Hærens ILS System HILSS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Hvor godt følges regelverket opp i praksis? Erfaringer etter kontrollaksjoner Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Innkjøpsprosessen i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser Pr – ver.2.6 Offentlige innkjøpere skal overholde regelverket for offentlige.
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Markedsinfo fra Bergen kommune – vann- og avløpsetaten
Erfaringer fra innkjøp av forvaltningsrevisjon Lars Normann Mikkelsen, avdelingsdirektør, Oslo kommune Kommunerevisjonen.
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Hvem er vi?  InOut  Bygger merverdi rundt brukt IT-utstyr  Levert 70 Skolelinux-installasjoner  TeleComputing  Norges største leverandør av driftstjenester.
SCM Bærekraftige forsyningskjeder  Hittil: Fokus på overskuddet i forsyningskjeden  Bærekraftig utvikling: Utvikling som tilfredsstiller våre behov uten.
Anleggsinnehavers sjekkpunkt Ark 1 av 4 JANEIMå utføres innen Merknader Lokalitetsklassifisering 1. Er det utført en lokalitetsklassifisering (ihht til.
Brann som grunnlag for design
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
Undervisning i personlig økonomi Ungdomsskole
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Frostating ● Størst i Norge på Skolelinux leveranser ➔ Bærer utviklingskostnader i prosjektet ● Levert 70 stk Skolelinux installasjoner ➔ Ferdig.
LCC Basiskurs Dette kurset er opprettet med bakgrunn i et ønske om å bidra til økt kompetanse om livssykluskostnader innen bygg, anlegg og eiendom. Difi.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
10. Organisasjoners effektivitet
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Ungdomstrinn i utvikling
Transport fra lager til kunder. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Lager 1 Lager 1 Lager 2 Lager 2 Lager 3 Lager 3 Kunde 1 Kunde 1 Kunde 2 Kunde 2 Kunde.
Arbeid med bistand Rapportering.
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
Foto: Geir Hageskal Mobilitetsuka Viktigste arrangement  Åpning av første smarte gangfelt.  Kampanje for mer sykling.  Demonstrasjon av el-sykler.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Fagskolen for byggenæringen
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Telemedisinsk brukerforum/seminar Bergen 16. november 2005.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
| 1 Instruktørkurs for kommuner Veiledere; tilknytning til helsenett og fjernaksess (30 minutter)
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Teknologiledelse 1 Økt sikkerhet og effektivitet i boring og produksjon Jostein Sveen Smartere Sammen Smartere Sammen ® En fire-faset prosess.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Hvordan sikre et best mulig tilbud for unge med barnevernsbakgrunn i overgangen til voksenlivet? Dette er et prosjekt som er gjennomført av ansatte ved.
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
10. Organisasjoners effektivitet
Analyse Susan Matland.
Kapittel 13 Ledelse som funksjon.
Standardisering av IT-virksomheten
Anskaffelsen som prosjekt
4. April 2019, Jostein Fjærestad
Utskrift av presentasjonen:

Hærens ILS System HILSS Maj Geir Engen Hærens Forsyningskommando

Bakgrunn for Hærens satsning på ILS Tema Bakgrunn for Hærens satsning på ILS Resultater-produkter Eksempel på bruk Erfaringer ANSKAFFELSESKOSTNAD DRIFTSKOSTNADER

Hærens Forsyningskommando HOVEDFUNKSJON Utvikle, anskaffe og introdusere nytt materiell, samt sikre nødvendig teknisk underhold av dette materiellet i hele dets levetid Faglig lede og kontrollere den utøvende materiell-forsynings- og vedlikeholdsvirksomhet så vel i fred som i krig

Bakgrunn Oppgaver og ansvar HFK Analyse av virksomheten ga behov for : rutiner for valg av kosteffektive systemløsninger en bedre anskaffelsesprosess bedre oversikt og styring med materiell i drift forbedret effektivitet ved modifisering og oppgradering av materiell DRIFT & VEDLIKEHOLD 60-70 % Oppgaver og ansvar HFK

Utrustning for pakking, merking og håndtering Resultat: HILSS Utrustning for pakking, merking og håndtering Opplæringstjenester og - materiell Personell Eiendom, bygg og anlegg Reservedeler Vedlikeholdsutrustning Tekniske publikasjoner MATERIELLSYSTEM LOGISTIKKSTØTTESYSTEM TOTALSYSTEM BAF Minimalisere levetidskostnadene samtidig som operative krav til driftssikkerhet og ytelse tilfredsstilles

Hærens ILS-system Prosedyrer Opplæring Støtteorganisasjon (egen og DNV) kompetanse og ressurser Støtteverktøy Lcc-analyzer ILSR Opus 10 Madrid

Prosedyrer for alle faser av livsløpet Konsept Definisjon Utvikling Anskaffelse Overføring Drift Avhending ILS

ILS-prosedyrer på intranett

LCC-analyzer

OPUS 10 reservedelsoptimalisering

LCC eksempel: Eksplosiv minerydder

Sti i minefelt etter detonasjon av langstrakt ladning

Anskaffelseskostnad for mineryddersystem

LCC for mineryddersystem 350 300 250 200 LEV A MILLIONER NOK LEV B 150 LEV C 100 50 ANSK. HOVED-SYSTEM ANSK ØVINGS-SYSTEM ANSK. STØTTESYSTEM VEDLH. HOVED SYSTEM REANSK. HOVED SYSTEM REANSK. ØVINGS-SYSTEM TOTALT AVHENDING

LCC - Nytt tilbud etter kravmodifikasjon

LCC for forskjellige alternativer

Hva har vi oppnådd ? Reduserte driftskostnader ( tidlig identifisering og påvirkning av kostnadsdrivere) Bedre brukertilfredsstillelse Bedre driftssikkerhet Etablert et fagmiljø Brukertilfredstillese:

Erfaringer HILSS er et omstillingstiltak Holdning- og handlingsendring i en organisasjon krever KONSTANT oppfølging Gode prosedyrer hindrer ikke at folk jobber slik de alltid har gjort Det ”koster” å spare penger Tidlig involvering er avgjørende Kjøper må ta initiativet, men det krever også kompetanse hos leverandør