BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003
BEDAGENE Innledning Opprinnelig et forslag fra Stortinget Mange mindre – og viktige endringer nå Bygningslovutvalget – større revisjon Forholdet mellom plan- og byggesak Vurdere lovens struktur
BEDAGENE Modernisering av forvaltningen Lov- og forskriftsendringene en del av regjeringens moderniseringsarbeid Innenfor offentlig sektor jobber vi for: En ryddig og ubyråkratisk forvaltning Best mulig samspill med næringslivet Et lett tilgjengelig og bedre regelverk
BEDAGENE Hvorfor endringer nå? Redusere behandlingstiden i byggesaker Enklere og mindre omfangsrik behandling Lang behandlingstid: Fordyrende for utbygger og kjøper Dårlig samsvar mellom tilbud og etterspørsel, tilbudet av nye boliger henger etter etterspørselen
BEDAGENE Hvorfor endringer nå? Endringer er viktige for å få: Økt tempo i byggesaksbehandlingen Større grad av forutsigbarhet Mer hensiktsmessig arbeidsfordeling mellom kommunen og aktørene Enklere og klarere lovverk Bedre rammevilkår for byggevirksomheten
BEDAGENE Mye bra er gjort Mer effektiv byggesaksprosess og annen omstilling i kommunen nødvendig? Larvik kommune Innført prinsipp om tilbakebetaling av gebyr ved brudd på oppgitt saksbehandlingstid Brukergaranti
BEDAGENE Mye bra er gjort Oslo kommune - forbedring av prosess og belønning for gjennomført arbeid Saksbehandlingen effektivisert opptil 300 % I tillegg til belønning: Bedre styring Bedre prosesser i byggesakene og Innføring av digital saksbehandling
BEDAGENE Mye bra er gjort Stavanger kommune 1998: Saksbehandlingstid på 6-8 måneder Fra 2001: Alle byggesaker tas innen 4 uker Fjernet dødtid - mer direkte kontakt internt Noe økt bemanning - 18 personer behandler saker pr. år Ny pbl har gjort jobben enklere! Høyt utdanningsnivå på saksbehandlere
BEDAGENE ByggSøk Effektivisere plan- og byggesaksbehandling Ved å legge til rette for elektronisk søknad får vi: Bedre tilgjengelighet Forutsigbarhet Tempo Åpenhet Bedre service for alle