydning for ungdommens yrkesvalg og framtidsutsikter. Internet viktig kommunikasjonskanal for: Markedsføring – Næringsliv – Forvaltning - Forskning – Nyhetsformidling - Privat bruk Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

IKT på skolen og hjemme Kjønn - betydelige forskjeller geografi Gutter er mer interessert Flere gutter disponerer datamaskin hjemme Guttene tror IT blir viktig i fremtidig yrke Guttene er de mest allsidige brukerne geografi sosial klasse familiesituasjon Basert på SSBs brukerundersøkelse av IT i skolen 1995, 2000. Samt ITU monito – skolens digitale tilstand 2003 Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Reproduksjon av ulikhet Arbeidsliv Familie Skole ? Barnehagen Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Skolens/ Pedagogens rolle? Det å drive tilpasset opplæring etter opplæringsloven forutsetter ideelt at en lærer med 20 elever i klassen skal undervise på 20 nivåer! Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

IKT’s rolle i tilpasset opplæring? ”IKT - Ikke tryllestøv, men et nødvendig gode i samspill med pedagogisk refleksjon” Sunt med skepsis? Kunnskap er makt! Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Myter om IT IT er kun teknologi IT er spesielt vanskelig å forstå IT er for de sære IT krever at du begynner med det som barn IT krever all din tid Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

HVORDAN bruke IKT i skolehverdagen? Hva sier L97? IKT integrert i alle fag IKT som et pedagogisk didaktisk verktøy På alle trinn og nivåer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Noen historiske linjer Betegnelse Bruksområde Lærings-filosofi Edb Beregninger og programmering Behaviorisme IT Tekst- og bildebehandling Konstruktivisme IKT Kommunikasjon internett Sosial-konstruktivisme Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Utvikling av IKT i skolen Teknisk forståelse og utvikling Programmering for de få Bruk av teknologien Bruk for de mange Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Fra pedagogisk programvare til elektroniske læremidler - og læringsmiljøsystemer (LMS) Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Hva er et pedagogisk programvare? Hva er et elektronisk læremiddel? Pedagogisk programvare er programmer som er utviklet spesielt for pedagogisk bruk. Kan være alle dataprogrammer som bevisst tas i bruk for å nå et definert læringsmål. Læremidler omfatter alt som tas i bruk i en lærngssitasjon og som er meningsbærende i seg selv. Læremidler omfatter tekster, programvare, lyd, bilder og lærebøker som er produsert for å ivareta bestemte opplæringsmål, men det kan også være materiell som opprinnelig hadde andre formål, som f eks avisartikler, spillefilmer eller skjønnlitteratur (Stortingsmelding nr 29, 1994/95). Elektroniske læremidler er definert som elektroniske hjelpemidler brukt i en pedagogisk sammenheng. Begrepet elektroniske læremidler omfatter altså begrepet pedagogisk programvare, men også andre typer av læringsressurser som for eksempel nettsteder og andre internettressurser. Tenk over definisjonene og vær bevisst i forhold til om dere i konkrete situasjoner bruker begrepet pedagogisk programvare eller elektronisk læremiddel. Definisjonen over er basert på Stortingsmelding nr 29 1994/95, Kompendium IT2 1998/99 - Johannesen og Øgrim: "Elektroniske læremidler" (et HiO trykk) og Minken og Stenseth (1998): Brukerorientert programdesign. Nasjonalt læremiddelsenter. Under finner du noen eksempler på nettsteder som kanskje kan brukes som elektroniske læremidler og/eller inneholder et pedagogisk program Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

”Å skrive seg til lesing” Arne Trageton – IKT i småskolen www.hsh.no – finnes mange tekster, videoer, artikler etc. Hva trengs? Et par gamle PC’er med tekstbehandlingsprogram Skriver i klasserommet Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

