Hærens ILS System HILSS Maj Geir Engen Hærens Forsyningskommando
Bakgrunn for Hærens satsning på ILS Tema Bakgrunn for Hærens satsning på ILS Resultater-produkter Eksempel på bruk Erfaringer ANSKAFFELSESKOSTNAD DRIFTSKOSTNADER
Hærens Forsyningskommando HOVEDFUNKSJON Utvikle, anskaffe og introdusere nytt materiell, samt sikre nødvendig teknisk underhold av dette materiellet i hele dets levetid Faglig lede og kontrollere den utøvende materiell-forsynings- og vedlikeholdsvirksomhet så vel i fred som i krig
Bakgrunn Oppgaver og ansvar HFK Analyse av virksomheten ga behov for : rutiner for valg av kosteffektive systemløsninger en bedre anskaffelsesprosess bedre oversikt og styring med materiell i drift forbedret effektivitet ved modifisering og oppgradering av materiell DRIFT & VEDLIKEHOLD 60-70 % Oppgaver og ansvar HFK
Utrustning for pakking, merking og håndtering Resultat: HILSS Utrustning for pakking, merking og håndtering Opplæringstjenester og - materiell Personell Eiendom, bygg og anlegg Reservedeler Vedlikeholdsutrustning Tekniske publikasjoner MATERIELLSYSTEM LOGISTIKKSTØTTESYSTEM TOTALSYSTEM BAF Minimalisere levetidskostnadene samtidig som operative krav til driftssikkerhet og ytelse tilfredsstilles
Hærens ILS-system Prosedyrer Opplæring Støtteorganisasjon (egen og DNV) kompetanse og ressurser Støtteverktøy Lcc-analyzer ILSR Opus 10 Madrid
Prosedyrer for alle faser av livsløpet Konsept Definisjon Utvikling Anskaffelse Overføring Drift Avhending ILS
ILS-prosedyrer på intranett
LCC-analyzer
OPUS 10 reservedelsoptimalisering
LCC eksempel: Eksplosiv minerydder
Sti i minefelt etter detonasjon av langstrakt ladning
Anskaffelseskostnad for mineryddersystem
LCC for mineryddersystem 350 300 250 200 LEV A MILLIONER NOK LEV B 150 LEV C 100 50 ANSK. HOVED-SYSTEM ANSK ØVINGS-SYSTEM ANSK. STØTTESYSTEM VEDLH. HOVED SYSTEM REANSK. HOVED SYSTEM REANSK. ØVINGS-SYSTEM TOTALT AVHENDING
LCC - Nytt tilbud etter kravmodifikasjon
LCC for forskjellige alternativer
Hva har vi oppnådd ? Reduserte driftskostnader ( tidlig identifisering og påvirkning av kostnadsdrivere) Bedre brukertilfredsstillelse Bedre driftssikkerhet Etablert et fagmiljø Brukertilfredstillese:
Erfaringer HILSS er et omstillingstiltak Holdning- og handlingsendring i en organisasjon krever KONSTANT oppfølging Gode prosedyrer hindrer ikke at folk jobber slik de alltid har gjort Det ”koster” å spare penger Tidlig involvering er avgjørende Kjøper må ta initiativet, men det krever også kompetanse hos leverandør