Søketjenester mellom børs og katedral Søketjenester, kommersialisering og integritet 2000. november 2000.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Inkluderingsarbeid i idrettslaget. INKLUDERINGSKONFERANSE januar – 2011 Svein Femtehjell.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Sportslig organisering Senior Herrer Visjon Visjon : -Trivsel & fotballglede.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
1964 Magasinet Nyhetsbrev Web 2000 Mobil MBO Hjemmet Mortensen selger til de ansatte Nettbrett 2010 Web-TV 2011 Byråguide 2013 Event 2012 KAMPANJE.
Del 2: Personlig økonomi.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Høsten 2011 Laget av Gunvor Lund Solvang og Svein Einarsbøl
Du har $ 350,- Hva skal du bruke dem på? Dine valg er i dette tilfellet: Bank til 2 % rente Aksjer til 25 % rente Eller på Banners Broker.
Styret har bestått av: Leder: Geir Maldal Nestleder: Gry Wiik Sekretær: Simon Pedersen Kasserer: Espen Andersen Medlem: Alexander Skoland Medlem: Inger.
Slipp oss til - ungdom inn i landbruket - Presentasjon for (din kommune/temamøte)
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
Forskning og utvikling Hva bidrar biblioteket med?
Salg og markedsføring på internett – muligheter for Vekstbedriftene 22. okt 2009, Nina Furu.
Fotballen.eu Her følger en detaljert oversikt over muligheter for annonsering på fotballen.eu Du får også oversikt over statistikk samt historikk.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
Dyreparken på 300 sekunder.
Fokusgruppemøte prosess tre Historie, status i dag, og veien videre.
Furutangen Aktivitetssenter AS
American Express – Ny medlemsfordel i YS
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
2006 Finn frem på Internett Susanne Koch Gruppe for digitale medier i læring Fagpedagogisk dag 3. Januar 2007.
Regnskap 2002 Noen hovedtall fra årsrapporten. Kort sammendrag ble betegnet som det vanskeligste budsjettåret etter kommunesammenslåingen Ny.
Module 9: Company Capital Structure
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Løsning hos RSH Norge En gjennomgang av løsning hos Reitan Servicehandel Norge Edvard Gundersen – ProfitBase AS Løsningsarkitekt.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!. Side 2 Bilforlaget – 30 ÅR!! Bilforlaget AS, etablert 1975, har siden starten spesialisert seg på bilinformasjon.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
| S Blair et al. JAMA 276: , 1996 Risikofaktorer: Alle dødsårsaker N= menn; 601 dødsfall; risiko justert for andre faktorer; Aerobics Center.
Bibliotekvakten Bibliotekvakten startet i Vestfold i 2001
Søk på Internett Grensesnitt og erfaringer fra en redesignsprosess SOL Kvasir som case.
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Allmøte på USIT Vortex 3.0 og nytt fritekstsøk for UiO Tomm Eriksen Webseksjonen, USIT 29. september 2011.
Nytt fra Vortex versjon 3.2, 3.3 og 3.4 Presentasjon for USIT og Lokal-IT 23.feb 2012 Av Dagfinn Bergsager, USIT.
Noen nye tall om søkemotorer 2008/2009 Kilde: iProspect,
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Jørn Tore Persen Agenda Nøkkeltall Hva er nytt på web i 2009? Hva gjør VisitOSLO for å bygge trafikk til sine sider? Hvorfor annonsere.
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
Nettsted for bridgetjenester Bjørnar Pettersen Veileder: Sven-Olai Høyland.
Hørselhjelpere Aktive høreapp.brukere Opprettet av HLF
Innovasjon fra forskningsbasert utdanning - en undervurdert mulighet! Morten Dæhlen Dekan, UiO.
Kjøp av annonser og søk Basert på egne erfaringer, og eksempler på uttalelser hentet fra div forum på nettet, der disse leverandørene er diskutert!
Seminar om styrearbeid « Erfaringer fra styrearbeid, ulikheter Sverige - Norge, kvinnekvotering i Norge » 1.
lansert 7. des etter oppstartmøte i september. Samarbeidsprosjekt, Kommune, SJFF, Fjellstyrene.
Avvik fra arbeidstidsbestemmelsene
1 HRS Eksempel- betinget tap La oss anta at en kunde fremmer et krav på 100 mill mot selskapet pr Selskapet antar med 60 % sannsynlighet at det.
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Klasse: 2HKI Student: Bertil Gjerstad Oppgnr: 25E
Norsk WebDewey: Sluttbrukerløsninger. Disposisjon WebDewey Search Tilgjengelige datasett.
Norsk WebDewey: Sluttbrukerløsninger
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
- Og søking på internett
Utskrift av presentasjonen:

Søketjenester mellom børs og katedral Søketjenester, kommersialisering og integritet november 2000

