Møte med miljørettet helsevern i Akershus,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Ny lov om folkehelsearbeid
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
UU og Fylkesmannens rolle
Litt mer om PRIMTALL.
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Informasjonsplikt og uttalerett
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Lov om helsetjenesten i kommunene
Helsedirektoratets forventninger: Hvor bør kommune- og spesialisthelsetjenesten være i 2015? Sykepleierforbundets fagseminar om forebyggende helsearbeid.
Samspill mellom de nye plantypene
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
Verving Fagforbundet Buskerud
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Bydelsseminar 2012 Plan- og bygningsloven
Barn som pårørende –lovendring
Samdata 2012 Somatikk.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
©Helsevernetaten Bergen kommune Hvilken rolle og hvilket ansvar har helsevernetaten ved denne type branner? Ingvar Tveit, leder Helsevernetaten.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Blir velene hørt? Medvirkning i planprosessen i Oslo kommune NIBR-rapport 2011:1 Sosiolog Lillin Knudtzon.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Helsekonsekvensutredninger Ny plandel i plan- og bygningsloven – muligheter og utfordringer for kommunene 16. og 17. april 2009 SVEIN RØNSEN ass. fylkeslege.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Helsehensyn i planlegging - Orientering om ny veileder Anne Sofie Lauritsen Rådgiver.
Fredrikstad, 23. – 24. november 2006
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
UU og Fylkesmannens rolle
Utskrift av presentasjonen:

Møte med miljørettet helsevern i Akershus, Sosial ulikhet i helse Møte med miljørettet helsevern i Akershus, SHdir 14.3.2007 Anders Smith

Tenkt oppgave (”norsk stil”) ”Hva er sosiale miljøfaktorer og hva gjør kommunehelsetjenesten med dem?” | MHV Akershus 14.mars 2007

Hvor finner vi noe om dette i lovverket? | MHV Akershus 14.mars 2007

Kommunehelsetjenesteloven § 1-2 (Helsetjenestens formål) Kommunehelsetjenesteloven § 1-2 (Helsetjenestens formål) Kommunen skal ved sin helsetjeneste fremme folkehelse og trivsel og gode sosiale og miljømessige forhold, og søke å forebygge og behandle sykdom, skade eller lyte. Den skal spre opplysning om og øke interessen for hva den enkelte selv og almenheten kan gjøre for å fremme sin egen trivsel og sunnhet og folkehelsen | MHV Akershus 14.mars 2007

Kommunehelsetjenesteloven § 1-3 (Oppgaver under helsetjenesten) Kommunehelsetjenesteloven § 1-3 (Oppgaver under helsetjenesten) Kommunens helsetjeneste skal omfatte følgende oppgaver: 1. Fremme helse og forebygge sykdom, skade eller lyte. Tiltak med dette for øye organiseres som a) miljørettet helsevern .. .. .. | MHV Akershus 14.mars 2007

Kommunehelsetjenesteloven § 1–4, (Planlegging, informasjon og samordning) 1. ledd: Kommunens helsetjeneste skal til enhver tid ha oversikt over helsetilstanden i kommunen og de faktorer som kan virke inn på denne. Helsetjenesten skal foreslå helsefremmende og forbyggende tiltak i kommunen. | MHV Akershus 14.mars 2007

| MHV Akershus 14.mars 2007

Fig. 1.6 Totaldød etter utdanning, 45 – 59 år | MHV Akershus 14.mars 2007

Fig. 1.7 Dødelighet etter inntekt (firedeler), 45 – 59 år | MHV Akershus 14.mars 2007

| MHV Akershus 14.mars 2007

| MHV Akershus 14.mars 2007

| MHV Akershus 14.mars 2007

| MHV Akershus 14.mars 2007

Kan vi bruke vår ”vanlige” tankegang når det gjelder sosiale miljøfaktorer? | MHV Akershus 14.mars 2007

| MHV Akershus 14.mars 2007

| MHV Akershus 14.mars 2007

Hva er en sosial miljøfaktor Hva er en sosial miljøfaktor ? - tilgang på alkohol - tilgang på andre rusmidler - etniske motsetninger - arbeidsledighet - fattigdom - lav utdanning | MHV Akershus 14.mars 2007

Blir dette for vanskelig for oss? Smaker dette for mye av politikk? | MHV Akershus 14.mars 2007

Kommer vi utenom sosiale faktorers betydning for helsen? Nei, hvorfor skulle vi det? De øverst på den sosiale rangstigen har mye lavere sykelighet og dødelighet enn de som befinner seg nederst Er det helsetjenestens oppgave å gjøre noe med det? Og hvordan kan helsetjenesten eventuelt gjøre noe med dette? | MHV Akershus 14.mars 2007

Vi vet: at de øverst på den sosial rangstigen har mye lavere sykelighet og dødelighet enn de som befinner seg nederst at man i England på 1840-tallet formulerte det slik: fattigdom skaper sult sult skaper sykdom sykdom skaper fattigdom at trolig er det slik i dag også, men at sulten i dag fortoner seg på en annen måte | MHV Akershus 14.mars 2007

| MHV Akershus 14.mars 2007

| MHV Akershus 14.mars 2007

Hva består dagens sult i? Lavt selvbilde? Lav sosial aktelse? Det å være stigmatisert? Det å være utstøtt? | MHV Akershus 14.mars 2007

