Faktorer som påvirker myndighetenes betalingsvillighet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er forsvarlighet i LAR?
Advertisements

Veien videre i kampen mot sosial dumping Svein Oppegaard, direktør for Område arbeidslivspolitikk i NHO. Fellesforbundet, 25. november 2010.
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Ny veileder for økonomisk evaluering av tiltak i helsesektoren.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Forebyggende arbeid satt i system
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Helse og sykdomsbegrepet
1 1 Tallenes tale - Om innvandring, innvandrere, etterkommere og levekår Verden til venstre Alna og Bjerke SV 30. august 2008 Lars Østby
Sosiale ulikheter i helse
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Nina Amble, Arbeidsforskningsinstituttet (AFI):
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Hvordan taklet fjernvarmeselskapene vinteren 2010 ? Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Menn og klamydia Risikofaktorer, behandling og smitteoppsporing
Innføring av HPV-vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet
Hiv- og hepatitt B situasjonen i Norge Smitteverndagene 3. juni 2009
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner i Midt-Norge (ReHR) Orientering om: Rehabiliteringsinstitusjonene – status etter et.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Virksomhetsrapport pr. juli. Avdelingsopphold somatikk pr.15.aug, døgn.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Nasjonale prøver.
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Finansiering av spesialisthelsetjenesten – konsekvenser for MS-pasientene Innlegg på Dagens Medisin seminar 8/ Bjørn Svendsen Norges Handelshøyskole/
Gullkantede stortingspensjoner Opptjenings tid? 75-årsregelen: Når stortingspolitikerens alder pluss antall år på Stortinget til sammen når 75 år Avkorting?
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
DIPS og Erfaringer med OFU Rolf Dahl Seksjonssjef / Partneransvarlig.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
PROSJEKTSELEKSJON OG RESULTATMÅLING NORGES FORSKNINGSRÅD INDUSTRI OG ENERGI Presentasjon på EVA IX 11. – 12- sept. -03.
Erfaringer med forebyggende helsearbeid og effekter av tiltak i bydel
Hva vet vi? Brukernes erfaringer og ønsker. 26. mai 2008Brukerkonferanse2 Offentlige brukerundersøkelser Legkvinnekonferansen fra 1999 –Arrangert av Helsetilsynet.
Trygdeforskningsseminaret 2014 Does pain severity and level of disability guide selection to rehabilitation in specialist health care? Inger Haukenes Phd.
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Ny strategiplan mot hiv
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
(Barnevekstundersøkelsen)
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
28. april 2007 Tillitsmannskonferansen 2007 Utfordringer knyttet til medlemsøkning, inntekter og ”faste kostnader”
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Kjønnslemlestelse i Norge Innlegg på Childwach/Barneforum sitt seminar om kjønnslemlestelse Kjell Erik Øie Statssekretær
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Kostnadseffektivitet som prioriteringskriterium: Relevans på ulike områder av helsevesenet. Foredrag for Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering i helse-
PRIORITERINGSUTVALGET Et offentlig utvalg oppnevnt av Helse- og omsorgsdepartementet for å vurdere spørsmål knyttet til prioritering i helsesektoren.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Prioriteringsutvalget og de gamle Pål Friis Sørlandet sykehus GerIT
Det integrerte universitetssykehuset
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Utskrift av presentasjonen:

Faktorer som påvirker myndighetenes betalingsvillighet Erik Nord seniorforsker ved Nasjonalt folkehelseinstitutt, professor ved Universitetet i Oslo

Noen presiseringer Hvem er ’myndighetene’? Betalingsvillighet vs prioritering. Betalingsvillighet for hvilken enhet? Faktisk betalingsvillighet vs retningslinjer. Hvor mye betyr ulike faktorer?

Eksempler på høy betalingsvillighet Konferanse november 2002, input fra LMV v/Lars Granum, rapportert av Ivar Sønbø Kristiansen i HERO skriftserie 2003:6. MS, beta-interferon: 500 000 kr per QALY Hemodialyse: 750 000 kr per år HVPU: 1-3 mill kr per år Blødere, Kogenate: 2-3 mill kr per år Gaucher, Cerezyme: 3 mill kr per år Blødere, Immunate: 17 mill kr per år

Påvirkningsfaktorer for betalingsvillighet Pliktfølelse Synlighet av effekt Teknologiens kostnad Budsjettkonsekvenser Retningslinjer og regler for prioritering Medieoppslag

Betalingsvillighet følger grad av pliktfølelse Akutt livsfare Manifest, betydelig tap av livskvalitet Høy risiko etter sykdom (for eksempel infarkt) Forhøyet risiko hos asymptomatiske individer (blodtrykk, kolesterol) Alminnelig risiko i befolkningen (kreft)

Betalingsvillighet følger synlighet av effekt Identifiserbare personer vs tall i statistikk Effekter i nåtid vs framtid

Betalingsvillighet følger kostnad Avansert medisin er dyr. Man er villig til å betale det effektiv hjelp faktisk koster, herunder svære utviklingskostnader.

Betalingsvillighet påvirkes av budsjettkonsekvenser Bagatellregelen i Legemiddelverket. Svært få trenger Kogenate, Cerezyme og Immunate.

Retningslinjer for prioritering (=> faktorer som myndigheters betalingsvillighet bør påvirkes av) Kilder: NOU 1987:23 Lønning 1 NOU 1992:8 Lov om pasientrettigheter NOU 1997:7 Grundutvalget NOU 1997:18 Lønning 2 St.meld. nr 26 1999-2000, Prioritering i helsetenesta Prioriteringsforskriften (HOD 2000) St.meld nr 1 (2006-2007), Nasjonal helseplan Prioriteringsveiledere (Helsedirektoratet 2008)

De tre gjengangerne Alvorlighetsgrad. Nytte. Kostnadseffektivitet.

Lønning 1 Viktig: Alvorlighetsgrad. Realisering av potensiale. Ikke viktig: Alder. Personlig ansvar. Kostnadseffektivitet (!) Ikke relevant: Kjønn, etnisitet, religion, utdanning, inntekt, bosted.

Grundutvalget Alvorlighetsgrad og effekt. ’I utgangspunktet har ikke personer som har behov for dyr behandling, mindre legitime krav på et tilbud enn andre.’

Lønning 2 I forhold til tidligere retningslinjer mener Utvalget at tiltakets nytte og kostnadseffektivitet må tillegges ’noe større vekt’. => Tidligere tanker ikke tilsidesatt.

St.meld 26 (1999-2000) ’Også verknader som den einskilde pasienten opplever som positive må kunne reknast med, sjølv om det ikkje alltid kan målast og etterprøvast på standardiserte måter’.

Prioriteringsforskriften Rett til helsehjelp ved et visst minimum av alvorlighet når pasienten kan ha forventet nytte av hjelpen og forventede kostnader står i et rimelig forhold til tiltakets effekt.

Prioriteringsveilederne Produksjonsgevinster skal ikke tas hensyn til. Bytteforhold mellom alvorlighet og effekt/nytte: Lav forventet nytte kan oppveies av høy grad av alvorlighet. => Kostnad må stå i et rimelig forhold til ikke bare effekt, men også alvorlighet.

Nasjonal helseplan 2007-2010 Viser til Lønning 1 og 2. ’Prinsippene er i liten grad blitt utfordret seinere.’ => Tanken om realisering av potensialer gjelder fortsatt. ’Prioriteringsforskriften er et eksempel på operasjonalisering på individnivå.’ => bytteforholdet mellom alvorlighet og nytte må også gjelde på gruppenivå.

Betalingsvillighet hos LMV i tida framover LMV er interessert i signaler fra høyere makter om grenser for betalingsvillighet. LMV viser interesse for data om: bytteforholdet mellom alvorlighet og nytte, vektlegging av realisering av potensialer.

Data 1: Signaler fra politikere 1993: 150 medlemmer av fylkenes helse- og sosialutvalg A B C 11 45 38 72 24 Nord, Tidsskr nor legefor, 1993,113,1171-3. (Moderat vs alvorlig, noe vs vesentlig bedre.)

Data 2: Helsetilstandsverdier basert på antallsekvivalensstudier 1 Frisk. 1.00 2. Beveger seg greit i hjemmet, besvær i trapper og ute. 0.99 3. Beveger seg med besvær i hjemmet. Trenger hjelp i trapper og ute. 0.92 4. Kan sitte. Må ha hjelp til å bevege seg. 0.80 (Nord E, Tidsskr nor legeforen 1996,116,3246-9, jfr Ubel mfl.).

Relevansen av kriteriet ’kostnadseffektivitet’ i ulike sammenhenger Medikament A eller B for samme pasientgruppe. Medikament A for gruppe X og medikament B for gruppe Y. Medikament A for gruppe X og for gruppe Y. Medikament A for subgrupper X1 og X2.

Internasjonalt England, NICE: Grense ved £ 20-30.000 per QALY. Kan tøyes av tilleggsgevinster knyttet til innovasjon. Tyskland, IQWiG: Avviser prioritering mellom pasientgrupper ut fra kostnad per QALY. Frankrike: Følger samme prinsipper som Norge. ISPOR: Etterlyser sterkere vektlegging av fordelingshensyn i økonomiske analyser (Value in Health, mars/april 2009).

Konklusjon 1 Myndigheters betalingsvillighet påvirkes av: Helseproblemers og individers konkrete tilstedeværelse her og nå. Problemenes alvorlighet. Klinisk effekt og opplevd nytte av behandling. Ønsker om å realisere potensialer. Hvor mye ressurser som faktisk kreves.

Konklusjon 2 Det finnes allerede kvantitative data om befolkningens vektlegging av alvorlighetsgrad, nytte og realisering av potensialer som myndigheter kan benytte som støtte for tanken når de skal bestemme akseptabel kostnad for nye teknologier. Eventuelle veiledende grenser for betalingsvillighet må angis kontekstspesifikt, for eksempel ved bruk av prioriteringsklasser. Men det er behov for mer evidens. www.eriknord.no, erik.nord@fhi.no