Alltid i forkant Futurum Oslo 1 25.09.2008 SLA og produktivitetsforbedringer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Nettleien 2013 Oppdatert Innholdsfortegnelse •NVEs inntektsrammer • Nettoppbygging • Strømprisen og nettleiens sammensetning •Hva påvirker.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Nordiske logistikkløsninger
EnergiForvaltning+ •Et produkt for Deg som –ønsker stabile, forutsigbare og lave elpriser –syns spotpris og fastpris er altfor risikabelt –ønsker å bruke.
Salg av toalettpapir og tørkeruller
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Det nye børslandskapet - hvordan sikre beste pris?
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Velkommen til SMB-dagen 2004!
Velkommen til Fortel.
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
MyPack Hent der du handler
Muzzafer Marvati Brukermanualer Service og vedlikehold.
1 Hva kan konsulentmiljøene støtte opp med? Enova kundesamling i Stavanger Den 10. Juni 2014.
SCM 04: Designing Distribution Networks
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Kapittel 9: Lønnsomhetsvurderinger av lån
Optimal ressursutnyttelse gjennom elektroniske kommunikasjonsløsninger
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Målprogrammering. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.2, men vil nå se på oppfyllelse av flere mål samtidig. Målprogrammering.
Anvendelse av verktøyene
Miljønytten ved fjernvarmesystemene i Trondheim
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Innsamling av farlig avfall fra husholdningene - Erfaringer fra Oslo Øivind Brevik, avdelingsdirektør REN.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
Driftsrapport HNT 2007 Foreløpig status pr. 26. januar 2008.
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
Tollpost Globe avdeling Bergen
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
Kantinen - Torsdag 03. Mai 2007 ”Introdusere” Blend til studentene.
Resultat 3. kvartal 2007.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Januar 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
ATP modellen Datakvalitet – enkle kontrollrutiner.
Kapittel 12 – Noen begreper
En del av kretsløpet 1.
Lokalisering i to-delt graf. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi skal nå beskrive en transhipmentmodell med to varesorter som skal leveres fra to fabrikker.
Sentralvaskeriet for Østlandet -en kort presentasjon.
Helse Nord-Trøndelag - status og retning Presentasjon til formannskapet i Levanger 27. februar 2008 Arne Flaat.
28. april 2007 Tillitsmannskonferansen 2007 Utfordringer knyttet til medlemsøkning, inntekter og ”faste kostnader”
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Nordens ledende leverandør……
© 2004 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. ”Logistikk som verdiskapning” Effektivisering.
Bedriftenes teleleverandør BUSINESS CLASS TELECOM.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
TREFLYT Eller: Nye samarbeidsløsninger for effektiv kommunikasjon og vareflyt i verdikjeder Erlend Ystrøm Haartveit, Norsk institutt for skog og landskap.
Hvem er vi ? Bjørn Thorvaldsen, Kommunikasjonsrådgiver Ronny Grøtvedt, Eiendomsdirektør.
Hva koster egentlig en bulk? Trafikksikkerhetskonferansen 2016.
Hva viser Mytos egentlig?
Datagrunnlag og transportnettverk
Konsept og Applikasjons oversikt
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Telespor AS NØKKELTALL FRA 2017.
Utskrift av presentasjonen:

Alltid i forkant Futurum Oslo SLA og produktivitetsforbedringer

Alltid i forkant ServiceSLA LeveringstidDefinert ruteplan Leveringspålitelighet97,0 % Leveringssikkerhet99,7 % Fakturakvalitet97,0 % Informasjonskvalitet97,0 % EDI kvalitet 97,0 % Track & Trace/POD Servicehenvendelse Godsetterlysning Svartid: 20 sek. Løsningstid: 1 time Servicehenvendelse Faktura Svartid: 20 sek Løsningstid: 5 dager Servicehenvendelse Reklamasjon Svartid: 20 sek Løsningstid: 5 dager LeveringskostnaderProduktivitet: 2 % p. a. Service Level Agreement

