EUs tjenestedirektiv Innledning Stein Stugu De Facto Nei til EU – 8/2 - 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til endring i forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter - bakgrunn og innhold Avdelingsdirektør Eli Mette Jarbo Arbeidsmiljø-
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Fafo Østforum, medlemsseminar 26. oktober 2004: Allmenngjøring av tariffavtaler - hva nå? Torgeir Aarvaag Stokke, Fafo: Er statens forhold til tariffavtaler.
EØS, velferdstjenester og det rettslige handlingsrommet
Politisk streik mot Vikarbyrådirektivet den 18. januar 2012.
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
KOMMUNAL STØTTE TIL NÆRINGSUTVIKLING – I TRÅD MED EØS Oslo, 8. mars 2011 Bjørnar Alterskjær, ALT advokatfirma AS.
Arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser
Omsorg for barn og permisjon
Kampen mot sosial dumping Hva vil EUs Håndhevingsdirektiv bety? Trondheimskonferansen Trondheim, 2. februar 2014 Roar Eilertsen De Facto – Kunnskapssenter.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
De Facto EUs tjenestedirektiv Innledning Stein Stugu De Facto Fagforbundet og Nei til EU, Østfold 24/
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
EU-utvidelsen Arbeidsinnvandring og kampen mot sosial dumping Statssekretær Kristin Ørmen Johnsen, Kommunal- og regionaldepartementet.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Trondheimskonferansen 2009 Strategi i kampen mot sosial dumping – allmenngjøring og solidaransvar.
Innlegg sosial dumping
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Kommunalminister Erna Solberg, Oslo, 26. mai 2005 Hvorfor kommer mange EØS- arbeidstakere til Norge?
Egne ansatte eller innleie?
Europeiske selskaper – en ny selskapstype Anders Ryssdal Industrijuristenes seminar Fefor 4. – 5. mars 2005.
Midlertidige ansettelser i usikre tider
14 Samarbeid over grenser
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Mer effektiv kamp mot sosial dumping - 1 To nye rapporter fra De Facto: Mer effektiv kamp mot sosial dumping (august 2011): –Problemene med sosial dumping.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
EUs statsstøtte-regler for miljø Hvordan virker disse inn på nordiske energi- og industriaktører? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE PÅ FNI November 2007.
EUs kvotesystem og energi- intensiv industri Blir ’taperne’ vinnere? Jørgen Wettestad CANES møte, Stockholm, 21/
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
JUR5620 Personvern - forelesning Arbeidsgiveres tilgang til ansattes e-post Vilkår for fjernsyns- overvåking (videoovervåking)
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Sosial dumping og etisk rekruttering Tillitsvalgtes muligheter og utfordringer.
Oppgavegjennomgang 2. avdeling vår 2007 Professor dr. juris Finn Arnesen.
Professor dr. juris Finn Arnesen, Senter for europarett
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Utvidelse, stagnasjon og nye initiativ Utvidelse? Andre og tredje gang 1967: Labour søker på ny. De Gaulle veto 1960, de Gaulle er borte. Toppmøte.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
EU Den europeiske union.
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
De seks viktigste organene i EU Det europeiske råd Ministerrådet (Unionsrådet) EU-kommisjonen Europaparlamentet EF-domstolen Den europeiske sentralbanken.
Brexit Styremøte Hordaland NtEU Gunnar Rutle.
TJENESTEDIREKTIVET. 2 Temaer :  Hva er direktivet?  Betydningen av EF-domstolen  De fire EU-dommene  Hva betyr det for Norge?  Fagforbundet og tjenestedirektivet.
Offentlige anskaffelser og kampen mot sosial dumping Nei til EUs faglige konferanse Oslo, Roar Eilertsen De Facto.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
FAGBEVEGELSEN OG EØS Kathrine Kleveland Leder i Nei til EU 1.
«Bare plunder og heft» Erfaringer med midlertidig ansettelse og deltidsansattes rett til utvidet stilling i kommunal sektor.
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Klepp kommune Brussel | Wera Helstrøm.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Rapport fra Ungdom mot Eu
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Utskrift av presentasjonen:

EUs tjenestedirektiv Innledning Stein Stugu De Facto Nei til EU – 8/

Gjøre EU mer konkurransedyktig Lisboa-prosessen – EU, verdens mest konkurransedyktige økonomi L. Brittain: Lav lønn – et konkurransefortrinn som land som Portugal må få benytte Bakgrunn – de fire friheter, varer, kapital, mennesker og tjenester

Hensikten med direktivet Fri flyt av tjenester fungere for dårlig Tjenester – 70 % av økonomien i EU – Bare 15 % av all handel Målsetting – øke handelen med tjenester Hvem er tjent med økt handel med tjenester – Et klassespørsmål

Hvorfor reaksjoner Kombinasjonen av – Østutvidelsen – Grunnlovstraktaten – Tjenestedirektivet Bolkenstein (Frankenstein) – Opprinnelseslandprinsippet – Tilsvarende for varer -”Cassis de Dijon”

Østutvidelsen Større arbeidsvandring enn noen ventet Storbritannia – ventet i året, fikk på to år Norge – flest i Norden på tross av overgangsreglene – Overgangsreglene historie når direktivet trer i kraft Allerede i dag – ingen oversikt

Hva betyr økt handel med tjenester Vi ser konsekvensene i dag – Økt sosial dumping – Lønnsvekst hotell og restaurant, 1,9 %, 3,6 % i industrien – Snekkere, 0,1 %, hele bygg og anlegg 4,1 % Dette er ved høykonjunktur, hva med lavkonjunktur?

Omfanget i Norge Leo Grünfeld, NUPI (2004) – Berører 40 % all norsk tjenesteeksport og 60 % av all norsk tjenesteimport – Vekst på ca. 10 % både i eksport og import Øvre grense import, nedre eksport Norge er liberalt, større konsekvenser lenger sør i Europa

Hvorfor enklere? Spesielt rettet mot små og mellomstore bedrifter – Også der kontroll er vanskeligst Hurtigskranker skal opprettes Direktivet og tiltak i hvert medlemsland skal evalueres, både før iverksettelse og hvert 3.år

Fra opprinnelsesland til rett til å yte tjenester Er direktivet dramatisk endret? Finn Arnesen (professor dr. juris 22/6 - 06): – …skiftet fra opprinnelseslandprinsipp til tjenesteytelsesrett er av konseptuel karakter. Det området der skiftet også har praktisk betydning, er i forhold til vertslandets mulighet til å håndheve sine krav i forhold til besøkende tjenesteytere. Gjennomgangen vil imidlertid vise at det er tvilsomt om det er adgang til å stille noen særlige krav utover dem som følger uttrykkelig av direktivet, slik at det kan virke som om endringen er av mer kosmetisk enn praktisk betydning.

LO sentralt endrer syn LO juridiske i mars 2006 om opprinnelseslandsprinsippet: ”Man kan nok stille spørsmål om realiteten i den nye bestemmelsen er vesentlig endret i forhold til kommisjonens forslag”.

Fri bevegelighet av tjenester - § Krav må begrunnes i: – offentlig orden – offentlig sikkerhet – folkehelse – vern av miljø

Fri bevegelighet av tjenester - §16 Snevrer inn handlingsrom – EU-domstolen har tidligere godtatt (definert som allmenne hensyn): – sosialpolitikk – forbrukervern – beskyttelse av kreditorer – nasjonal og historisk arv – forhindre urettferdige konkurranseforhold – vern av arbeidstakere og forbrukere

Egen ”forbudsliste” i Art Det er forbudt å stille krav om at midlertidige tjenesteytere skal – skal være etablert i landet – innhente forhåndsgodkjenning eller registrere seg på forhånd – ha eget kontor i landet – pålegges å ha identitetsbevis – kontraktsbestemmelser som hindrer eller begrenser selvstendiges rett til arbeid – bruke utstyr eller redskaper som ikke er begrunnet i helse og sikkerhet

Hvilke tiltak mot sosial dumping kan få problemer? ID –kort Anti – kontraktør klausul Opplysningsplikt utover dagens til sentralskattekontoret (SFU) Innsynsrett Autorisasjonsordning for leiefirmaer – Bare tjenester fra vikarbyråer unntatt- hvorfor?

Forholdet til arbeidsretten Gebhardts nedstemte forslag, artikkel 1,6: – Dette direktiv berører ikke de arbejdsretlige regler……i overensstemmelse med fællesskabsretten og national ret og praksis Vedtatt: – ….i overensstemmelse med national ret, der respekterer fællesskabsretten Nedstemt i 1.7: – Berører ikke retten til å forhandle, aksjoner m.m., særligt reglerne om forholdet mellem arbejdsmarkedets parter i medlemsstaterne

Problemer med kontroll Forholdet til utstasjoneringsdirektivet – Aksept av allmenngjorte tariffavtaler og regler for arbeidsmiljø betyr ikke at alle tiltak for å kontrollere dette er mulige Selv om forbud mot stedlig representant eller adresse i vertslandet er tatt ut er det uenighet om dette (Kommisjonen vs. Parlamentet) – Hvem avgjør resultatet?

Problemer med kontroll Forholdet til utstasjoneringsdirektivet – Aksept av allmenngjorte tariffavtaler og regler for arbeidsmiljø betyr ikke at alle tiltak for å kontrollere dette er mulige Selv om forbud mot stedlig representant eller adresse i vertslandet er tatt ut er det uenighet om dette (Kommisjonen vs. Parlamentet) – Hvem avgjør resultatet?

Utenlandske foretak – lite homogen gruppe Store utenlandske konsern – If Skadeforsikring – Conocophillips Norge Fagarbeider fra Litauen eller Polen ”Rørlegger” fra Jæren

Filial = utenlandske foretaket Filial/avdeling av et utenlandsk foretak er IKKE noen selvstendig rettssubjekt. Opphører det utenlandske foretaket opphører også filialen/avdelingen i Norge. Behov for datautveksling mellom hjemlandsregister og filialregister – Ingen datautveksling i dag – BRITE (Business Register Interoperability Throughout Europe)

Utenlandske foretak - hjemland Totalbestan d i FR Litauen 6 (13)10 (45)27 (97)46 (144) Polen 6 (46)23 (133)61 (383) 118 (660) Sverige 699 (1795) 781 (2085) 875 (2374) 961 (2567)

Utenlandske foretak - hjemland Totalbestand i FR Ant. foretak i Storbritannia % andel av bestanden 17 %36 %53 %62 %

Konkursrytter fant smutthull Foto: Per Thrana ”Ved å opprette et selskap i Storbritannia med en avdeling i Norge kan Solberg, som har fire konkurser bak seg i renholdsbransjen, drive videre, skriver Dagens Næringsliv.” Publisert

Kontrollbestemmelser Artikkel 28.3: – Anmodning om informasjon og..kontroll….skal være behørig begrunnet, særlig ved å angi grunnen til anmodningen. Informasjonen som utveksles, skal bare benyttes i forbindelse med den sak det ble anmodet om slik informasjon for.

Fortsatt motstand i Europa Vedtatt mot 105 stemmer i EU-parlamentet –12 avholdende Fransk og belgisk fagbevegelse mot EPSU fortsatt skeptisk På tross av det – direktivet er forbedret: 1. Klarere hva slags sektorer som er unntatt 2. Utstasjoneringsdirektivet gitt forrang 3. Arbeidsrett unntatt Men begrensninger i 2 & 3

Sosiale tjenester EPSU: – On the issue of social services there is still much confussion. – …it tries to include some social services under the scope of the directive – EP yes vote for Services Directive increases need for balancing proposal on Public Services

Forholdet til offentlig sektor Avvist Gebhardt forslag, art. 2.2 (det som er unntatt fra direktivet): – Endre ”ikke-økonomiske tjenesteydelser af almen interesse” til ”tjenesteydelser af almen interesse” Eksempel – hjemmehjelptjenester (betraktning 33) Rekommunalisering? Domstolen avgjør

Direktivet er dynamisk Etter Parlamentets vedtak (febraur – 06) har Kommisjonen og Rådet foreslått: – at det løpende skal vurderes om unntatte områder kan tas inn i TD – at man skal komme med ytterligere forslag for å få tjenestemarkedet til å fungere bedre – at det det skal komme egne direktiver for offentlige tjenester mm

TD legges til grunn for nye vurderinger Ministerrådet ønsker at viktige områder skal vurderes på nytt i forhold til Tjenestedirektivet: – Utdanning – Energiforsyning – Vannforsyning – Post Foreligger postdirektiv – svært kontroversielt

Direktivet skal evalueres Alle land vurdere sin lovgivning Vurderes av de andre land og kommisjonen Særlig vurdering i forhold til artikkel 16 (spesifisert i artikkel 41, omhandles også i betraktning 74) Helt avgjørende for å forstå hvordan direktivet vil virke

Hva nå? Europeisk diskusjon må forstås på bakgrunn av at direktivet nå er vedtatt – Norge har fortsatt et valg Hvorfor haster det? – Direktivet er dynamisk – Både medlemslandene og kommisjonen skal vurdere konsekvenser – Hvis ikke ”veto” – norske regler bør gjennomgås i lys av hva EUs nasjoner gjør – Vaxholm m.m. vil få stor betydning for hvor store skadevirkningene kan bli

Bruk av ”veto” Bruk av reservasjonsretten åpner for forhandlinger Tydeliggjøre hva en er mot – Tiltakspakke mot sosial dumping – Hva er omfattet – jfr. uklar avgrensning mot offentlig sektor – Kan benytte oss av den uenigheten som ligger i EU, jfr. Gebhardt EØS-avtalen tilsier proporsjonalitet – norsk ”veto” vil ”ramme” tjenesteeksport – I et liberalistisk perspektiv større ulempe for Norge enn EU – Norge forbereder tjenesteeksport