hoyre.no: Ett emnekart – 450 portaler Arnar Lundesgaard Bouvet AS
hoyre.no Sentralt i Høyre sin informasjonsstrategi Målet er et nettsted hvor de kan… … helhetlig fremstille sin politikk … profilere sine politikere … snakke til velgerne … la medlemmer delta aktivt
http://www.hoyre.no/
Utfordringen 423 lokallag / bydelsforeninger 19 fylkeslag Hovedorganisasjon med flere grupper Ønsket felles presentasjon/brand Hvert lokallag måtte ha muligheten til å lage en egen profil Hvert lokallag måtte ha stor frihet til å presentere sin politikk Støtte varierende grad av aktivitet fra lag til lag og over tid.
Hva ga emnekart Høyre? All informasjon om et tema ble samlet på ett sted Perspektiver til målrettet profilering av politikk Spesielt geografisk ifb. med lokalvalget i høst En rikere navigasjonsmodell Innholdet henger sammen med politikken og politikerne Gjenbruk av gammelt og nytt innhold
Hvordan virker perspektiver? Et emne kan ha følgende egenskaper: Navn Assosiasjoner Forekomster Type Hver egenskap er en påstand som er gyldig i et perspektiv. Et perspektiv består av null eller flere emner. I denne løsningen benytter vi emner av type organisasjon i perspektivene.
ZTM er… et konsept for publisering av innhold med rike metadatastrukturer en emnekart motor integrert i et publiseringssystem et verktøy for å utvikle ontologier bygget for kontekstorientert navigering
Litt fakta om nye hoyre.no Lansert Mars 2003. (I drift i 9 måneder) 350 fylkeslag, lokallag og bydelsforeninger lagt ut hittil. Mer kommer. 15 000 topics 30 000 assosiasjoner (Et emne spiller i snitt 4 roller.) 500 brukere over hele landet som publiserer nytt innhold daglig
Hvordan brukes perspektivene? http://www.hoyre.no Gir brukerkontekst ”Høyre Sentralt” http://telemark.hoyre.no Gir brukerkontekst ”Telemark Fylkeslag” Også når en bruker jobber med innhold så utføres arbeidet ”i et perspektiv” på tjeneren. Vedkommende gjør endringer på ontologien sett fra lokallaget han/hun jobber på og fremhever dermed politikk som er viktig for den aktuelle portalen.
Hvordan brukes perspektiver? (2) Raymond Robertsen Per-Kristian Foss Talsperson for Talsperson for Høyre Hovedorg. Finnmark Økonomi og næringsliv
http://www.hoyre.no/Temaer/OkonomiOgNaringsliv http://finnmark.hoyre.no/Temaer/OkonomiOgNaringsliv
http://www.hoyre.no/Temaer/OkonomiOgNaringsliv http://finnmark.hoyre.no/Temaer/OkonomiOgNaringsliv
Hvordan deles innhold? ”Helsepolitisk seier til pasientene” Helse og Sykehus Fokuserer på Fokuseres på av Ah, kjempeinteressant artikkel for oss. Asker Høyre Høyre Hovedorg.
”Les mer” peker tilbake til http://www.hoyre.no http://asker.hoyre.no/ ”Les mer” peker tilbake til http://www.hoyre.no
Hva er Høyre fornøyd med? Friheten til å bygge opp og endre nettstedet etter behov Måten innhold kobles med politikere og tema Hvordan ”ting henger sammen”.
Hva er Høyre mindre fornøyd med? Hopper over løsningsspesifikke problemer som ikke henger sammen med emnekart. Ikke implementert automatisk perspektiv på forekomster og navn På grunn av tidsbegrensninger, og fordi det var uprøvd teknologi, benytter lokallagsløsningen bare perspektiver automatisk på assosiasjoner mellom innhold. Dette viste seg å være en suksess og derfor ønsker Høyre å videreutvikle løsningen slik at alle egenskaper et emne har (roller, forekomster, navn og type) benytter perspektiver fullt ut.
Hva er våre erfaringer? Angrer på at vi ikke brukte emnekart i enda større grad. Spesielt bruken av perspektiver Veldig fornøyd med i hvor stor grad lokallagene kan spesialiseres. I løsningen er Høyre sentralt implementert som et lokallag og er et stjerneeksempel på hvordan en kan spesialisere nettstedet ved å jobbe med emnekartet i sitt eget perspektiv og bytte maler. Løsningen var vellykket Vi ser at den kan videreføres til mange andre nettsteder, også i mindre skala
Resultatet… ”definitivt valgets beste nettsted” – Geelmuyden Kiese