Utgangspunkt - den didaktiske trekanten (i kontekst)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Advertisements

Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
1 Arbeidsgruppens forslag til klassifikasjon av læringsobjekter Berit Rolandsen, 2003.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SPRÅK, SAMFUNNSFAG, ØKONOMI OG REALFAG Fagvalg 2012 Greaker.vgs.no.
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Har du en drøm? Hva er viktig for deg? 806 avtaler på verdens beste universiteter New York London Cape Town Brasil California Paris London Kina Sydney.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
8000 STUDENTER CAMPUS KRISTIANSAND 3000 STUDENTER CAMPUS GRIMSTAD.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Mandat og rammeverk for evalueringen
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
U. Pihl videregående skole
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Studiespesialisering
Valg av programfag til VG3 Amalie Skram VGS
Utskrift av presentasjonen:

Utgangspunkt - den didaktiske trekanten (i kontekst) Generelt: underviseren den lærende kunnskapsinnholdet Skole: lærer elev fag Prosesser: undervisning læring fagutvikling Undervisningskontekst i tid og rom konkret generell klassen samfunnet Nivåer Eksempel Mest typisk praksisnivå skole/bedrift (prosess, ofte rent mentalt, ”overveielser”) metanivå lærerutdanning, (et gitt, beskrevet innhold, ”pensa”) FoU-nivå prosjekter (produksjon av ny kunnskap, ”forskning”) Fagdidaktikk… forstått som term begrep fenomen definert vidt snevert

Skolen og didaktisering (bred oppfatning = ”overveielser”) Kan fremme: AFL, PBL, tilpasset opplæring, mapper (refleksjonsnotat), krav om lokale læreplaner, vekt på danning, vekt på språkets betydning for læring (…) Kan hemme: Nasjonale prøver og vekt på internasjonal testing, nasjonalt gitte, kort beskrevne, direkte testbare læreplanmål (...) Norsk stereotypi med fokus på hva, hvordan og hvorfor og didaktisk relasjonsmodell Savnet av en ’dansk’ diskusjon om: fagfaglighet, elevfaglighet og lærerfaglighet Lærerutdanning/faglitteratur/læreplaner Treff på Google ( NB! termer) den norske fagdidaktikk 55000 den danske fagdidaktik 15000 den svenske ämnesdidaktik 34000 den tyske fachdidaktik (ca.) 2 mill. norskfagets didaktikk 9! norskdidaktikk 10000 danskfagets didaktik 2300 danskdidaktik 6-700 svenskdidaktik 5-600 svenskämnets didaktik 1600 svenska med didaktisk inriktning 5000

Fagdidaktikk i lærerutdanning i Norge Fagdidaktikk står (relativt) sterkt, bl.a. fordi - fagdidaktikk ble obligatorisk for 30-40 år siden - NAVF(=NFR) opprettet flere forskningsprogrammer med vekt på skolefag - felles lov for universiteter og høgskoler (nye karriereveier) - høgskoler har rett og plikt til forskning (i praksis individuell FoU-ressurs) - hyppige reformer (på ulike nivåer) har bidratt til å ’didaktisere’ fagene - pedagogikkfaget og pedagogisk forskning har vist liten interesse for innholdet (m.a.o. også en relativt svak allmenndidaktisk tradisjon) - flere høgskoler og noen fakulteter har prioritert fagdidaktikk som felt/fagområde - myndighetene har knesatt prinsippet om forskningsbasert undervisning (boomerang-effekt - undervisningsbasert forskning?) Fagdidaktikk er likevel en skjør plante, bl.a. fordi - generasjonen som drev frem fagutviklingen nå går fra borde (arvefølgen ikke klar) - pedagogikk styrkes i ny lærerutdanning og fagdidaktikk tar/får mindre ansvar - ved sammenslåing av universiteter og høgskoler vil svake fag og utdanninger tape - fagfagene er fortsatt sterke og rekrutterer direkte til (fagdidaktiske) stillinger - feltet har, med ett unntak (?), ikke egne (nasjonale) doktorgradsprogrammer - viften av (relevante og mer forlokkende) kunnskapsområder øker (konkurranse) - obligatorisk 5-årig lærerutdanning (mastergrad) lar vente på seg - fagdidaktikkene kan akademiseres og miste kontakten med fagmetodikk/praksis

FoU-nivået NB! Først et problem: Fagdidaktikk et markant registrerings- og kategoriseringsproblem: (NOKUTS evalueringspanel kritisk ang. datagrunnlaget for forskning i lærerutdanning) Problemer med registranter for FoU: BIBSYS, FRIDA, NORDFORSK, NFR Eksempel: Samfunnsvitenskap Pedagogikk Spesiell pedagogikk Fagdidaktikk Matematikkdidaktikk Universitetsforlaget (eksempel) Pedagogikk: Barnehage- og småskolepedagogikk Generell pedagogikk Spesialpedagogikk Eksempel, klassifisering av boka Språk, kommunikasjon og didaktikk) Bokkilden: Kommunikasjonsstudier; Norsk språk; Undervisningsmetodikk Libris: Fagbøker: Pedagogikk/psykologi; Generell pedagogikk Tjøme bibliotek: Undervisning; Norsk språk Bokklubben: Undervisningsmetodikk; Kommunikasjonsstudier; Norsk språk Fagbokforlaget: ???