IKT ikke som eget fag, men i beste fall et effektivt læremiddel! Norsk: Lese og skrive: bli fortrolige med å bruke informasjonsteknologi Nettsted for Tekstskapning på data 1.-4. klasse: http://munin.hsh.no/home/atr/tekstskaping/ Innslag på TV2-nyhetene: http://munin.hsh.no/home/atr/tekstskaping/video.htm Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Det begynner med bokstavrekker Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Selvproduserte bøker Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Amins bok: ”Dikt om dyr” Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Pedagogisk programvare Skolenettet: http://www.skolenettet.ls.no/ Pedprog på læringsenteret - sorter etter fag og trinn: http://skolenettet.ls.no/imaker?id=29307&malgruppe=0&trinn=0&omr=29307&mal=hovedomrade Oversikt og beskrivelse av norsk programmene på læringsenteret: http://skolenettet.ls.no/imaker?id=99291&malgruppe=0&trinn=0&omr=35260&mal=infoside Multimediabyrån ("svenske LS"): http://www.multimedia.skolverket.se/ Mikroverkstedet: http://www.mikroverkstedet.no/ Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Noen eksempler på elektroniske læremidler på internett Gøy med politikk: http://www.stud.hio.no/lu/it-prosjekt-0203/it1_2/gr2/ 60-tallssystemet: http://www.stud.hio.no/lu/it-prosjekt-0203/it2/gr2/web/ Ulike IT-studentprosjekter: http://www.stud.hio.no/lu/it-prosjekt-0203/it1_2/ (systemer utviklet av IT-studenter) Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Flere elektroniske læremidler/ Ressurssider på nett Ressurssidene - språk, grammatikk, dialekter m.m: http://www.norsknettskole.no/globalskolen/ressurssidene/bokmaal/norsk/grammatikk/verb/ www.skolenettet.no/ www.skolewebben.no Viten – masse naturfag: http://viten.no (mest for ungdomsskole og videregående) Lenker til alle fag: http://www.gs.bergen.hl.no/ Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Matteressur med muligheter for barneskolen Fin interaktiv side på matematikk: http://www.matematikk.org/ Diverse fag inklusiv matte: Gruble: www.gruble.net Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Flere…. Polferder: http://www.sydpolen.no/ cyberbook - diverse programvare: http://www.cyberbook.no/ (koster penger) Gyldendal: http://www.gyldendal.no/mfl/katland/ Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Flere… Saltdal vgs har laget en ressursside om mennekserettigheter: http://www.saltdal.vgs.no/prosjekt/humanrights/rettighet.html Redd barna: http://www.reddbarna.no/ FN-sambandet: http://www.fn-sambandet.no/ Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Nettressurser om vikinger Vikingspill: http://www.aasgard.com/ Vikinger utgravninger – Jorvik: http://www.jorvik-viking-centre.co.uk/trialsplash2.htm (ikke for barna alene) The Viking Network: http://viking.no/ Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Hva med å videreutvikle skolens nettside til et aktivt elektronisk læremiddel? http://www.tiurleiken.gs.oslo.no/ http://www.lu.hio.no/IT/ http://www.lu.hio.no/IT/It1/intern/Kompendium/index.htm (passordbeskyttet) Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Det moderne skolefjernsyn? NRK underholdning: http://www.nrk.no (underholdning, lyd og video) En ressurs for læring? Eller ser elevene nok TV hjemme? BBC skolesider: http://www.bbc.co.uk/schools/sosteacher/ NRK – barnesider: http://www.nrk.no/barn/ (Se spesielt Rotor og Newton) Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

LMS – Hva er det? Learning Management Systems (Elektroniske) LæringsMiljøSystemer Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer og administrasjon av brukere (Johannesen, IT-seksjon, LU, HiO) Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Classfronter eller annet læringsmiljøsystem i framtiden på Tiurleiken? http://www3.fronter.com/osloskoler/ Fordeler: Brukernavn og passord – kontroll på hvem elevene snakker med! Foreldresamarbeid Administrativt besparende Det beste fra fjernundervisningspedagogikk inn på skolen Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla

