Boligtorget erfaringer så langt. Ønsker om ny funksjonalitet Rune Synnevåg Utviklingssjef
Innhold Flytteprosessen Utfordringer vi støttet på Enklere arbeidsrutiner Ny boligtorgsportal Nye kundetilpasninger Nye funksjoner som kommer i 3.52 Nye muligheter for fremtiden
Flytteprosessen 3 pilotkunder satt i drift fra desember/januar – Narvik – Sogn og Fjordane – Romsdal og Nordmøre Flyttet resterende 18 boligtorg i februar/mars. Selve flytteprosessen gikk smertefritt, til tross for antall avdelinger og organisasjoner som var innvolvert. Stor prosess for liten organisasjon. Samtidig med nytt brukergrensesnitt i Uni Eiendom.
Utfordringer Konvertering av kundekontoer fra gammel påloggning til ny. – Forklaring med stor font var ikke godt nok. – Løsningen: Systemet gjenkjente gamle brukernavn og sendte kunden videre til konvertering automatisk. Mulighet for å få tilsendt sitt gamle brukernavn og passord på e-post dersom en hadde glemt dette. – Hele rutinen er snart klar for pensjonering
Utfordringer Ikke mulig for saksbehandler å logge på. – Ingen behov da data i Uni er det samme som på boligtorget. – Ikke mulig da passordene er lagret med enveis algoritme. – Data er det samme på boligtorget, men presentasjonen er ulik, behovet trengte seg derfor igjennom. – LØSNING: Engangspålogging ble laget. Enklere - 3 klikk fra kundekortet til en er innlogget. Sikrere - Saksbehandlere kan trykke rundt, men ikke lagre endringer.
Enklere arbeidsrutiner Ingen sync – Ingen tidsforsinkelse av data fra kunden. – Slipper rutiner for å synce data. Bedre oversikt i boligtorgsentralen – Alt på en plass. Større fleksibilitet i forhold til vedlikehold av faste tekster. Hver enkelt organisasjon kan tilpasse sidene selv. – Maler for faste tekster er ferdiglaget. – Fletting i faste tekster (e-post).
Enklere arbeidsrutiner Bedre overvåkning av boligtorgene – Nettbasert status som oppdateres 4 ganger i timen: lenkelenke – Logging av alle hendelser på boligtorget (feilmeldinger osv.) overvåkes jevnlig av Uni Pluss AS. Flere innstillinger – Flere innstillinger kan gjøres i klient/system, som gjør at en slipper å kontakte support for å gjøre små justeringer.
Ny boligtorgsportal Nytt design Mulighet for søk etter tilbyder på navn eller nøkkelord (skole, fylke, by med mer). Viser statistikk over signeringer med BankID for alle brukerstedene.
Nye kundetilpasninger Tilpasset design for SiT – Henter sidelementer (topp, venstre og bunn) fra SiT’s eget publiseringssystem. Slipper å vedlikeholde tekst flere plasser. Godt intregrert med SiT.no, får inntrykk av at en er på samme siden hele tiden. – Bilde på kundekortet for Anker Studentbolig – Viser bildet av kunden på kundekortet for verifisering ved innlåsing. – Gammel løsning var webcamera i resepsjonen. – Ny løsning Webcamera på boligtorget, hver kunde kan ta bildet på sin egen maskin. Laste opp eksisterende bilde via boligtorget. Se sitt nåværende kundebilde Alle bilder lagres i Microsoft sin nettsky for raskere tilgang til bildene fra boligtorget. Ingen av disse ville vært mulig på den tidligere plattformen.
Nye funksjoner som kommer i 3.52 Mulighet for å laste opp scannet kontrakt – Sparer manuell rutine med e-post eller scanne inn tilsendt papir. Last opp vedlegg til søknad – Sparer manuell rutine med e-post eller scanne inn tilsendt papir. Internfeilmelding – Tillater feilmelding av interne objekter som barnehage, idrettsanlegg og lignende. Statistikk – Kontrakt og boligstatistikk direkte på boligtorget.
Nye muligheter for fremtiden Korttidsleie Bytte Fremleie En-til-en booking av bolig Rutiner i forbindelse med inn-/utflytting (FDV) Bestilling av andre tjenester: – Parkering, boder, nøkler og lignende. Innspill ?