Tr400 TRANSPORT OG LOKALISERING Klassiske vekstmodeller 2

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markets for Factor Inputs
Advertisements

Lokaliseringsbetingelser, og noen norske eksempler
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
SNoW-modellen(e) - Statistics Norway World model(s)
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Tr 400 TRANSPORT, LOKALISERING OG ØKONOMISK UTVIKLING
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Norges Bank 1 Pengepolitikken og utsiktene for norsk økonomi Sentralbanksjef Svein Gjedrem Hammerfest 10. oktober 2005.
Tr400 TRANSPORT, LOKALISERING OG ØKONOMISK UTVIKLING Forelesning 2: Måling av infrastrukturens virkninger på regional produktivitet Dekker artikkel 2,
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning 5 Forhandling og koordinering
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Econ1310
Forelesning i mikroøkonomi.
Tilbud og etterspørsel
Forelesning i mikroøkonomi.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Norsk økonomi i verdenssammenheng
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning 4 12.september 2012
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
ECON 2915 Høst 2009 Forelesning 10 Kapittel 3.2 Bævre og Vislie (2007)
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Modul 1 Økonomi og psykologi Handelshøyskolen BI
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
- Jeg vil understreke hvor viktig det er at vi nå ikke gjentar feil fra mellomkrigstiden og bygger opp handelshindre. Sammen med store penge- og finanspolitiske.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Kapittel 19 Verdiskaping, vekst og velferd
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Kapittel 1 Hva er samfunns-økonomi?
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Kapittel 23 Valutamarkeder og valutakurser
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Grunnlaget for arbeidsplasser og sysselsetting
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Nasjonalregnskapet Regnskapet for AS Norge Hovedformål
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Høgskolen i Rena Høstsemester 2004
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 6 Produksjon 1.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Tilbud og etterspørsel
Utskrift av presentasjonen:

Tr400 TRANSPORT OG LOKALISERING Klassiske vekstmodeller 2 Bolk 4: Klassiske vekstmodeller 2 Dekker artikkel 5, midt side 76-nederst s. 91.

Likevektsmodeller: Innledning Likevekt betyr at økonomien er i en slik tilstand at all handel (være seg mellom regioner eller import/eksport), flytting, transportmiddelvalg, valg av varer og tjenester har foregått slik at vi ender opp med et sett av nye likevektspriser og -mengder. Dette skjer ut fra teorien om nyttemaksimerende konsumenter og produsenter, det vil ikke finnes noen likevekt som er “bedre”. Kapittel 3 i artikkel 6 starter med å vise hvordan en i modellsammenheng må ta hensyn til at noen prosesser er hurtige, andre langsomme.

Tilpasning mot likevekt:

“Rygg-mot-rygg” - figur

Figuren viser hva som skjer når det åpnes for handel mellom to regioner, en høy- og en lavkostregion. To regioner, samme homogene produkt. Ideen er at reduserte transportkostnader (eller generelt: barrierer mellom regioner) gjør at de blir mindre skjermet. Ny likevekt blir der prisene er like, korrigert for transportkostnadene mellom regionene. Prisen i region 1 øker, prisen i region 2 blir redusert. Pris øker i region 1 på grunn av etterspørselen fra region 2 (fordi det nå er lønnsomt å transportere z12 av varen fra region 1). Produksjonen øker i region 1, og det som ikke tas unna i denne regionen, eksporteres til region 2. Der går egenproduksjonen noe ned (fordi prisen reduseres), og erstattes av import fra region 1. Dersom region 2 nå har et ensidig næringsliv, vil et bedret transportsystem med lavere transportkostnader kunne forverre regionens konkurranseposisjon.

Walras-likevekt Sier noe om betingelsene for likevekt: All inntekt går til kjøp av varer og tjenester Konsumentene maksimerer nytte, bedriftene profitt Mengden av etterspurte goder skal være mindre eller lik tilgangen, i praksis LIK tilgangen. Når prisen på et gode endres (f.eks som følge av endringer i transportsystemet) vil endret tilpasning skje helt til ny likevekt er oppnådd. Ny tilpasning kan også innebære omlokalisering.

