Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Del 2: Personlig økonomi.
1 Vi har ikke et CO2 problem!. 2 Vi har et livsstilsproblem med et CO2 symptom!
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Styringsrapport Prosjekt:. <Sett inn> Dato:
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
RT – flis i Norge Bjørn Arild Thon Ragn-Sells AS Ikke søppel!
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Introdusere mandatet for Faglig Forum - Arbeidsgruppe operasjoner.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Arctic Sea and Rail Express
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Del 2: Personlig økonomi.
Seminar januar 2012 Geir Berg
10Velstand og velferd.
Forhåndsvarsling av all eksport til EU n EUs nye sikkerhetsregler i ”Customs Code” – vedtatt i april 2005 (forordning 648/2005) n Prinsipp om å etablere.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Segmentering Kapittel 8.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
KJERNFJELLET; NÅ ELLER ALDRI?
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Nye ishaller - status. Ishockey er en regional idrett i Norge..og anleggsmangel er vår fremste begrensning INNLEDNING  Vi må ha mer istid  Vi må ha.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Kjøreregler Visjoner Strategier Verdier STYRET 2012.
Identifisering og bruk av indikatorer
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Videokonferanse som miljø- og kostnadsbesparende tiltak GRIP Forum 5. Juni 2003 Carsten Skog Coop Norge AS.
Overordnet mål og sluttprodukt
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
1 Prosjektplan Work Packages Project Management WP1: Demand Assessment WP2: Supply Assessment WP3: Product Design & Comm. Definition WP4: Integration of.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Norwegian Ministry of Fisheries Kystberedskap Hvordan samordne de totale ressurser i Kystsonen? Kystvaktsseminaret 2003 Sortland, Fiskeriminister.
WayBack 1 WayBack er en bro tilbake til samfunnet.
Norwegian Ministry of Fisheries Er omsettelige kvoter fremtiden for fiskeflåten? Nord-Norges Rederiforenings årsmøte 15. – 16. November 2002 Fiskeriminister.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Møreforsking; «Alternativer for regionalt folkevald nivå» Møreforsking; Tore Eriksen Politikardag, 24.november 2014.
Elektroniske Betalings Systemer
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
KJØTTCOMPAGNIET.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
Hva tenkte interessenter og brukere i 2011 Oppsummering av interessenters og brukeres behov - fra «verkstedet» på Innhavet i januar 2011 vedr E6 Mørsvikbotn.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Akuttkirurgi HF i Helse Nord Utvalg av data ved HSH HF
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Utskrift av presentasjonen:

Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted

Historisk tilbakeblikk Opprinnelig eneste farbare transportled for handel mmrllom landsdelene(ref. Hanseat-og Pomor handel) Inntil ca 1970 førstevalg av godstransport i Nord Norge. Status pr. dd. Pr. dd. viktig for segmenter innen transport internt i landsdelen og mellom Sør og Nord Norge. Lite internasjonal linjetrafikk bortsett fra en viss forbindelse mot Nordsjøbassenget samt en containertrafikk mellom Rotterdam og Sørfold hver fjortende dag. I tillegg er det en betydelig egentransport inn og ut fra en steder i Nord Norge, her kan nevnes Mosjøen, Mo i Rana, Glomfjord og ikke minst Narvik med utskipning av jernmalm.

Hva vil fremtiden bringe (eller kreve)? Transport styres av generell økonomi og overordnet logistikk ( her kan nevnes rente, drivstoffpriser, lønn,miljø, befolkningsutvikling og ikke minst avgiftsregimer). Pr dd. er kravet til hurtighet og presisjon en svært viktig premiss i valg av transportmiddel noe som pr. dd. gir landtransport en klar fordel i Nord Norge og ellers i Norge. Miljø og lønnskostnader er i ferd med å endre bildet noe, ikke til at alt nødvendigvis legges over på båttransport men en differensiert løsning avhengig av varens beskaffenhet (verdi, vekt volum, særlige krav til transporttid) Lagerhold, pr. dd minimalisert men kan vis forholdene endres komme tilbake.

Hva vil dette kreve Rette type skip tilpasset markedet, dvs. multimodale enheter i form av ulike containere og traller. Samt ha hastighet tilpasset markedets krav og kostnadsnivå. Moderne godt utbygde havner med effektiv internlogistikk og et fornuftig avgiftsnivå. Gode tilførsel linjer i form av vei og jernbane. Uten disse vil ikke havner ha livets rett. Koordinert driftsopplegg mellom de forskjellige trafikkløsninger og markedets behov. Utnyttelse av grunnleggende fordeler.