EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi og høringsuttalelse - vårt svar på nye regler om motorferdsel i utmark Motorsportkonferansen 2007.
Advertisements

EØS-avtalen – og noen alternativer
Offentlige anskaffelser 7 Avslutning av konkurranser
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Fagforeningens arbeid for mangfold
KOMMUNAL STØTTE TIL NÆRINGSUTVIKLING – I TRÅD MED EØS Oslo, 8. mars 2011 Bjørnar Alterskjær, ALT advokatfirma AS.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Innovative offentlige anskaffelser
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Felleseiendom til salgs? Innledning ved Velferdskonferansen 2010 Hans Olav Felix EL & IT Forbundet © EL & IT forbundet, søndag, 13. juli 2014 Lysbilde.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
Eierskap og Eierstyring.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Signe Louise Berthelsen
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Hjemfall – Ot.prp.nr. 61( ) Børre Rønningen, leder Stein Erik Stinessen, juridisk sekretær Caroline Lund, juridisk sekretær.
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
Konferanse om Fairtrade og etisk handel i Sauda Gunn-Lise Jacobsen, KS Innkjøpsforum28. – 29. august 2008.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
Hva er prinsippene i modellen
Åste Marie Skullerud Avdelingsdirektør, Statsforvaltningsavdelingen
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
FRIE BRUKERVALG: KONSEKVENSER FOR LOKALDEMOKRATIET
NORSK KOMMUNESEKTOR OG EU/EØS   – skreddersydd opplæringsprogram for kommunesektoren Gjennom et KS FoU-prosjekt er det framskaffet et kunnskapsgrunnlag.
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Herdis Helle Kommuneadvokaten i Bergen
Utskrift av presentasjonen:

EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International Research Institute of Stavanger

Om prosjektet Et todelt prosjekt: Statskonsult har sett nærmere på: –Det juridiske handlingsrommet –Potensielt politisk handlingsrom i forhold til ”Tjenester av allmenn betydning” - SGI IRIS har sett nærmere på opplevd handlingsrom –I utvalgte kommuner: Oslo, Stavanger og Tromsø –I kommunalt eide renovasjonsselskap: BIR og IVAR

Bakgrunn Dette prosjektet ble satt i gang fordi: EØS-avtalen angår norske kommuner KS mener kommune-Norge involveres lite i EØS-spørsmål KS vil synliggjøre handlingsrommet KS mangler oversikt over kommunenes egne erfaringer med EØS- avtalen KS skal utvikle en strategi for å komme bedre i inngrep med nasjonale myndigheter

Hva er handlingsrom? Vi har brukt følgende definisjoner: Handlingsrom er mulighet til å handle ut fra egne politiske mål og å velge egne virkemidler Å bruke handlingsrom i EØS-avtalen er å identifisere og benytte de muligheter en har til å handle ut fra egne politiske mål Å skape handlingsrom er å lykkes med å påvirke tolkninger og utviklingen av regler Dillemma: Juridisk klargjøring kan gi større forutsigbarhet, men innskrenket handlingsrom

Har kommunene handlingsrom? Noen hovedobservasjoner fra Statskonsult: Det er innbygget i EØS avtalen at hensynet til fri bevegelse av varer, tjenester, kapital og personer skal kunne veies mot andre viktige samfunnsmessige hensyn (art 13) Restriksjonene på den frie bevegelse må være ikke- diskriminerende, nødvendige og proporsjonale Mange ulike samfunnsmessige hensyn er ”godkjente”. Objektive kriterier i tilknytning til nødvendighet og proporsjonalitet er avgjørende

Hva betyr dette? Det er et handlingsrom på SGI-området: Det enkelte EØS-land står fritt til å velge om tjenester skal organiseres etter markedsprinsipper Konkurransereglene gjelder bare for økonomiske aktiviteter, selv om det finnes gråsoner Det kan avvikes fra konkurransereglene ut fra allmenne hensyn Men: Det pågår en juridisk og politisk kamp om fortolkning av dette handlingsrommet

Observasjoner i kommunene (I) Utgangspunkt: Endringer i kommunal organisering øker EØS eksponeringen –NPM, Mål- og resultatstyring, strukturell fristilling Nasjonal økonomisk politikk er viktig for hvordan kommunene organiserer sin virksomhet –Effektivitet, interkommunale samarbeid Flertallet i lokal politikken har betydning for eksponeringen –Velger selv om de vil konkurranseutsette

Observasjoner i kommunene (II) Erfaringer: EØS har liten oppmerksomhet i politisk og administrativ ledelse –Dette oppfattes som nasjonalt bestemt politikk –Regelverkene skal i størst mulig grad følges –Påvirkning nasjonalt/internasjonalt har lav prioritet EØS-regler brukes for å nå egne mål –Lavere kostnader og økt kvalitet på innkjøp –Konkurranseutsetning innen utvalgte tjenesteområder

Observasjoner i kommunene (III) Tilpassninger: EØS-kompetanse er spesialkompetanse –Innkjøp og eiendomsforvaltning (utbygging) –Kommuneadvokaten –Avdelinger som berøres av direktiver (teknisk) EØS har ført til klager til KOFA/ESA –Uklare regelverk både for kommuner og bedrifter –Bedriftene tester grenser –Klagesakene gir bedre saksbehandling

Renovasjonsbransjen Eierskap og organisering er i endring –Økende bruk av organisasjonsformene KF, IKS og AS –Innføring av bestiller – utfører modeller i kommunene –Økende konkurranse om oppgaver med privat sektor –Kommunene velger løsninger ut fra egne politiske prioriteringer Bransjen berøres også av EØS-bestemmelser på miljøområdet –Nye og strengere krav til deponering –Miljø og gjenvinning gir egne utfordringer i forhold til konkurranse

Hovedkonklusjon ”Det er bedre med et klart handlingsrom enn et stort handlingsrom” Innformant i Tromsø kommune

Anbefalinger Statskonsult og IRIS anbefaler: Styrke EØS-kompetansen hos politikere, i administrasjonen og i andre virksomheter i kommunal sektor Styrke kommunal sektors dialog med sentrale myndigheter i EØS- saker Styrke kommunal sektors muligheter til å drive påvirkning av beslutningssystemene innenfor EU, EFTA og EØS