Neoklassiske (nyklassiske) vekstmodeller: Produktfunksjoner (se også forelesning 2): Viser sammenhengen mellom produksjonsverdi og innsatsfaktorer Estimering av en Cobb-Douglasfunksjon gir oss elastisiteter direkte. Disse viser hvor stor produksjonsøkningen blir ved å øke kapital- eller arbeidsinnsats med en enhet. Yt=AKtaLt1-a (s. 80) Transportinfrastruktur kan inngå som en egen variabel. Dette er forklart på side 80. ”Transportinfrastrukturelastisiteten” viser hvordan økt infrastrukturkapital påvirker produktiviteten.

A er en variabel som angir teknologisk utvikling (A1 og A2 er ulike tidsperioder).

Interregional faktormobilitet: Faktormobiliteten er en underliggende forklaringsfaktor for å forklare endringer i kapitalbeholdning og arbeidskraft. Økt kapitalbeholdning øker mulighetene for investeringer, og derved vekst Kapitalbeholdningen øker fordi utsiktene til økt avkastning er større enn i andre regioner. Arbeidskraften flytter dit hvor lønna er størst. “Lønn” er i praksis et sammensatt begrep, husholdningenes lokalisering påvirkes av: Arbeidslønn Boligpriser Mangfold av arbeidsplasser Fritids-/kulturtilbud ….

Faktortilgjengelighet og regional vekst

Kapitalen er mest mobil, og trekkes mot lavtlønnsregioner. Disse er ”vinnere” ut fra slike forklaringsmodeller Asias ”tigre” (nylig finansielt tilbakeslag) Kina (sterk vekst) Russland, kommer etter hvert Velfungerende transportsystemer (også med hensyn på transportteknikk) kan bidra til å forsterke denne tendensen Filetering av fisk i Kina framfor i Finnmark

Eksportdrevne (Keynesianske) modeller Eksportbasemodeller Etterspørselsdrevet, i motsetning til neoklassiske modeller som er mer tilbudssideorienterte (arbeid, kapital, teknologi). Eksport av naturressurser er bærebjelken Regional eller nasjonal spesialisering ut fra ”komparative fortrinn”: Naturressursrikdom gir råvareeksport (Norge, energi) Regioner med stor, lavtlønnet arbeidsstokk spesialiserer innenfor arbeidsintensiv virksomhet (India, tekstil) Regioner med stor kapitaltilgang leverer goder som krever høy kapitalinnsats (Californias IT-industri, Norges offshoreteknologi)

Eksempel på etterspørsels- og tilbudsfunksjonene er gitt på side 86. Når det gjelder etterspørselen etter eksportvarer, kan Px og Ps (pris på selve godet, og konkurrerende goder) deles opp i flere elementer slik at transportkostnadenes betydning kan inngå i modellen. Når det gjelder tilbudet av eksportvarer, kan Px deles opp på samme måte som i etterspørselsfunksjonen, for å kunne beregne virkningen av endrede transportkostnader. Til slutt i avsnittet om eksportbasemodeller står det noe om kumulative prosesser. Det kommer vi nærmere tilbake til senere i kurset.

Kaldor/Dixon-Thirlwall modellen Dette avsnittet formaliserer Kaldors artikkel (nr. 4 i kompendiet) noe videre. Den fokuserer (som vi husker!) blant annet på kumulativ vekst. Vekst i arbeidsproduktivitet Teknologisk utvikling Vekst i kapitalbase pr. sysselsatt Modellen drives av veksten i eksportrettede næringer (nasjonal eller regional eksport) Verdoorn-koeffisienten er sammensatt av flere faktorer som til sammen forklarer hvorfor det blir produktivitetsvekst. Merk motforestillingene mot modellen på s. 91. Agglomerasjonsvirkninger og ulike skalafordeler vil bli nærmere forklart senere i kurset. Disse inngår som en del av Verdoorn-koeffisienten. Merk ligningssettene på s. 89-90. (”tidslag”=tidsforsinkelse)

Kaldor/Dixon-Thirlwall modellen for kumulativ vekst