Alltid i forkant Bedre leveringsservice Lavere leveringskostnader Som din logistikkpartner har vi to måter å påvirke din bedrifts logistikkostnader: Bedre leveringsservice –Gjennom forbedret leveringsservice reduseres dine kostnader knyttet til bl.a. kundeservice, oppfølging og administrasjon Lavere leveringskostnader –Gjennom optimalisering av logistikkløsningen Logistikkostnader

Alltid i forkant KP1 Hentet KP 2 Inn på terminal KP 3 Inn på container KP 6 Levert KP 5 Opplastet bil KP 4 Inn på terminal Kostnadsdrivere Stopp Kolli Volum/vekt Frekvens Avstand Kolli Volum/vekt

Alltid i forkant

Bedre leveringsservice Lavere leveringskostnader Som din logistikkpartner har vi to måter å påvirke din bedrifts logistikkostnader: Bedre leveringsservice –Gjennom forbedret leveringsservice reduseres dine kostnader knyttet til bl.a. kundeservice, oppfølging og administrasjon Lavere leveringskostnader –Gjennom optimalisering av logistikkløsningen Logistikkostnader Hvordan måler vi dette?

Alltid i forkant Beskriver utviklingen i reelle leveringskostnader for kunden –Eventuelle prisøkninger og variable tillegg blir fjernet før beregning –Benytter netto fraktkostnad Beregnes årlig basert på 3 kjente nøkkeltall –Fraktkostnad pr. kolli –Fraktkostnad pr. sending –Fraktkostnad pr. tonn Målet er å forbedre seg 2 % pr. år. Det vil si 2 % lavere måltall pr. år Produktivitetsforbedring – Forslag

Alltid i forkant Beregning: –Legger sammen kroner pr. kolli, pr. sending og pr. tonn for hver periode –Beregner prosentvis endring i summen for de to periodene Eksempel 1: –Fraktkostnad pr. kolli endrer seg fra 151 til 167 –Fraktkostnad pr. sending endrer seg fra 231 til 246 –Fraktkostnad pr. tonn endrer seg fra til –Endring i % totalt: ( ) / ( ) – 1 = 0,2 % Eksempel 2: –Fraktkostnad pr. kolli endrer seg fra 27 til 28 –Fraktkostnad pr. sending endrer seg fra 105 til 110 –Fraktkostnad pr. tonn endrer seg fra til –Endring i % totalt: ( ) / ( ) – 1 = -12,3 % Produktivitetsforbedring – Forslag

Alltid i forkant Størrelse og antall sendinger (kolli) Produkt (DPD/STG/En-kollo) Varestrøm (Samlast/DSP/Dør-dør) Antall kolli i sending Geografisk sendingsstruktur Sendingsfrekvens Omsetningsøkning Hva vil påvirke denne måten å beregne på…?

Alltid i forkant KP1 Hentet KP 2 Inn på terminal KP 3 Inn på container KP 6 Levert KP 5 Opplastet bil KP 4 Inn på terminal Kostnadsdrivere Stopp Kolli Volum/vekt Frekvens Avstand Kolli Volum/vekt

Alltid i forkant Må ha datagrunnlag tilgjengelig –Felles nøkkeltall –Automatisk utregning Frigjøre oss fra kronebetraktninger…? –Problemer med å sammenlikne tall fra ulike perioder Unngår utfordringer rundt prisøkninger Unngår utfordringer rundt inflasjon Produktivitetsforbedring – Krav til måltall

Alltid i forkant I dag: –Fraktkostnad pr. tonn –Fraktkostnad pr. kolli –Fraktkostnad pr. sending Andel transportkostnader av omsetning Kolli pr. sending Fraktvekt pr. sending Fraktvekt pr. mottaker Sendinger pr. mottaker pr. periode Fraktvekt pr. stopp Kolli pr. stopp Produktivitetsforbedring – Hva bør være med…?

Alltid i forkant Leveringspålitelighet selskapsnivå i % (2007)

Alltid i forkant Leveringspålitelighet selskapsnivå i % (2008)

Alltid i forkant Leveringspålitelighet – Ankommet i % (2008)

Alltid i forkant Kvalitetsmåling – Nye muligheter