Søk på internettet Avsporing - Juks ? - Farlig eller uønska informasjon Hovedpunkter: Planlegging av søk Vurdering av materiale - kildekritikk Bearbeiding av materiale Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Få elevene til å planlegge før de setter seg foran PC`en Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Lær bort gode holdninger http://home.c2i.net/abrasite/Hoved.html Klipp og lim - problematisk? Informasjonsinnhenting som del av en skriveprosess Som regel er informasjonstilfanget FOR STORT - er biblioteket bedre? Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Kildekritikk: mye å gripe fatt i! Hvem som helst kan publisere hva som helst! Vitenskapelig stoff, reklame og personlige meninger i samme suppa. Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Sjekk: Når er siden sist oppdatert? Hvem er forfatter? Hvorfor er siden laget? Hvem står bak nettstedet? Vurder adressen/URL Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Strategisk mål for Tiurleiken ”Alle elever bruker IKT målrettet og fleksibelt i læringsarbeidet” Hva betyr det? Hvordan? Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Diskusjon og kasusarbeid A) Sett opp en overordnet plan for hvordan du/dere ønsker å integrere IKT i et eller flere av fagene du underviser i B) Konkretiser den overordnede planen C) Hva må gjøres/legges til rette for at opplegget ditt kan gjennomføres? Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

EKSTRA Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Tips til valg og vurdering av elektroniske læremidler: målgruppe det elektroniske læremiddelets mål – dine læringsmål + da kvalitetsbedømmelse – hvorfor ikke bruke noe dere kan fra før? = MAKVIS(E) Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Valg og vurdering av elektroniske læremidler - kriterier Motivasjon Aktivisering Konkretisering Variasjon Individualisering Samarbeid (E)valuering Vurderingsskjema Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Tilleggskriterier Hva mener de unge selv? Pia Grünbaum spør i sin bok "Barn og data - En veiledning for voksne" - Hva er et godt barneprogram? Hun setter opp "De 10 bud" (s. 140) Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Farligheter på Internett? Nazisme Porno Chat Og det som verre er… Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Hva er nettfilter? Blokkerer adgang til nettsider Tillater adgang bare til overvåkede samtalerom Blokkerer private beskjeder Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Tre hovedkilder Internettleverandøren Nettleseren Spesialprogrammer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Nettleseren Gradere nettsteder, basert på frivillighet! Du kan blokkere sider sjøl i egen nettleser Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

www.kidsurf.no Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

www.netnanny.com Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

www.safesurf.com Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Falsk trygghet - filtre er ikke sikre Sensur av ønsket materiale Svakheter Falsk trygghet - filtre er ikke sikre Sensur av ønsket materiale Basert på amerikansk språk Ikke holdningsskapende Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Overvåking Hvor mye tid er brukt på internett? Hvilke sider er besøkt? Hvem er e-post-adressater? www.pearlsw.com www.cybersnoop.com Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Kontroll logg (Explorer)/history (Netscape) Cookies og temp-filer små filer lagt igjen av nettsteder legger seg på bestemte steder Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Datatilsynets 10 nett-tips til foreldre Ta deg tid til å surfe sammen med barnet ditt. Snakk med barnet om sikker bruk av Internett. Sett klare grenser for hva Internett skal brukes til og hvordan. Forbered barna mentalt på at de kan støte på ekkelt og støtende materiale. De vil likevel ikke unngå det i lengden. Plasser gjerne PC-en i et fellesrom. Ikke tro at filtre løser problemene, bevisstgjøring er tingen! Ta tilbake kontrollen, og stol på egen vurderingsevne. Sunt vett er viktigere enn IT-kunnskap. Gi barna beskjed på forhånd dersom du vil sjekke loggene deres. Også barn har rett til personvern. Lær barna hva slags personopplysninger de ikke bør gi fra seg og hvorfor. Mobbing på nett er enkelt og effektivt. Lær barna at det er minst like viktig å ta hensyn på nett som ellers. Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Personvern Generell regel: personopplysninger kan ikke lagres uten aktivt samtykke Informasjon om mindreårige: http://www.datatilsynet.no/dtweb/art_983.html Datatilsynet: http://www.datatilsynet.no/ Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Opphavsrett Alle har opphavsrett til eget åndsverk Den som har opphavsrett har enerett til publisering Det er ikke lov til å kopiere og re-publisere bilder eller tekst fra internett Saksøkt for lenking: http://www.dagbladet.no/dinside/2004/01/09/388029.html http://www.efn.no/ Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning

Bilder Personvern eller opphavsrett? Gjenkjennelige bilder av enkeltpersoner er personopplysninger Publisering av bilder omfattes av opphavsrettsloven Samtykke Datatilsynet om bilder på Internett: http://www.datatilsynet.no/dtweb/art_1341.html Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning