Ledetråder til bedre og mindre ”brysom” informasjonssikkerhet dr.med. Hallvard Lærum Stab IKT Oslo Universitetssykehus HF 06.06.2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Advertisements

Når det har skjedd: Varsling
Utviklingshemmede hos fastlegen
Samhandling med St. Olavs Hospital
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kunsten å være rask, sikker eller konfidensiell dr.med. Hallvard Lærum Stab IKT Oslo Universitetssykehus HF
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
MRSA-veilederen Smittverndagene, 26. mai 2005 Petter Elstrøm Rådgiver
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Legemidler for livskvalitet, helse og velferd Rapport fra LMI Konsekvenser av individuell refusjon via § 10a 8 hovedkonklusjoner samt illustrasjon av saksgangen.
Operasjonsplanlegging
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Enhet for intern revisjon, 1.februar 2010 EIRs rolle i varslingsregimet EIR = Enhet for intern revisjon.
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Innhold Kapasitet Kompetanse Utdanning. Nasjonalt utfordringsbilde Hvordan skal vi som nasjon opprettholde en god offentlig sektor og et velfungerende.
Strategi kompetanse Innlegg i styret i HMN
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Informasjonssikkerhet
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Trafikk-lys HVORFOR? En god hjelp i hverdagen for å fokusere på de riktige pasientene. De som ER røde, ER de vi skal snakke mest om!
Dag Wiese Schartum, AFIN
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Mosjøen 17
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering.
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Håndtering av nærkontakter Egil Bjørløw Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern – hva er det.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern i kommunen (30 min)
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Gjennomgang av oblig 1, DRI 2002, V-06 Dag Wiese Schartum, AFIN.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Pasientkommunikasjon på nye måter Sissel Jor Oslo universitetssykehus HF.
Taushetsplikten. Hovedregel Hovedregelen i helsetjenestene er at du som helsepersonell har taushetsplikt.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Tilganger i DIPS May Evensen leder Arb.gruppe Tilganger/DP Løsning IKT Rådgiver Avdeling for kliniske systemer.
1 Brudd på taushetsplikten? Du arbeider på et legekontor. I matpausen din benytter sykepleieren på skiftestua anledningen til å rydde ut brukt medisinsk.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.
Ingen ting om meg - uten meg! 1 ​ Nasjonal informasjonskampanje -for og med helsearbeidere.
Endelig elektroniske henvisninger til OUS - men hva betyr det for oss? Hallvard Lærum, Astrid Jones Lie og Berit T Bungum.
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Hydrocephaluspoliklinikken
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Ambulansebestilling Bruk av ambulanse
Likeverdige helsetjenester for eldre
Dag Wiese Schartum, AFIN
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Enkel brukerveiledning
Digitale innbyggertjenester - målbilde
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Ledetråder til bedre og mindre ”brysom” informasjonssikkerhet dr.med. Hallvard Lærum Stab IKT Oslo Universitetssykehus HF

Klinisk arbeid: en balansekunst Krevende arbeid – Høyt tempo, mange aktører, arbeid foregår på mange steder Krav om taushetsplikt og god informasjonssikkerhet – Bevare pasientens fortrolighet, slik at alle opplysninger kommer frem og pasienter oppsøker helsetjenesten Krav om høy kvalitet og god pasientsikkerhet – Primum non nocere (do no harm) – Behandling må ikke bli forsinket eller være feil – Helsepersonellets egen kvalitetsbevissthet er ”grenseløs”

ikke alltid i balanse: Informasjonssikkerhet Synkende tillit til at helsetjenesten overholder taushetsplikten – ref: Legeforeningen /Respons analyse okt Nedgang på tre år: fra 30 % til 23% som har svært stor eller ganske stor tillit til helsevesenets håndtering av helseopplysninger. Helsepersonell nøler med å la seg behandle ved institusjonen de jobber ved Dagens mekanismer for tilgangsstyring gir for stor tilgang til pasientjournaler man ikke trenger, og for liten tilgang til pasientjournaler man trenger. – Omtrent 2.5 millioner aktualiseringer per år ved OUS

Hverdagens klemmer

Hverdagens klemme 1: Fastlegen ringer sykehuset Situasjonen er som følger: – Pasientens fastlege ringer om pasienten som har vært på sykehuset – Har tjenestelig behov og implisitt hjemmel i lov Hva er problemet? – Legen må aktualisere for å se sine egne notater Ledetråder: – Skal helsepersonell som hadde pasienten sist aktualisere på samme måte som alle andre? Er behovet for å lese pasientjournalen veldig uventet? – Kunne telefonsamtalen vært registrert automatisk?