Fagbokforlaget Stikkord: Almennlærerutdanning   Backlist   Barn og ungdom   Biografi   Debatt   Den grønne strafferettsserien   Dokumentar   Eksamenshefter   Eksamenshefter   Etikk og religion   Fakta   Filosofi og vitenskapsteori Fotokunst Førskolelærerutdanning Grunnskole Helsefag   Helse og sosialfag, medisin Historie Humanistiske fag IKT Jus Klassiker Kommentarutgaver   Krim   Kulturfag   Kulturrådet   Lyrikk   Markedsføring og reiseliv   Matematikk og statistikk   Mediefag   Medisin  Naturvitenskap og teknikk Norges Lover  Noveller   Offentlige publikasjoner   Organisasjon og ledelse   Pedagogikk   Personlig økonomi   Praktisk-estetiske fag   Praktisk-estetiske fag Psykologi  Realfag Reggio Emilia  Regnskap   Reise   Rekvisita   Rettsinformatikk   Roman   Samfunnsfag   Samfunnsvitenskapeligmetode   Samfunnsøkonomi   Sjøvett   Skjønnlitteratur   Sosialantropologi   Sosialfag   Sosiologi   Spesialpedagogikk   Språk og litteratur   Statsvitenskap/offentlig adm.   Strategi   Tegneserie   Teknisk fagskole   Videregående skole   Vin og mat   Økonomi og administrasjon   Økonomisk historie   Økonomistyring

Forskningsprogrammer i NFR - Kunnskapsutvikling i profesjonsutdanning og profesjonsutøving (KUPP) - Kunnskap, utdanning og læring (KUL) - Strategiske høgskoleprosjekter (SHP) - Program for praksisrettet FoU for barnehage, grunnopplæring og lærerutdanning (PraksisFoU) Herunder nasjonal forskerskole for lærerutdanning - Utdanning 2020 (starter 2009)   I NFRs oversikt er kun følgende 7 kategorisert som fagdidaktikk: (Fagdidaktikk gir 70 treff internt i NFRs søkeregister, fagdidaktisk 37) Elever som forskere i naturfag Erik Knain 2007 - 2011 Læringssamtalen i matematikkfagets praksis Marit Johnsen Høines 2007 - 2011 Drama and Creative Aesthetic Learning Aud Berggraf Sæbø 2007 - 2010 Strategies to Strengthen the Teaching- and Learning Processes Teaching about religious diversity in schools Geir Skeie 2006 - 2010 Lesing av fagtekster som grunnleggende Bente Aamotsbakken 2006 - 2010 ferdighet i fagene Utvikling av motivasjon og selv-regulert læring Bodil Stokke Olaussen 2006 - 2007 i fagene lesing og skriving Teaching Better Mathematics Anne Berit Fuglestad 2006 - 2010

Politiske dokumenter Lærerutdanningsmeldinger St.meld. nr. 16 (2001-2002) Kvalitetsreformen Om ny lærerutdanning Mangfoldig - krevende - relevant St.meld. nr. 11 (2008-2009) Læreren Rollen og utdanningen Læreplaner 1992, 1998, 2004, 2010 (?) Forskningsmeldinger St.meld. nr. 20 (2004-2005) Vilje til forskning St.meld. nr. 30 (2008-2009) Klima for forskning Studier og doktorgradsprogrammer Masterstudier (med eksplisitt kobling til ulike fags didaktikk/fagdidaktikk) Flerfaglige Enfaglige Doktorgradsprogram (i Utdanningsvitenskap ved LUI/HIO) (søknad)

Fagdidaktikk i bevegelse? Som nye kunnskapsområder: dental didactics, internet didactics, university didactics, didactics for museum operators, didactics of informatics, translation didactics, didactics in science and engineering, vocational didactics, EM categorical didactics (EM = Emergency Medicine), digital didactics, didactics of law (…) Som økt fordypning/profesjonalisering/formalisering/utdanning: emne, grunnfag, mellomfag, mastergrad, doktorgrad, doktorgradsprogram Som økt selvbevissthet (markant) og økt kritisk selvinnsikt (ikke så markant) Som ’bindestreksfenomen’: flerfaglighet, tverrfaglighet

Fagdidaktikken i en utvidet begrepsmessig kontekst Praksis: Øvingslærerne avgjørende for forholdet pedagogikk og fagdidaktikk Markant forskjell mellom GSK og VGS Ny lærerutdanning: Pedagogikk tar tilbake sitt tapte terreng. Blir obligatorisk for de to nye veiene til lærerutdanning for 1-10. Hovedproblem: Profesjonsbegrepets svake tilknytning til fag og innhold FOU: En historisk utviklingslinje: pedagogisk forskning, skoleforskning, utdanningsforskning Tilsvarende: pedagogikk, fagdidaktikk, utdanningsvitenskap utdanningsvitenskaper (Educational Sciences) Fagdidaktikk som fenomen i Norge: Minus - nesten ikke kjent og forstått som begrep i allmennheten - svak forståelse/dels gale oppfatninger blant de som klassifiserer publikasjoner - lite kjennskap til og svak forståelse blant (lærer-)studenter - står ikke særlig sterkt i praksis (blant øvingslærere i GSK; bedre i VGS) - relativ svak konsensus om begrepet blant fagfolk i lærerutdanningene Pluss - sterkt voksende i omfang/utbredelse på meta- og FoU-nivå - økt profesjonalisering av feltet (ndg studier og FoU)