17 -20 kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Together. Free your energies Scrum mot Utvikler - Kampen for tilværelsen! Mads Aagaard
Advertisements

Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Kan arbeidsmetodikken i IT-prosjekter overføres til rådgiverene ? VIANOVA Network Meeting 2013 Geir Andersen/Vianova Systems AS.
Copyright © 2009, CIBER Norge AS 1 Scrum i ikke-utviklingsprosjekter Mario Aparicio.
Elementer av en utviklingsprosess
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
Del 2: Hvordan utnytte eksisterende kundeportefølje bedre
Velkommen til Scrum-kurs
Title of presentation Customer/user group/conference Johannes Brodwall, Chief scientist Exilesoft Global.
Hvordan gjøre mer med å gjøre mindre!
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
1 Sosialkonsulenten Tilrettelegging av velferdstiltak/informasjon for internasjonale studenter.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Smidige metoder, SCRUM DAGENS : oppsum. Lean Software Development og FDD Detaljert gjennomgang av Scrum - Scrum and XP from the Trenches, H.Kniberg Pensum.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Etter Scrum: Effektivt teamarbeid krever mer
KANBAN som bevis på at regler ikke er til for å følges Smidig 2010 Aud Jorun Forbord – KANTEGA AS.
Skjønner du ikke hva jeg sier sa du?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Kartlegging av smidig team i Norge Yngve Lindsjørn –Forsker ved Institutt for Informatikk, UiO
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?
Scrumzilla vs. Designerdiva. Hvem er de (designerdivaene)? ? ?
Improving Products Gruppe Presenteres av : Hege-Kristin Johansen Herman Kolås Marianne Ates Marit Finden Jonas Lillevold André Johansen Tom.
Velkommen Tema: Prosjektretrospektiver Johannes Brodwall
PUS iterasjon 0 Johannes Brodwall Statens Landbruksforvaltning
Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway.
Hvordan gjøre FINN.no raskere?
Smidige Prosjektmetoder – what’s hot and what’s not?
Team og teamdynamikk viktig for leveranseevnen
Scrum er noe helt annet enn det vi har trodd Dagfinn Reiersøl.
Hvordan jobbe smidig i prosjekter med fast- eller målpris
Produkeierrollen i Scrum
Forretningssiden må med! Hvordan vi innfører Scrum i BBS Smidig Oktober 2009.
Scrum gir forventede resultater selv i
Smidig overtakelse - eller som å åpne en Pandoras krukke?
Teknisk gjeld i smidige prosjekter Synliggjøre: Fremgang Hindringer
Evaluering ”Studentene har talt, men hva har de sagt?”
Tema: Prosjektretrospektiver
Workshop 5: Mobilt Ole Kristian Måge Marit Dalseg.
Scrum – for Norsk Navigasjon
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Levering.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Bygg og miljø 1 Sanntidsinformasjon for synshemmede i kollektivtrafikken - ett skritt nærmere universell utforming? Foto: Thomas Barstad.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Utarbeidet av: Scott Downey Tilrettelagt og presentert på Smidig 2011 av: Reinert Kamøy.
Project.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av:  Opplegget  Frister  Informasjonskilder.
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
En kartleggingsstudie
EiT : Avløpsvann som ressurs
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
EiT Landsby nr. 39.
Design driven Innovation Programme (DIP)
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
جامعة الفيوم كلية التربية النوعية
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff, leder for Webkonsulentgruppa i Kantega Trondheim, informasjonsarkitekt med hovedfag i psykologi

Fakta Kantega –66 ansatte, –Oslo + Trondheim –Ansatteeid med like eierandeler Trondheim, Webkonsulentgruppa –16 ansatte –5. januar 2009: lean, 9. februar: Scrummish –Bedrete resultater på økonomi, ansattetilfredshet, kundetilfredshet –Småoppgaver og større prosjekter for eksisterende kunder (forvaltning) –Små og store prosjekter for nye kunder (for eksempel Norsk Kulturminnefond) –Skreddersøm + CMS Lean –70 % booking (satt av tid til div. småoppgaver) –Ressursplanlegging på teamnivå –Teamene eier oppgavene –Jobber med kundene for å få avtaler som gjør kunnskapsutvikling underveis mulig

Scrummish Scrum (The Nokia test) : –There is a product backlog prioritized by business value –The product backlog has estimates created by the team –The team generates burndown charts and knows their velocity –You know who the product owner is –There are no project managers (or anyone else) disrupting the work of the team Scrummish –Daglige stå-opp-møter –Én ansvarlig for hver Product backlog, og den er sortert etter diskusjoner med kundene + internt –Teamene estimerer – men små oppgaver tar vi utenom –Én Scrum master for hvert team –Team X: to ukers sprinter –Team Y: stort sett tre uker –Sprint demo gjennomføres internt (som regel) –Sprint retrospektiv og planlegging gjennomføres, men planlegging uten Product Owner, bare med PO proxy –Forholdsvis stabile team

Erfaringer – Product backlog Februar - April: To team med balansert fordeling av kundene –Ok, men én kunde mye større enn de andre –Tilbud fordeles med ”annenhver”, gjør at mange blir involvert i tilbudsskriving (bra erfaring, men tar ekstra mye tid) April – September: Team Y har én kunde, Team X har én mellomstor kunde + ”resten” –Team Y blir sårbare for ”beslutningsstopp” hos kunden –Team X får mange småoppgaver September – nå: Team Y har en product backlog for sin store kunde + er med i felles product backlog, Team X har én product backlog for den mellomstore kunden + er med i felles backlog –Vanskelig å få Team Y til å se felles backlog. –Team X har Trondheim kommune (mellomstor kunde) som har fått budsjettinnsparinger. Dermed får de tid til ”hele” felles backlog.

Erfaringer – Product owner proxiy Vanskelig, vanskelig, vanskelig… Ikke vanskelig: for oss å bli enig om prioriteringer mellom kundene Vanskelig: å få kundene inn Oppgaver der det har gått ganske bra: –Nytt nettsted for eksisterende kunde: designer + utvikler med kunden som product owner (men i møter for seg, og ikke med i sprintplanlegging). Utfordring: tydeliggjøring av kundens forventning til framdrift –Nytt nettsted for eksisterende kunde: 2 utviklere + product owner proxy/tester Oppgaver der vi sliter: –Kundens product owner ”forsvinner” i perioder: svarer ikke på telefon eller mail, dermed får vi ikke godkjent/bestilt oppgaver vi har estimert –Forvaltning av flere kunder i samme sprint: vanskelig å holde energien oppe. Blir en pragmatisk fordeling av oppgaver, ikke en ”vi må klare dette”-følelse

Framover Hvordan skal vi få mer energi inn i sprinten? Kan vi ha så korte sprinter at vi bare har én kunde i sprinten? Kan vi få knyttet Product owner nærmere til prosessen uten at de knytter seg til én utvikler? Bør vi kalle Product owner Proxys for Product manager isteden? –Product owner er alltid kunden –Product manager er den hos oss som er ansvarlig for kvaliteten på produktet vi leverer –Scrum master er ansvarlig for prosessen Estimering av store oppgaver – hvor mye skjer før sprintplanleggingen, hvor mye skjer i?