Litterær gullalder og postmoderne lesere - om arbeid med norrøn litteratur i islandske klasserom Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010
Foredragets innhold Er den norrøne litteraturen relevant i dag? Hva sier fagplanen? Norrøn litteratur i klasserommet, sett fra lærernes ståsted. Motivasjon Arbeidsmåter Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010
Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010
Heller den verste enn den nest beste! Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010
http://www.youtube.com/watch_popup?v=5iKP6OE-GSc Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010
Læreplanen Elevene skal blant annet Kjenne de norrøne versemålene Kjenne eddadiktenes tematikk, forestillingsverden og verdensbilde Kjenne sjangertrekkene i de ulike sagatypene Lese minst én islendingesaga Kjenne den norrøne litteraturens språkform Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010
Begrunnelser Kulturarven: ikke bygg men håndskrifter Selvforståelse og identitet Internasjonal betydning Nasjonallitteratur Allmenne litterære kvaliteter Kultur- og allmennhistoriske dokumenter Språklig utvikling Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010
Arbeidsmåter Det blir arbeidet grundig og variert med den norrøne litteraturen i islandske klasserom Tekstarbeid med ordforklaring og bruk av ordbøker og oppslagsverk Kulturoppgaver; landnåm, vikingetid m.m. Kryssord Diskusjoner Dramatiseringer; eksempelvis rettssaken etter Gunnar på Lidarende Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010
Oppsummering Stor grad av sammenfall mellom fagplanens, lærernes og elevenes diskurser. Medalsnotr Skyldi manna hver Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010
Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010