Kapittel 2: Episk diktning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Skjønnlitterær fortelling
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
VIRKEMIDLER.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Fagbøker for barn Anne.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Kapittel 3 oppgave j. (På bildet: Asbjørnsen og Moe)
Kapittel 5 oppgave a) Fra presens til preteritum 
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
1 Tema Vg1, kap 2.
EPISK DIKTNING inkl novelle
NYNAIVISME OG IRONI: ERLEND LOE (f. 1969)
Barnelitteraturen som sjanger?
Roman- og novelleanalyse
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Skriveseminar på Norsk 103
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan blir det fortalt? Analyse av kunstnerisk form i episke tekster
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Sett inn riktig form av adjektivene og substantivene, med artikkel hvis nødvendig Kapittel 8 oppgave c.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Sett inn synes eller tro.
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
O PPGAVE 19 Side 139. O PPGAVE 19 NYTTE ( M ) – NYTTE ( V ) – BENYTTE SEG AV – NYTTIG – NYTE ( V ) – GJØRE NYTTE AV – UTNYTTE ( V ) 1. Han liker å nyte.
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Kapittel 6 Folkediktning
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Fortelling Novelle Roman
Litteraturhistorie
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Strukturell analyse -a short introduction
God morgen! Tanker etter i går?
Elevtekster Trinnforelesning A
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
REALISME Kjennetegn ved ulike retninger på 1800-tallet.
Den barnelitterære teksten og leseren Hvilke konsekvenser får det at forfatteren skriver for barn?
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
Leseprosjekt VG1.
Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.
Å skrive noveller.
Adaptasjoner av et juleeventyr
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 2: Episk diktning Fortellende diktning

Episk diktning Kjennetegn på episk diktning: • Historien blir formidlet av en forteller. • Fortellingen strekker seg over tid. • Fortellingen er kunstnerisk utformet.

Hva blir fortalt? Analyse av episke tekster Motiv: • det konkrete i teksten Tema: • grunntanken i teksten

Eksempel på motiv • Homers epos Odysseen Reisen er et sentralt • Folkeeventyrene om Espen Askeladd • Erlend Loes roman L Reisen er et sentralt motiv i disse tekstene.

Eksempel på tema • Homers epos Odysseen • Folkeeventyrene om Espen Askeladd • Erlend Loes roman L Utferdstrang og virkelyst er et sentralt tema i disse tekstene.

Hvordan blir det fortalt? Analyse av episke tekster • fortellerens posisjon • tekstens komposisjon • fortellemåte • personskildring • miljøskildring

Hvordan blir det fortalt? Fortellerens posisjon (1) Førstepersonsfortelling (jeg-fortelling): Jeg-fortelleren er selv en del av den historien som blir fortalt. Jeg-fortelleren har ingen tilgang til tankene til de andre personene.

Hvordan blir det fortalt? Fortellerens posisjon (2) Objektiv tredjepersonsfortelling: En objektiv forteller har ikke innsyn i noen av personene sine, men er en «flue på veggen». Fortelleren refererer bare det som kan observeres utenfra.

Hvordan blir det fortalt? Fortellerens posisjon (3) Tredjepersonsfortelling med innsyn: Fortelleren har innsyn i en eller flere av personene. Den utenforstående fortelleren kan skifte perspektiv ved å veksle mellom hvilke personer vi får innsyn i.

Hvordan blir det fortalt? Fortellerens posisjon (4) Tredjepersonsfortelling med begrenset innsyn: Fortelleren kan overlate fortelleransvaret til en av personene, slik at vi ser det som blir fortalt, fra denne personens synsvinkel.

Hvordan blir det fortalt? Tekstens komposisjon Utformingen av et hendelsesforløp: • Hvordan begynner historien? • Fortelles historien kronologisk? • Finnes det parallelle handlinger? • Finnes det eksempler på tilbakeblikk? • Varsles det om noe som kommer til å skje? • Bygges det opp spenning? • Hvordan slutter teksten?

Hvordan blir det fortalt? Tekstens komposisjon Fortellemåte: • Refererer fortelleren handlingen? • Skildrer fortelleren noen øyeblikk utførlig? • Blir handlingen framstilt scenisk?

Hvordan blir det fortalt? Personskildring Direkte personskildring: • Hva sier fortelleren om personen? • Hva sier eller tenker andre personer om vedkommende?

Hvordan blir det fortalt? Personskildring Indirekte personskildring: • Hva sier personen selv? • Hvordan snakker personen? • Hva gjør personen? • Hva tenker og føler han eller hun?

Hvordan blir det fortalt? Personskildring Dynamisk person: • person som forandrer seg i løpet av handlingen Statisk person: • person som ikke forandrer seg i løpet av handlingen

Hvordan blir det fortalt? Personskildring Individ: • en person som skildres med mange og ulike karaktertrekk Type: • en person som leseren bare får se én side av

Hvordan blir det fortalt? Miljøskildring • Hvor foregår historien? • Virker personene preget av miljøet? • Er det harmoni mellom menneskene og det miljøet de er i? • Finnes det kontraster mellom mennesker og miljø? • Speiler det ytre miljøet personenes indre?

Hvorfor blir det fortalt? Tolkning av episk tekst En tolkning av en tekst vil si å finne meningen i teksten, altså å få en helhetsforståelse av den. Tolkningen må bygge på og begrunnes i en analyse av teksten.