OPERA ORKESTER 2001 KOMPONERE musikk Tidkrevende Vi fikk oppgave tidlig i fasen 30 ord. fra ferdig laget produkt 5 toner, forhåndsbestemt Refleksjon over det
Melodikomponering Melodi Lettere å lage melodi med ferdig tekst Vanskelig å bestemme når man kan lage musikk, kommer av seg selv Må være klar i hodet, eller veldig uklar Humørbestemmende?
Refleksjon fra musikkperiode Hele klassen var med og lagde tekster ut fra 30 ord, 5 toner. Deretter bøyde og forandret Skrivergruppa tok over, barnevennlig Musikk/orkester lagde, eller forandret på melodier
Ett eksempel: 30 ord, tema, 5 toner ”Lille meg” 1.Gruppemøte Gruppe på 5 stk Angst, glede, angst (aba) Vi delte gruppa Leste høyt for hverandre Forandringer (pupillen, langarmen) 2. Gruppemøte Delte gruppa i to 1. og 2. vers pga omstendighetene Sluttresultatet ble brukt, med noen ord forandringer (angsten, redselen)
Form, tekstur (instr.besetning) rytme, puls og tempo Pianoakkorder, trommer tidlig i fasen Få instrumenter, rolig, dyster stemning Ett rolig tempo Trommene ble kuttet ut, fordi den ikke beskrev stemningen (angst, ensomhet)
Melodi Hvordan beskrive en redd person, som opplever en oppgang, men som går tilbake til redselen, per melodi?Vi prøvde, her er noen kladde noter: 1.melodi 2.melodi neste side
”Lille meg” 1. Versjon, tale 2. Versjon sang Lille meg, streber i minutterLille meg streber i minutterAldri ett øyeblikk i speilet Langarmen er verstRedselen er verst Hvem ser kroppen i speiletHvem ser kroppen min i speilet (x2) LangarmenRedselen Nei, pupilleneNei pupillene Jeg leser meg er jeg våken Jeg leser meg er jeg våken (x3) Pupillene varmer og jeg ser jeg ser (x3) Lille meg, streber i minutterLille meg streber i minutterAldri ett øyeblikk i speiletStadig prøverJeg streberLille meg Tale:Sang
Siste versjon, fremført man. 10.des. under forestillingen Marit, som Oda, synger sin nød. Sang: