Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Skjønnlitterær fortelling
– tidlig kommunikasjon
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Faglige og ufaglige feller. Strategier som virker mot sin hensikt.
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
Kvinne på topp September2008.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Coaching og mentale prosesser
1. Politikeren har vært den drivende kraft til å få nedlagt stedets største industribedrift, noe som vil betyr arbeidsløshet for mange hundre mennesker.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Aggression Replacement Training
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Roman- og novelleanalyse
I Dibrastan bor dubridene…
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Bergen
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Veiledernes oppgave og rolle
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Livsstilsending - uke 5 -
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Livsstilsendring Uke 6. Fra handling til reaksjon Hendelse Tanke Følelse Valg reaksjon.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Vi er nærmere en løsning …….
Livsstilsendring Uke 6.
I Dibrastan bor dubridene…
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Egenskaper og ferdigheter omhandler både den fysiske, sosiale og mentale delen av oss.
Sinne Film:
Livsstilsendring Uke 6.
Vår historie Milepæl Milepæl Milepæl I dag Milepæl Milepæl Milepæl
Vår historie Milepæl Milepæl Milepæl I dag Milepæl Milepæl Milepæl
Utskrift av presentasjonen:

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 2 Språklige handlinger språklige handlinger erstatter fysiske handlinger En period av frustration för de vuxna Det finnes et motiv – en ytring – en effekt

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 3 Språklige handlinger I stedet for å fysisk vise hvert moment i en handling kan man gjengi den steg for steg i ord En period av frustration för de vuxna gjengi

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 4 Språklige handlinger I stedet for selv å se, høre, kjenne, oppleve kan man sette ord på egenskaper, hendelser, følelser En period av frustration för de vuxna beskrive

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 5 Språklige handlinger I stedet for ”prøve-og-feile” kan man sette ord på årsakssammenhenger En period av frustration för de vuxna forklare

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 6 Språklige handlinger I stedet for et klapp på hodet kan man si ”Det gjorde du bra!” En period av frustration för de vuxna rose

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 7 ”Hadde Farao spiker?” Spørsmålet; En måte å utvide sin kunnskap på En period av frustration för de vuxna Ikke alle språklige handlinger har noe fysisk tilsvarende Språklige handlinger

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 8 I stedet for å selv delta i hele hendelseforløpet kan man fortelle hva som hendte En period av frustration för de vuxna fortelle Språklige handlinger

Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 9 Å kunne fortelle – viktig milepæl i barnets språkutvikling Man angir Hovedperson og hans motiv Beskriver situasjonen – sted, tid Hendelser, hvordan de relateres til hverandre i tid og årsak