UFD ITU-konferansen 2003 16.10. 2003 1 Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Forskning og utvikling
Program for digital kompetanse NVU konferansen 8 – 9 mars 2004 Guri Skoklefald, Seksjon for IKT-strategi.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Forventninger og videre arbeid…...
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
UFD Bjørn Haugstad Utdannings- og forskningsdepartementet ITU-konferansen 2003.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Pedagogisk bruk av Powerpoint?!
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Entreprenørskap i lærarutdanningen
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Nasjonale prøver.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
”Program for digital kompetanse ” og viktigheten av en helhetlig IKT-satsing Sluttkonferanse ”Innsikt2” programkoordinator Marit C. Synnevåg,
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Skolebasert kompetanseutvikling
Overordnet strategi SV-fakultetet
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Skolebasert kompetanseutvikling
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16. oktober 2003

UFD ITU-konferansen Handlingsplanen for IKT i norsk utdanning 2000 – Vi er på rett vei, – men mange utfordringer ennå.  Bedre tilgang på PC’er (Education at a Glance, OECD 2003) internett og bredbånd

UFD ITU-konferansen Lærernes IKT-kompetanse  Tilbudssiden for etterutdanning i pedagogisk bruk av IKT er styrket  LærerIKT skal evalueres  Videreutdanningstilbud i sentrale fag med vekt på bruk av IKT er utviklet  Satsingen på IKT i lærerutdanningen reformerer lærerutdanningen  Vi er ennå ikke i mål!

UFD ITU-konferansen Digitale læringsressurser og tjenester Infrastruktur og driftstjenester Utdanningsportalen utdanning.no er etablert Digitale læremidler er utviklet Bredbåndsdekningen er i bedring Høykom Skole

UFD ITU-konferansen Forskning, forsøk og utviklingsarbeid ITU som viktig samarbeidspartner og aktør for utviklingsarbeid og nyskaping PILOT (Prosjekt for Innovasjon, organisering og Teknologi) er avsluttet. Foreløpige resultater viser positive koblinger mellom bruk av IKT og læringsutbytte. PLUTO (Program for Lærerutdanning, Teknologi og Omstilling) avsluttes nå, og har særlig sett på nyskapning i lærerutdanningen. Norge deltar i internasjonale sammenhenger i nært samarbeid med Nordisk Råd, EU og OECD. Det er viktig å se norsk utdanning i et internasjonalt perspektiv. Vi har mye å bidra med, og mye å hente.

UFD ITU-konferansen Noen utfordringer:

UFD ITU-konferansen Program for digital kompetanse Fortsatt utfordringer – kombinere videreutvikling, foredling, innovasjon og formidling Teknologisk utvikling og digital hverdag har ekspandert og akselererer Digital kompetanseutvikling som drivkraft i samfunnsutviklingen – jf.eNorge 2005  Utdanningssektoren må også speile dette Motvirke digitale skiller Kobling til Kvalitetsutvalget og St. melding om kvalitetsutvikling og Kvalitetsreformen

UFD ITU-konferansen En helhetlig satsing Infrastruktur og drift FoU og forsøk Digitale læringsressurser Kompetanseutvikling Kunnskapsdannelse og erfaringsdeling 4 strategier:

UFD ITU-konferansen Visjon n ”Et innovativt og kvalitetsorientert utdanningssystem må sette digital kompetanse på dagsorden. Alle lærende (i og utenfor skoler og universiteter/ høyskoler) skal utnytte IKT på en sikker, fortrolig og kreativ måte for å utvikle de kunnskaper og ferdigheter de trenger for å kunne være fullverdige deltakere i informasjonssamfunnet”

UFD ITU-konferansen Fire Hovedmål I 2008 skal det norske utdanningssystemet være blant de fremste i verden når det gjelder utnyttelse av IKT i undervisning og læring. I 2008 skal digital kompetanse stå sentralt i opplæringen på alle nivåer. I 2008 skal IKT være et integrert virkemiddel for innovasjon og kvalitetsutvikling i norsk utdanning. I 2008 skal norske skoler ha infrastruktur av høy kvalitet. Klasserom og andre læringsarenaer skal ha teknisk utstyr og forbindelse med tilstrekkelig båndbredde. Bruk av IKT i læringsarbeidet skal støttes av sikre og kosteffektive driftsløsninger.

UFD ITU-konferansen Bærende ideer Dagens og morgendagens utdanning og samfunn trenger digitalt kompetente borgere basert på visjonen om digital kompetanse IKT som katalysator for innovasjon i utdanningssektoren- jf. skoleutvikling i PILOT Kopling til kvalitetsutvikling - St melding som skal følge opp Søgnen-utvalget ”I første rekke” IKT – en naturlig og integrert del av opplæringen Digital kompetanse – basiskompetanse Kvalitetssikring - effekt

UFD ITU-konferansen Digital kompetanse – basiskompetanse - Oppfølging av kvalitetsutvalgets utredning Basiskompetanse som et organiserende og gjennomgående element i hele grunnopplæringen Digital kompetanse er del av basiskompetansen Høy standard på utstyr og programvare Bruk av IKT ved eksamen, nasjonale prøver og annen vurdering.

UFD ITU-konferansen Prosessen videre Det nye programmet vil være forankret i departementet fordi store deler av programmet er tverrsektorielt både med hensyn til de ulike nivåene i utdanningssystemet og med hensyn til at ulike departementer er medspillere. Konkretisering av programmet - møterunde - ekstern ressursgruppe - digital konferanse Forslag om ITU som en permanent enhet under det Utdanningsvitenskaplige fakultetet ved Universitetet i Oslo fra 1. januar Behandles av kollegiet 6. november.