Litterær gullalder og postmoderne lesere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
GOD DAG.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Mål med oppgaven - fremme samarbeid og motivasjon hos elever
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
FOKUS. MENNESKE OG SAMFUNN
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
BJØRKELANGEN VIDEREGÅENDE SKOLE
Elevtekster og ortografi
Alt henger sammen her også, gitt!
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Språk og sosialisering
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Kunsten å lese skjønnlitteratur
GNIST Kurs for LLL/HTV, Tromsø 8. og 9. mars 2010.
«Klasseromskommunikasjon i skolen i Aust-Agder og Sogn & Fjordane» (KLARAS) Turid Skarre Aasebø, Jorunn H. Midtsundstad og Ilmi Willbergh, førsteamanuenser,
Årsstudium i tysk og tysk i lærerutdanningen (60 studiepoeng)
Hva er Fronter.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
RETORIKK Muntlig og skriftlig.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Foreldremøte 8. trinn 28. September 2010.
Aggression Replacement Training
Charlottenlund Barneskole-1. trinn Praksisgruppe 8
Bruk av digitale multimedier i norskfaget Nettsamtaler og samtaletekster i og utenfor skolen.
Den norske alfabet sangen
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
Fordypningsemne sett fra bibliotekarens ståsted Vanlige henvendelser Den skumle problemstillingen Fremgangsmåte/Mulige løsninger Referering/ kilder/litteraturliste.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
VIGO-SØKNADSFRIST 1. MARS
SPRÅKPRODUKSJON I FRANSK VGS
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Revidert læreplan i engelsk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Skriftspråk og talespråk
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Litterær gullalder og postmoderne lesere - om arbeid med norrøn litteratur i islandske klasserom Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010

Foredragets innhold Er den norrøne litteraturen relevant i dag? Hva sier fagplanen? Norrøn litteratur i klasserommet, sett fra lærernes ståsted. Motivasjon Arbeidsmåter Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010

Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010

Heller den verste enn den nest beste! Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010

http://www.youtube.com/watch_popup?v=5iKP6OE-GSc Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010

Læreplanen Elevene skal blant annet Kjenne de norrøne versemålene Kjenne eddadiktenes tematikk, forestillingsverden og verdensbilde Kjenne sjangertrekkene i de ulike sagatypene Lese minst én islendingesaga Kjenne den norrøne litteraturens språkform Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010

Begrunnelser Kulturarven: ikke bygg men håndskrifter Selvforståelse og identitet Internasjonal betydning Nasjonallitteratur Allmenne litterære kvaliteter Kultur- og allmennhistoriske dokumenter Språklig utvikling Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010

Arbeidsmåter Det blir arbeidet grundig og variert med den norrøne litteraturen i islandske klasserom Tekstarbeid med ordforklaring og bruk av ordbøker og oppslagsverk Kulturoppgaver; landnåm, vikingetid m.m. Kryssord Diskusjoner Dramatiseringer; eksempelvis rettssaken etter Gunnar på Lidarende Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010

Oppsummering Stor grad av sammenfall mellom fagplanens, lærernes og elevenes diskurser. Medalsnotr Skyldi manna hver Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010

Kjersti Lea, Tekst og kontekst, Middelfart 17. mars 2010