1 Film, fotografi og kringkasting som kilder for historiefortelling Asbjørn Inge Straumfors, Seksjonsleder for samlingsutvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Spillere Postenligaen 2012/2013
Den digitale allemannsretten
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kulturnett som arena for arkivformidling
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Dialogtorg i Kristiansand
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Foreløpige resultater
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Strategier for gjenbruk av kulturinformasjon fra arkiv, bibliotek og museer Tone.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -ENERETTENES.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-08 Dag 4: Vilkår for vern etter åvl. kap. 5. Rettighetssubjekter Professor dr. juris Ole-Andreas.
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
ÅNDSVERK / OPPHAVSRETT
1 Hilde Skogstad Født: Posisjon: Målvakt.
1 Guro Rundbråten Født: Posisjon: Målvakt.
1. Ingrid H. Tangen Født: Posisjon: Målvakt.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
1 Sara Nirvander Født: Posisjon: Målvakt.
Svekkes personvernet i skolen?
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -IDEELLE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -HVA INNEBÆRER.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Avtalelisensers fortreffeligheter og fortredeligheter Nordisk konferanse om opphavsrett på billedområdet,
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum En digital ABM-sektor Jan Seland rådgiver, ABM-utvikling.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - HVA INNEBÆRER OPPHAVSRETTSBESKYTTELSEN.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - DIVERSE.
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 12. november 2004: Prosjekter av interesse for lokalsamlinger.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt 13, 14, 19 og 20 Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
Digitale medier Digitale rettigheter. Opphavsrett John Locke; ”…The Labour of his body and the work of his hands, we may say, are properly his” Opphavsretten.
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Hva er et åndsverk? Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven). § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Opphavsrettens begrunnelse Høste frukter av det man selv har.
OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER
Bevaring av lyd i Nasjonalbiblioteket
Opphavsrettens begrunnelse
Nærstående rettigheter
-som verktøy i BK-arbeid
Overdragelse av opphavsrett
Teknisk beskyttelse.
Fotografisk verk – fotografisk bilde
Utskrift av presentasjonen:

1 Film, fotografi og kringkasting som kilder for historiefortelling Asbjørn Inge Straumfors, Seksjonsleder for samlingsutvikling

2 Fotografi 1992 Lyd 1997 Levende bilder 2001 Verneplaner

3 Enklere med tekst? Tekstkildene har eksistert lenger Allment utbredt Små formatendringer over tid Papir vanligvis lettere å bevare Behov for ekstra leseapparatur?

4 1. ”Avtalen gjelder overdragelse av 88 opptak/ruller Pathé Baby 9,5 millimeter Innhold: Filmopptak fra Norge og Europa i årene rundt ” - - enklere med tekst? Avtale

5 Fotografi Hadde flest fellestrekk med tekstbaserte kilder.- - -så kom den digitale tidsalder

6 Fotografi Louis-Jacques Mandé Daguerre.- Bilder på forsølvet kobberplate.Unika 1840 – William Talbot – Calotypi, negativ/positiv – ubegrenset antall kopier O.F. Knudsen. Daguerrotypi i Norge Hans Thøger Winter. Norges første fotograf/bilder på papir.

7 Film 1891 Kinetoskopet, T. A. Edison og W. K. L. Dickson. Landsutstillingen i Bergen 1898, dansk kinematografeier C.Christensen Thomhav gjorde opptak med sin ombygde Vitascope. Juli 1898 filmvisning i Bergen. ”Det vestlandske turnstevnet på Marineholmen” (G. Iversen)

8 Kringkasting Radio 1920, verdens første lydradiostasjon,KDA Pittsburg,USA 1925 Kringkastningselskapet A/S Norsk Rikskringkasting Lokalradioer TV Prøvesendinger Regulære sendinger Prøvesendinger farge Regulære fargesendinger TV2

9 Kringkasting:Øyeblikkets opplevelse.Grammofonplat en = kildefunksjon

10

11 Innsamling Pliktavleveringsloven av – i kraft Private initiativ Offentlige initiativ

12 Hvem samler-1 Fotografi Private Museer Arkivverket Universiteter og høgskoler Staten – Norsk Folkemuseum, Preus Fotomuseum, Nasjonalbiblioteket

Fotografi ABM-U: Fotobevaring i Norge Fotoutvalgets innstilling av 1976: Samarbeid mellom instanser Kommunale Fylkeskommunale Statlige Fotobevaringsnettverket

14

15

16

17 Hvem samler-2 Film Private Museer Arkivverket Universiteter og høgskoler Staten –Norsk filminstitutt –Nasjonalbiblioteket –Nrk –Forsvarets rekrutterings- og mediesenter -

18 Hammerfest - en film av Robert W. Paul, 1903 Utlånt fra George Eastman House, USA

19 Hvem samler -3 Kringkasting Nrk og øvrige kringkastere Nasjonalbiblioteket Tilfeldige initiativ

20

21 Kildenes pålitelighet Beretning?Levning? ”Bilder kan ikke lyve!”

Kildenes pålitelighet ETIKK! Arkivaren skal ikke tukle med materialet på veien fra original til kopi! Arkivaren skal registrere intellektuell informasjon og dokumentere materialhistorikk

23 Tilgjengelighet 1 Hindringer Tekniske: manglende avspillere og -håndteringskunnskap, uhåndterbare format Åndsverksloven – skal håndheves. Manglende/utydelige kanaler inn til eierskap og brukstillatelse

24 Tilgjengelighet 2 Skille mellom eiendomsrett og opphavsrett. Åndsverksloven: Verket er beskyttet i 70 år etter opphavsmannens død. Utøvet kunst/fotografi -50 år Fotografi inn under Åndsverksloven 1995 med tilbakevirkende kraft.

25 Tilgjengelighet 3 Nøkler Endret ÅVL:§ 16.2 ledd – ” Kongen kan gi regler om at arkiv, bibliotek og museer og undervisningsinstitusjoner ved hjelp av terminaler i egne lokaler,kan gjøre verk i samlingene tilgjengelige for enkeltpersoner når det skjer til forskningsformål eller private studieformål..” § 12 rett til privat bruk av materiale Avtaler med rettighetseiere Avtalelisenser Tekniske løsninger – digitale tilgangssystem

26 Refleksjon ABM-sektoren ønsker ikke å frata autoren dennes rettigheter uten å gi vederlag ABM-sektoren har behov for å kunne formidle ABM-sektoren er nødt til å sørge for lovlig grunnlag for formidling og finne rasjonelle metoder for å overføre vederlag.