Komplekse saker i Elklagenemnda Jon Aadland BKK AS
Komplekse saker i Elklagenemnda Elklagenemndas rolle Aktuelle saker Foreldelse Aktsom god tro Korreksjonsavregning etter feilavregning Avgjørelser og spredning av info Praktiske råd
Elklagenemnda sin rolle Rettslig grunnlag Behandle tvistesaker – kunde - energiselskap Lavterskeltilbud, møtefrekvens Avlaste ordinære domstoler Spesielt kompetent 2 repr. Forbrukermynd. + 2 bransje + dommer Sekretariat
Elklagenemnda - saksbehandling Tvist husholdningskunder – (ikke næring) Orienteringsplikt om nemnda Skriftlig saksbehandling – Prosesskriv Utsetter annen rettslig behandling og inkasso Saken tas opp til avgjørelse – Vedtak Behandlingsgebyr
Elklagenemnda - sakstyper 2009 (2008) Sakstype antall av 78 (61) Måling, målefeil, strømforb… 43 (30) Ansvarsforhold, strømbrudd, jordfeil… 19 (17) Avt.inng, Levr.skifte, prisvarsling … 7 ( 7) Fremføring av nett, kabel/luft … 4 ( 3) Stenging, stansing, åpningsgebyr … 3 ( 1) Tilknytningsavgift, anleggsbidrag … 2 ( 3) Svært få saker, mange kunder, kompleksitet
2009-(08)-(07) vinn - tap Utfall (sett fra kunden) 2009 - 08 -07 Antall saker 78 - 61 - 60 Medhold 19 - 22 -14 Delvis medhold 6 - 6 - 5 Ikke medhold 53 - 34 - 45 Dissens 12 - 9 - 2
Spesielle saker Foreldelse Er kravet foreldet helt eller delvis? Gjelder det her en utvidet foreldelsesfrist?
Spesielle saker Aktsom god tro Typisk: feilmåling, feilavregning Kundens forståelse Energiselskapets forståelse AMS – alt blir da så meget bedre ?
Spesielle saker - etterfakturering Dette er komplekst Det er gjort en feil som det skal rettes opp Det skal foretas et økonomisk etteroppgjør som skal være riktig Mange utfallsrom alt etter forholdene
Elklagenemnda sine avgjørelser Rådgivende vedtak- Ikke tvangskraft Energiselskap innretter seg – evt melde fra Kundene innretter seg Evt. ordinære domst. Rettsvirkning Presedens Bekjentgjøring, Årsrapport, hjemmeside, Lovdata, …
Praktiske råd Følg regelverket Forlik eller sak for Elklagenemnda Ha nødvendig kompetanse Forlik eller sak for Elklagenemnda Forlik, ikke prinsippsak, kost-nytte, delvis foreldet, saken låst seg - bytte saksbehandler Konsekvensene av tapt eller vunnet sak i nemnda av å forlike saken – prosessøkonomiske grunner
Praktiske råd – Sak for nemnda Bruk tilstrekkelig kraft på saken Kompetanse + høyt i systemet Faktum (det forventes god oversikt over saken) Aktuelle bestemmelser – tidl. saker – relevante momenter Begrunne hvorfor energiselskapet har rett Bestride motpartens innsigelser dersom uenig Ved tvil, nemndas hjemmeside evt kontakt sekreteriatet Besvar grundig samtlige av sekr. spm.
Praktiske råd Bruk av advokat i saker for nemnda Forholdsmessighet Vanligvis ikke behov Kan være tjenlig med advokat i viktige saker Prinsippielle spm Stor økonomisk konsekvens