Fremtidens byggstudium ved NTNU Næringslivsringen, Selbusjøen 6 – 7. februar 2008 DP3 – Næringens behov og forventninger Kjell Bjarte Kvinge  Utdannet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Advertisements

STUDIEFORBEREDENDE UKE SOM MANGFOLDSPROSJEKT Begrunnelser, innhold og erfaringer Anne M. Skumsnes, PULS
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Fremtiden begynner hos BackerSkeie
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Studieprogram for Marin teknikk Onsdag 25. april 2012 T2
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Den ideelle kommunesammenslåing
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
1 Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken Trøndelag Hva gjør partiene? Anne Jorid Gullbrekken og Inger Marie Bakken Miniseminar Oslo
E pluribus unum Egoforedrag i Tønsberg Rotary
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Strategisk Kompetanse
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Tormod Knutsen Avdelingsleder på Byggesaksavdelingen siden
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Oslo kommune Vann- og avløpsetaten Næringens (VAVs) behov og forventninger til framtidens byggstudent Seminar i regi av Næringslivsringen februar.
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Selbu-seminaret 2011 Hva innebærer det for bedrifter å ”basere sin virksomhet på” kunnskap og kompetanse i relasjon til NTNU Øyvind Mork Adm. dir. Asplan.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
RUBEN ELIASSEN >.
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Nettverkskonferansen 2007 Marte Bratseth Johansen
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Spillteknologi som læringsarena
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Nye rutiner for ID-kontroll av utenlandske arbeidstakere
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Tor Selstad Storbyforum KRD 2. februar 2005
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Noen erfaringer fra NTNU ?
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Utskrift av presentasjonen:

Fremtidens byggstudium ved NTNU Næringslivsringen, Selbusjøen 6 – 7. februar 2008 DP3 – Næringens behov og forventninger Kjell Bjarte Kvinge  Utdannet fra NTH, Bygg 1994  Diplomoppgave i samarbeid med MULTICONSULT  Spesialisering innen Bygg- og eiendomsforvaltning  Ansatt i MULTICONSULT siden 1995  Avdelingsleder for ulike avdelinger siden 1998  I dag avdelingsleder for Spesialrådgivning Oslo (52 rådgivere)

2 Dette vil jeg snakke om  Litt om MULTICONSULT  Slik kjører vi Delprosjekt 3  Noen foreløpige observasjoner –Fra gruppens første arbeidsmøte –Fra arbeidsmøte med gruppen av ”nyutdannede”

3 MULTICONSULT er multifaglige tilbyr multifaglige produkter i regionene vi er tilstede er tilstede i seks forretningsområder MULTICONSULTs kjernevirksomhet er rådgivning og prosjektering God fagkompetanse i kombinasjon med prosjektstyrings- og prosjektlederkompetanse er basis for vår virksomhet Bygg og Eiendom IndustriOlje og gass Samferdsel og infrastruktur Energi Naturressurser og miljø

4 Lokalisert 16 steder i Norge og i Strømstad i Sverige. I tillegg to kontorer i Tanzania og Uganda. Kristiansand Egersund Stavanger Bergen Skien Strømstad Ålesund Trondheim Narvik Tromsø Tønsberg Drammen Oslo Ski Moss Steinkjer MULTICONSULT i dag Fredrikstad 1000 ansatte hvorav 550 er lokalisert utenfor Oslo

5 Spesialrådgivning i MULTICONSULT  Rådgivning innen  Brann og Risiko  Akustikk, støy og vibrasjoner  Bygningsfysikk og byggskader  Bygningsforvaltning  Tilstandsanalyser  Ombygging og oppgradering  Bygningsvern og antikvariske vurderinger  Bygg- og eiendomsforvaltning  Energi i bygninger  Vi rekrutterer de fleste fra Bygg og miljøteknikk ved NTNU

6 Kristiansand Egersund Stavanger Bergen Skien Strømstad Ålesund Trondheim Narvik Tromsø Tønsberg Drammen Oslo Ski Moss Steinkjer Spesialrådgivning Norge rundt Fredrikstad Brann ~ 25 medarbeidere Akustikk ~ 30 medarbeidere Bygningsforvaltning og bygningsfysikk ~ 50 medarbeidere Sum ~ 105 ansatte, dvs.~ 10 % av de ansatte i MULTICONSULT Brann ~ 25 medarbeidere Akustikk ~ 30 medarbeidere Bygningsforvaltning og bygningsfysikk ~ 50 medarbeidere Sum ~ 105 ansatte, dvs.~ 10 % av de ansatte i MULTICONSULT Fagene er koblet sammen i kompetansenettverk som går på tvers av geografi. WSP

7 Bakgrunn for prosjektet  MULTICONSULT har sagt ja til å bli med som aktiv deltakerbedrift i prosjektet ” Fremtidens byggstudium på NTNU”  Vi ønsker å bidra med input til DP3 – Næringens behov og forventninger til nyutdannede

8 Målsetting for vårt prosjekt Arbeidet skal ende ut i konkrete anbefalinger for å sikre næringens behov og forventninger til nyutdannede Vi ønsker oss: Vi vil bidra med:

9 Intern arbeidsgruppe  Vi har etablert en gruppe bestående av 9 medarbeidere med varierende bakgrunn  Svein Bjørberg (Bygg og eiendomsforvaltning, Prof II)  Corenliu Athanasiu (Geoteknikk/Prof. II)  Signe Kirkebø (Geoteknikk)  Flemming H Nielssen (Organisasjons- og medarbeiderutvikling)  Anders-Johan Almås (bygningsfysikk/Bygningsforvaltning)  Harald Strand (Prosjektstyring)  Espen Smedsrud (Anlegg)  Gunhild Vehusheia (Organisasjons- og medarbeiderutvikling)  Kjell Bjarte Kvinge (Spesialrådgivning, leder av arbeidsgruppen)  Gruppen hadde oppstartsmøte med Jan M. i november  I tillegg trekker vi inn en gruppe med ”nyutdannede” i deler av arbeidet. Denne gruppen vil også gi noen innspill til DP1 – Evaluering av dagens studieprogram og kvalitet på undervisningen

10 Vår arbeidsprosess Vi ønsker oss: Multiconsult 2020 Hvilke trender? Hvordan påvirker de oss? Multiconsult i dag Den ideelle nyutdannede kandidaten 2020 Vi vil bidra med: Arbeidsmøte 1: 29. januar – Arbeidsmøte 2: 25. februar – Arbeidsmøte 3: 3. april – Den typiske nyutdannede Multiconsult -medarbeider i dag De”nyutdannedes” egen opplevelse av overgangen til arbeidslivet Arbeidsmøte 5. februar Yngrerådets scenario Fremtidens ingeniørprofiler Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040

11 Målet med 1. arbeidsmøte Etablere et ”bakteppe” i Multiconsult: 1.Hvilke trender påvirker oss? 2.Hvilke konsekvenser har dette for oss? 3.Nå – situasjonen i Multiconsult 4.Dagens nyutdannede MULTICONSULTEREere – hvordan opplever vi dem?

12 1. Noen viktige hovedtrender - stikkord  Bærekraftighet og klimautfordringer –Fra å ”tro og snakke” til å ”skjønne og handle”  Ta vare på det vi har bygd –Politisk vilje til å gjøre noe  Internasjonalisering –Utvidelse av vårt ”hjemmemarked”  Teknologiutvikling –Vil bla. gi nye gjennomføringsmodeller  Strukturendringer i næringen –Videre utvikling i og mellom bransjer  ”Det gode liv” –Individuelle tilpasninger

13 4. Dagens nyutdannede – Hvordan opplevere vi dem ? - utdrag fra slik arbeidsgruppen ser det – resultat fra arbeidsmøte 1 NOEN STYRKER  Generelt høyt faglig nivå, men er studentene opplært på oppdatert kunnskap?  Høy grad av faglig interesse; faglig nysgjerrige  Modne og reflekterte  Vant til å arbeide i team  Flere med ulike typer av internasjonal erfaring  God på IKT, men er de utdannet på riktig verktøy? NOEN SVAKHETER  Begrenset forståelse for helheten  For liten forståelse for bransjen og aktørene  Mangel på praktisk erfaring  For lite kunnskap innen basis bygningsfysikk, ref. skadeutvikling  Varierende grad av evne til å formulere seg skriftlig

14 De nyutdannedes egen opplevelse av overgangen til arbeidslivet Innspill til prosjektet fra en gruppe på 13 ”nyutdannede”(0-3 års erfaring)

15 Hva kan jeg bidra med? Hvor henter jeg hjelp? Hva vil/må jeg lære meg? Hvilke nye krav og forventninger stilles til meg? Usikkerheter, uklarheter og frustrasjoner (hva kan jeg ikke) Hvordan opplevde jeg overgangen til arbeidslivet? Det er veldig lav terskel for å spørre om hjelp, og folk gir gjerne hjelp Fadder Andre nyansatte De fleste fikk komme raskt inn i ulike oppdrag, og dette oppleves som viktig for selvtilliten Det sosiale miljø viktig – og lett å få innpass Timelisteføring det vanskeligste Timelisteføring, ny programvare Informasjonen ikke alltid lett tilgjengelig Hvilke tilbud/krav finnes i forhold til min kompetanseutvikling?

16 Hva kan gjøres i studiet for å gjøre overgangen bedre – noen ”usorterte” innspill fra de nyutdannede  Mer informasjon om ulike bransjer (for eksempel rådgiver og entreprenør) lett tilgjengelig  Flere praktiske forelesninger, innslag fra næringen (Hvordan benyttes teorien i praktisk problemløsning?)  Deltidsarbeid og sommerjobb under studiet (drømmesituasjon: lønn under utdanning)  Strengere krav til relevant praksis  Ta diplom/skrive oppgave for arbeidsgiver, mulighet for deltids kontorplass hos denne (kombinere det beste fra arbeidsgiver med det beste fra studietilværelsen) –bistå i oppdrag mens man skriver oppgave  Utplassering/hospitering/praksis i 3 klasse – før man velger retning  Omvisning hos ulike arbeidsgivere – gjør det lettere å velge  Bruke praktiske program i studiet I sum handler dette om å etablere et tettere samarbeid gjennom hele studie

17 Illustrasjon fra resepsjonen i vårt nye kontorbygg i Oslo (innflytting 10. mars) Zinc