Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Med forskning på timeplanen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Miljørådgiver i grønn hverdag
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Bruke Nettverk for miljølære første gang. Hvem - hva - hvor •Deltaker - vanligvis en skole •Område - det geografiske stedet som er undersøkt •Aktivitet.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
SSBs fjernvarmestatistikk
Fredag 22. januar 2010 PPU330- Fagdidatikk medier og kommunikasjon Kompendium 2 – Asmyhr, Sperlin og Granerud.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Hva kommer nå? Skolens nettverk. Fellesområder •Hva slags fellesområder skal vi ha? •Hvordan skal vi organisere dem? •Hvor skal vi lagre filene våre?
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Energinettverket 25. august 2005 Generelt om miljolare.no.
STASJONSUNDERVISNING
Oppgave: Nærmiljø og samfunn – kartlegging av mulige tema og aktiviteter Del I Gjennomfør en kartlegging av ulike temaer og aktiviteter som er aktuelle.
V eg T ransport A real G eomatikk. Eksempler på geomatikk Posisjoner og bilder fra satellitter Bestemmelse av Jordens form Måling på 1/100 mm.
Senior i Trondheim kommune
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Miljøsertifisering av videregående skoler
Hvordan kan vi bruke det?
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Velkommen til ungdomstrinnet.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Spørsmål 5: Hvilke fag som inneholder miljøelement (i undervisningen) underviser du i? (Spørsmålet er kun stilt til faglærere)
Redaksjons møte 26 januar Dagsorden 1.Dagsorden og deltaker presentasjon 2.Kort om redaktør oppgavene 3.Opplæring.
Nettverk for kulturminner og verdiskaping
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Opptrappingsplanen for rusfeltet: PRAKTFULL PLAN – PUSLETE PRISLAPP.
Mötesplats Medborgare-MSM
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Valgfag på Kastellet skole
Levende bilder i undervisningen, formidlet via video og web Astrid Rommetveit Institutt for Medievitenskap, UiB Læreplan+
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Nettverk for miljølære Olaug Vetti Kvam Skolelaboratoriet i realfag Universitetet i Bergen Bergensvassdrag 26. august 2004.
Online kalendersystem for Uninett tilpasset PC og PDA -
TDT4851 Eksperter i Team, vår 2009: Samarbeid over internett.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Den naturlige skolesekken Utbygging av Fossum Bruk.
Kompetanse for mangfold
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
VELKOMMEN Fyll inn egen tekst.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
NORDPLUS junior Programmet
Velkommen til fagsamling. Utvalgte kulturlandskap i jordbruket 19
Programvareprosessen styrer utviklingen
DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Kort om Realfagsløyper
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Læringsform: Tilegnelse
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
TUP By- og samfunnsplanlegging (BSP)
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Ny digitaliseringsplan & Fagfornyelsen
Utskrift av presentasjonen:

Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø

Tre ulike program Vannprogrammet By- og tettstedsprogrammet Landprogrammet

Fire ulike tema Mangfoldet i naturen Kulturminner og kulturlandskap Arealbruk og planlegging Ressurser og forbruk

Elevene undersøker lokalmiljøet Svend Aage Petersen

Legger inn data via Internett Svend Aage Petersen

Sammenlikner med andre Eksempel på resultat fra databasen. Alle data er resultater av skolenes undersøkelser, og tilgjengelig for alle via Internett. Marflo.

Verdifulle rapporter Unike dokumenter laget av elever Tilgjengelig for andre via nettverket

Ikke ferdig undervisning Nettverket er et verktøy som tilpasses lokale prosjekter Velg mellom over 100 ulike aktivitetsforslag Aktivitetene inneholder metoden for å gjennomføre undersøkelsen, men god undervisning oppstår når elever og lærer gjennomfører aktiviteten på sin måte