Dagens sult: Lavt selvbilde/ stigmatisering Sykdom Arbeidsledighet Fattigdom | MHV Akershus 14.mars 2007

Hva kan vi gjøre? Hva skal vi gjøre? | MHV Akershus 14.mars 2007

Medvirke! Men hvordan? | MHV Akershus 14.mars 2007

Kommunehelsetjenestelovens § 1-4, 2 Kommunehelsetjenestelovens § 1-4, 2. ledd (”medvirkningsparagrafen”) Helsetjenesten skal medvirke til at helsemessige hensyn blir ivaretatt av andre offentlige organer hvis virksomhet har betydning for helsetjenestens arbeid. Slik medvirkning skal skje blant annet gjennom råd og uttalelser og ved deltakelse i plan- og samarbeidsorganer som blir opprettet. Helsetjenesten skal av eget tiltak gi informasjon om de forhold som er nevnt i annet ledd, første punktum til de offentlige organer som har ansvar for iverksetting av tiltak som kan virke inn på helsen. | MHV Akershus 14.mars 2007

(”Medvirkningsparagrafen” forts. ...) Dersom helsetjenesten blir kjent med forhold som vedrører arbeidsmiljøloven, produktkontrolloven, forurensningsloven og genteknologiloven, skal helsetjenesten underrette de berørte fagmyndigheter slik at disse kan fatte vedtak. Departementet gir nærmere regler om samarbeidet med andre fagmyndigheter på områder der også helsetjenesten har kompetanse og om koordinering av tiltak. Kommunen kan samarbeide med privat organisasjon o.l. hvor det er egnet til å fremme helsetjenestens formål. Kommunen skal samarbeide med fylkeskommune, regionalt helseforetak og stat slik at helsetjenesten i landet best mulig kan virke som en enhet. ......... | MHV Akershus 14.mars 2007

Helse i plan og konsekvensutredninger! | MHV Akershus 14.mars 2007

Planlegging og KU Plan- og bygningsloven (”vår viktigste helselov” – stadsfysikus Fr. Mellbye) Forvaltes av miljøverndepartementet Gjør det mulig å kreve utredet helsekonsekvensene av en virksomhet eller et tiltak ute i samfunnet Det vi vet om helsekonsekvenser, skal igjen brukes for å planlegge et bedre samfunn | MHV Akershus 14.mars 2007

Konsekvenser av andre (andres) tiltak eller virksomhet virksomhet ute i samfunnet Miljøvirkninger Helsevirkninger | MHV Akershus 14.mars 2007

Konsekvensutredninger må sees på som en del av planprosessen, kfr Konsekvensutredninger må sees på som en del av planprosessen, kfr. Demings sirkel: | MHV Akershus 14.mars 2007

Konsekvensutredning i henhold til Plan- og bygningsloven (1) Forskrift om konsekvensutredninger: § 1. Formål og generelle bestemmelser Formålet med bestemmelsene er å sikre at hensynet til miljø, naturressurser og samfunn blir tatt i betraktning under forberedelsen av planer eller tiltak, og når det tas stilling til om, og eventuelt på hvilke vilkår, planer eller tiltak kan gjennomføres. ........ | MHV Akershus 14.mars 2007

Konsekvensutredning i henhold til Plan- og bygningsloven (2) I henhold til forskriftens § 2 er det visse planer og tiltak som alltid skal behandles etter forskriften, f. eks. kommuneplanens arealdel og kommunedelplaner der det angis områder for utbyggingsformål | MHV Akershus 14.mars 2007

Konsekvensutredning i hehold til Plan- og bygningsloven (3) I henhold til forskriftens § 3 er det også andre tiltak og planer som skal konsekvens-utredes. Det gjelder dersom de kan få vesentlige virkninger for miljø, natur-ressurser og samfunn | MHV Akershus 14.mars 2007

Konsekvensutredning i henhold til Plan- og bygningsloven (4) § 4 Kriterier for vurdering av vesentlige virkninger for miljø, naturressurser og samfunn ..... g. gir vesentlig økning i antall personer som utsettes for høy belastning av luftforurensning eller støy, eller kan føre til vesentlig forurensning til jord, vann og sedimenter, eller medfører risiko for alvorlige ulykker, stråling og ras- og flomsituasjoner | MHV Akershus 14.mars 2007

Konsekvensutredning i henhold til Plan og bygningsloven (5) h. kan få konsekvenser for befolkningens helse som følge av vesentlige endringer i befolknings-sammensetning, boligmarked, boligbehov eller behov for tjenestetilbud i. kan få vesentlige konsekvenser for befolkningens tilgjengelighet til uteområder, bygninger og tjenester | MHV Akershus 14.mars 2007

| MHV Akershus 14.mars 2007

| MHV Akershus 14.mars 2007

| MHV Akershus 14.mars 2007