Hverdagens klemme 2: Celebert besøk Situasjonen er som følger: – Et kulørt ukeblad blir kontaktet av en ansatt ved et av landets sykehus i det en kjent persons faste lege stiller seg opp pent antrukket for å ta imot pasienten. – Journalister dukket opp på sykehuset noe senere for å dekke ”nyheten”. Hva er problemet? – Kravet om diskresjon kan være omfattende når behovet for diskresjon er det. – Små tegn kan bryte taushetsplikten, særlig om ikke alle føler seg bundet av den Ledetråder – Absolutt diskresjon begrenser hvordan du kan jobbe og hvem (hvor mange) du kan samarbeide med – Ulike prosedyrer ved ulik risiko for brudd av taushetsplikt, også for ”vanlige pasienter”

Hverdagens klemme 3: Sykehuset skal også beskytte Situasjonen er som følger: – Pasient utsatt for vold i hjemmet blir innlagt på sykehus. Ektemannen har besøksforbud, men får vite via en slektning som er ansatt ved sykehuset hvor pasienten er innlagt. Umiddelbart etterpå oppstår en svært uheldig situasjon på avdelingen. Hva er problemet? – Pasientens navn var synlig for alle som hadde tilgang til det pasientadministrative systemet – Flere EPJ/PAS-systemer har inkognito-funksjon, men den er som regel bare rådgivende. – I likhet med kjendiser har enkelte privatpersoner behov for særskilt skjerming. Antall personer som får tilgang må holdes på et absolutt minimum – Behovet for å involvere få personer er direkte i strid med slik sykehus normalt fungerer Ledetråder – Behovet for kontroll av tilgang til disse få pasientene kan rettferdiggjøre manuell tilgangstildeling – Bør pseudonymisering av pasientnavn og fødselsnummer eller egne skjermede organisasjonsenheter vurderes?

Hverdagens klemme 4: Tverr faglige vurderingsmøter Situasjonen er som følger: – Helsepersonell fra flere avdelinger møtes jevnlig for å diskutere et utvalg pasienter for en kompleks utredning eller behandling – Informasjonen formidles av deltakeren som kjenner pasienten best. Alle medlemmene har tjenestelig behov for tilgang under møtet. Hva er problemet? – Den som er innlogget i EPJ må selv aktualisere pasientene som er innlagt ved andre avdelinger, eller hver lege som skal formidle må logge seg ut og inn for hver nye pasient. Ledetråder – Oversikt over pasienter og medlemmer i slike møter kan brukes til å gi tilgang, men også til å forenkle gjennomføringen av arbeidet i møtene (finne frem riktige pasienter og tildele oppgaver til medlemmer) Foto: Jarl Jakobsen, Oslo Universitetssykehus

Hverdagens klemme 5: Mange er involvert, men ikke hele tiden Situasjonen er som følger: – En pasient er innlagt ved en sengepost, tilknyttet rød gruppe. En lege nylig overført fra en annen avdeling går visitt sammen med de faste sykepleierne for gruppa. Pasienten skal opereres dagen etter, og undersøkes av en anestesilege som ledd i foredelsene. Utpå kvelden blir pasienten tungpusten, og får besøk av vakthavende lege fra en annen avdeling. Han utsetter operasjonen, og setter opp pasienten til kardiologisk tilsyn.Slike tilsyn legges til en felles postkasse, og vakthavende kardiolog ser til pasienten dagen etter. Hva er problemet? – Den nylig overført postlegen må aktualisere, anestesilegen må aktualisere, vaktlegen må aktualisere, kardiologen må aktualisere. Alle har tjenestelig behov for tilgang til pasientjournalen, men systemet fanger opp ingen av behovene. Ledetråder – Bedre oversikt over hvem og hvilke roller som har hvilke oppgaver for hvilke pasienter kan gjøre tilgangsstyring så presis at aktualisering blir unntak fremfor regelen. – Slik funksjonalitet er sentral i prosesstøttende EPJ

Klinisk arbeid innebærer balansegang mellom hensyn som konkurrerer om de samme ressursene. Det er sammenheng mellom omfattende tilganger, omfattende aktualisering og tillit til informasjonssikkerhet, særlig hos helsepersonellet selv Det finnes egenskaper ved arbeidsprosessene som kan utnyttes til å oppnå mer effektivt arbeid og bedre informasjonssikkerhet i IKT-systemene Oppsummering