Forvaltning av Forollhogna. Den grønne nasjonalparken Stort, sammenhengende, og i det vesentlige urørt fjellområde. Plante- og dyreliv. Villrein. Kulturminner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Vernekategoriene Nasjonalpark Landskapsvernområde Naturreservat
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Norgga Luonddugáhttenlihttu Tilrettelegging for bruk av Øvre Pasvik Nasjonalpark og LVO Tilrettelegging for friluftsliv Kanalisering eller spredning for.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Verneområdene i Forollhogna – muligheter og utfordringer sett fra et lokalt ståsted. Erling Aas-Eng, Vingelen Utvikling ,
Statens sivilrettsforvaltning - hva skjer hos oss i 2012?
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Sikring av friluftslivsområder Seniorrådgiver Morten Thaulow Molde, 17 juni 2011.
Naturvernets utvikling
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
RFF’s ÅRSKONFERANSE 2013 BERGEN 6. – 8. MAI. RFFs vedtekter (utdrag): Navn og formål  Rådet for offentlige fagskoler (RFF) er et koordinerende organ.
Ny forvaltningsmodell for verneområder
Kommunestyret i Sirdal 15 mars Verneområdeforvalter Guro Sødergren
Forvaltningsplan for Rohkunborri nasjonalpark
Nasjonalparksenter –informasjon, naturveiledning og verdiskaping i verneområdene Kirsten Thyrum, DN.
1 Statens naturoppsyn Håndheving innen naturvernlovgivningen gjennom forebygging, tilsyn og kontroll Utviklingen av SNO og forholdet til fjellstyrene K.E.
Hvordan bør naturoppsynet organiseres?
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Begrensninger og muligheter
Arealsamling Stavanger 21 – 22 september 2004 Kartfesting av kjerneområder for landbruk Erik Anders Aurbakken rådgiver.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Sammen blir vi sterke …dvs. sterkere eller «Aldri GOD alene» (Ref.: Dag Erik Pedersen) Nils-Gunnar Solli Styreleder Mobil: / E-post:
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museum IKS
Rjukan – Notodden Industriarv Nominasjon til Unescos Verdensarvliste
Nasjonal strand- og kystsonekonferanse Fevik 2014 Færder nasjonalpark - Innledning - Hva vil vi med den marine delen? -Innspill til sentrale myndigheter.
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Organisering av verdensarvarbeidet
NÆRINGS OG KULTURUTVALGET -ARENA FOR INVOLVERING OG MEDVIRKNING TIL NÆRINGSUTVIKLING I NORDREISA. VELKOMMEN Bedriftsworkshop 22. november 2012.
xxx 1.
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Forvaltning av norske verneområder Ingunn.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Evaluering av UKL-satsinga: Kommentarer til sekretariatets rapport v/ Arne Farup rådgiver på landbruks- og reindriftsavdelinga Fylkesmannen i Nordland.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Næringsutvikling og verdiskaping Kultur- og naturarv som utgangspunkt for verdiskaping og næringsutvikling Verdiskapingsprogrammet for kulturminner 4 år.
Presentasjon kompetanse- samling 7.-8.april 2016.
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
Ny styringsmodell for SiO Utvidet regionrådsmøte 2. juni 2016 Frøya Bjørn Buan Enhetsleder SiO.
Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
REGIONAL PLAN Forollhogna Villreinområde Fylkeskommunenes oppfølging - Forvaltning og Verdiskaping. Årskonferanse – Dalsbygda samfunnshus 6. nov
Henry Ford ( ) ” Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess! ”
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Utkast til forskrift om tilskudd til tiltak i Utvalgte kulturlandskap og verdensarvområder – hvordan vil denne fungere hos oss? Arne Farup, rådgiver hos.
Hvem er vi og hvilke utfordringer har vi?
Hva er Forum for Natur og Friluftsliv (FNF)?
Evaluering av Utvalgte kulturlandskap i jordbruket
Evaluering av Utvalgte kulturlandskap i jordbruket
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Innsats for villreinen
Utskrift av presentasjonen:

Forvaltning av Forollhogna

Den grønne nasjonalparken Stort, sammenhengende, og i det vesentlige urørt fjellområde. Plante- og dyreliv. Villrein. Kulturminner. Særpreget og vakkert natur- og kulturlandskap Setervoller, bygninger, kulturminner, vegetasjon, aktiv bruk (”harmonisk landskap”)

Organisering av forvaltningen Nasjonalparkstyret : 9 medlemmer m/vara Arbeidsutvalget: 3 av representantene i styret Nasjonalparkforvalter: sekretariat for styret Rådgivende utvalg: «lokalsamfunnet» Administrativt kontaktutvalg: adm. kommunene+ Statens naturoppsyn: tilsynsmyndighet Fylkesmenn: klagerett på vedtak Klageinstans: Miljøverndepartementet

Oppgaver for nasjonalparkstyret Ivareta og fremme formålet med vernet. Forvaltning av verneforskrifter – myndighetsutøver, forvaltningsplaner, skjøtselsplaner, tiltaksplaner. Bestillingsdialog med SNO. Rapportering.

Arbeidsoppgaver i Forollhogna 2012 Etablering av NP-styret; AU og administrativt kontakt- utvalg Samordning av saksbehandling – skape gode rutiner, forenkling 5 møter i NP-styret 5 møter i AU Informasjon og veiledning Saksbehandling (ca. 70 saker). Type saker. Etablere nettsider Utkast til tiltaksplan Bli kjent

Tiltaksplan Forollhogna Utvalgte opplevelsesområder Informasjonssenter/punkt Seterregister Vegstatus/veg-gjennomgang Årlig dialogmøte, temagrupper «Hognareinen» Forvaltningsplan (1) Menneske og naturarven Ferdsel Forollhogna-toppen (kunnskap/tiltak) Naturveiledning – kunnskap, kompetanse og tilhørighet (pilot skole ?) Politikkutforming

Rutiner i saksbehandlingen Grunneier/rettighetshaver er nivå 1 Kommunene er normalt førsteinstans for søknader og veiledning Søknad sendes til 1 instans – forvaltningen videreformidler Saken behandles normalt først etter verneforskriften Det offentlige samordner sin saksbehandling Alle må ta ansvar – saker bør løses på lavest mulig nivå

Ønsker og mål Skille mellom ”store og små” saker Økt tid til politikkutforming Mer samordnet og effektiv forvaltning Hjelp til å ivareta verneverdiene (veiledning, økonomiske virkemidler) Lokal forvaltning - økt brukerdeltagelse og engasjement Mer helhetlig forvaltning Økt kunnskap og tilhørighet til natur- og kulturverdiene Grunnlag for verdiskaping