Punkter SOL Kvasirs historie og tall Søketjenestene mellom børs og katedral Gjennomgang av andre søketjenesters betalingsløsninger Kvasir og betalingsløsning Avsluttende kommentar

Kvasirs historie 1994 startet under Oslonett (katalog) 1995 kjøpt opp av Schibstednett (katalog) 1997 SOL overtar og bygger opp utvidet søk (katalog + indekssøk/AltaVista) 2000 redesign med SOL, bytte fra AltaVista til FAST, lansering av Kvasir firmasøk

SOL Kvasir tall Trafikk ca 5.5 mill/sidevisninger pr uke (egne logger) ukentlige unike brukere (Gallup, 3. kvartal) ca 75% søk - 25% “browsing” (egne logger) Størrelse katalog 130,000 oppføringer fordelt på ca: emnedel bransjedel (->Firmasøk) persondel kategorier hvorav ca 600 tilhører bransjedel (->Firmasøk) Størrelse robotindex 12 millioner dokumenter skandinavisk (FAST) 575 millioner dokumenter globalt (FAST)

Hva Kvasir består av Emnekatalog, bransjekatalog/firmasøk, personkatalog (Kvasir SQL-database) Nasjonalt index (FAST) Globalt index (FAST) Nyhetssøk (flere typer søk kommer...) Hjelp Topp 30, Spaneren, Hitlister Siste 30, etc.

Kommersialisering av søketjenestene Problemstilling: Hvordan beholde integriteten som troverdig søketjeneste når hele eller deler er en betalingstjeneste? Er det relevans eller penger som avgjør søkeresultatet? Hvordan tydeliggjøre for brukerne hvilke mekanismer som ligger til grunn?

Historisk riss 1996: Open Text eksperimenterte med betalte oppføringer - la ned kort tid etter 1998: GoTo lanserte betaling for oppføringer og plassering 1999: Yahoo lanserte ekspressregistrering mot betaling 2000: Looksmart krever betaling fra kommersielle nettsteder, Kvasir lanserer firmasøk, Inktomi lanserer betalingstjeneste, m.m.

Ulike betalingsmetoder Betaling for inkludering: som sådan eller kommer foran i køen (”express listing”) Betaling for plassering: i katalogen, på resultatlista, sponsede linker Betaling for mer informasjon: Mer informasjon i tilknytning til selve oppføringen

Ulike søketjenester GoTo LookSmart Yahoo Inktomi Kvasir

GoTo.com Mest kommersiell, og tydelig kommersiell, et rent annonseforum i katalogform Betalt plassering: Den som betaler mest får høyest plassering. 40 tjenester i en kategori. Leverer resultater til AOL, Netscape Search, AltaVista ( ), Ask Jeeves (indirekte), HotBot (kommer), Lycos (kommer)

Looksmart Nettsteder kan betale for raskere vurdering og oppføring, ”Express listing”: For $ 199 blir nettsteder vurdert innen 2 døgn Alle kommersielle nettsteder må betale for å bli vurdert - kan få flere oppføringer Leverer til AltaVista, Excite, MSN, m.fl.

Yahoo.com Yahoo har hatt ekspresslisting siden Nylig annonserte selskapet at de vil kommersialisere ytterligere: Yahoo vil kjøre kommersielt a la Looksmart (alle kommersielle nettsteder må betale).

AltaVista.com Ingen egen betalingsløsning Skal vise linker fra GoTo.com Bruker katalog fra Looksmart.com

Indekssøk? Når katalogene kommersialliseres, står frisøkene/indekssøkene tilbake som frie og ikke-kommersielle?

Inktomi Ingen katalogtjeneste, men crawling og indeksering F.o.m. november 2000: Tilbyr crawling og indeksering av dokumenter + distribusjon i andre søketjenester innen 48 timer mot betaling (årlig kost). Faser ut gratis registrering (eks HotBot). Endrer ikke algoritmen, samme rangering av treff Leverer til Lycos, HotBot, AOL, Excite, MSN...

Kvasirs løsning Kvasir tidligere skille mellom emnedel og bransjedel er utviklet: Bransjedelen har blitt firmasøk. Kommersielle foretak får tilbud om mer informasjon mot betaling. Ikke-kommersielle får ikke tilbudet. Kvasir Firmasøk: Betaling for plassering av mer informasjon. Hvor går skillet mellom kommersielle og ikke- kommersielle nettsteder?

Erfaringer fra firmasøk Få negative tilbakemeldinger fra brukerne, enkelte fra firmaer Mange positive tilbakemeldinger fra firmaer Utfordrende skille mellom kommersielle og ikke-kommersielle Sikrer oss inntekter til å drive Kvasir videre

Sluttkommentar Integritet og troverdighet er alt! Kommersialisering er nødvendig, men problematisk. Utfordringen er å tilrettelegge tjenesten på en troverdig måte: Relevans må være styrende kriterium Kommersielle aspekter må være tydelige (jf avisannonser - tekstreklameplakaten)