Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
KOORDINERING OG SAMHANDLING
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Elektronisk samhandling
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Hva kan KS bidra med for at kommunene skal sikre bruker- representantene relevant opplæring? Spesialrådgiver Liv Kaatorp, KS Hedmark og Oppland.
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Hva gjøres i Helse Sør-Øst RHF Behandlingslinjer
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Samhandling -utfordringer-
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Spesialisthelsetjenesten som premissleverandør for helsetjenester i kommunehelsetjenesten Distriktsmedisinske sentra og kommunale fyrtårn – arenaer for.
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Oppsummering av FOU - prosjekt
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
Samhandling Samhandlingsutvalg – Kommuner og Helseforetak Nasjonalt Pilotsykehus.
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Samarbeid mellom KS og Helse Sør Eli Hansen Prosjektleder Helsedialog.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Prosjekt FUNNKe Bodø kommune 25. januar 2011 Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST Lars Andreas Wikbo, HN-IKT.
Prosjekt FUNNKe modell for støtte til arbeidet i kommunene ved innføring av elektronisk meldingsutveksling i PLO-tjenesten Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Pasientforløp alkohol
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Dialogkonferanse Behovene
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lindrende behandling ved livets slutt
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Asker - mulighetenes kommune
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen Ringerike sykehus HF Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen

Nasjonalt pilotsykehus 5 sykehus i Norge Samarbeidsprosjekt mellom Helse- og omsorgsdepartementet, regionale helseforetak, KS/kommuner, representanter for brukerorganisasjoner og arbeidsorganisasjonene i helseforetakene. Likeverd mellom gruppene en grunnleggende forutsetning.

Offisiell status fra 7.mai Prosjektperiode 2009-2010 Budsjett 1, 76 mill Likeverdige parter

Overordnet mål Skape et bedre grunnlag for realisering av de helsepolitiske målsettingene om å sikre befolkningen likeverdig tilgang til helsetjenester av god kvalitet. Prøve ut nye driftsformer eller skape prosesser gjennom ulik metodikk, som bygger på samarbeid og som evner å utnytte kompetanse, ny teknologi og god organisering til det beste for pasientene.

Overordnet mål Prosjektet skal bidra til at de ansatte får gode utviklingsmuligheter, er nyskapende og inspirerende for andre. Erfaringer og resultater skal dokumenteres.

Prøve ut Ringerike sykehus HF’s helhetlige Prøve ut Ringerike sykehus HF’s helhetlige driftsmodell for ledelse og styring av sykehus

Vår ambisjon Å utvikle en helhetlig driftsmodell som skal sikre at pasienten opplever en sammenhengende behandlingskjede som leverer god kvalitet på rett sted til rett tid.

Helsetjenester skapes i møtet mellom pasient og behandler / behandlingsteam Konseptet tar utgangspunkt i at helsetjenester skapes i møtet mellom pasient og behandler/behandlingsteam og alle beslutninger har som mål å gjøre dette møtet mest mulig optimalt.

Sykehusets tjenesteproduksjon består av prosesser Sykehusets tjenesteproduksjon består av prosesser. Pasientenes behandlingsprosess er sykehusets kjerneprosess Organisasjonen arbeider ut fra synet om at sykehusets tjenesteproduksjon består av prosesser og at pasientenes behandlingsprosess er foretakets kjerneprosess. All organisering og ledelse bygger på dette som utvikling av en horisontal organisasjon, utforming av bygningsmasse blant annet Ringerike sykehus HF har siden 1999 arbeidet bevisst for å oppnå sammenhengende pasientforløp, ved å koordinere og legge til rette for at møtet mellom behandler og pasient skal bli best mulig i hele kjeden. Gjennom kartlegging og design av forventede behandlingsforløp synliggjøres helhet og kompleksitet for fagpersoner (ansatte), ledere, eier og samfunn, samt legger til rette for et utstrakt samarbeid på tvers av enheter, institusjoner og behandlingsnivåer.

Kontinuerlige målinger Forventet behandlingsforløp for pasienter som skal sette inn totalprotese i kne. Pasient får symptomer Besøk hos fastlege Vurdering hos ortoped og kneskole Innleggelse sykehus Operasjon Rehabilitering frem til utreise Rehabilitering og poliklinisk kontroll Informasjon Samhandling Kompetanse Dokumentasjon Ringerike sykehus HF har siden 1999 arbeidet bevisst for å oppnå sammenhengende pasientforløp, ved å koordinere og legge til rette for at møtet mellom behandler og pasient skal bli best mulig i hele kjeden. Gjennom kartlegging og design av forventede behandlingsforløp synliggjøres helhet og kompleksitet for fagpersoner (ansatte), ledere, eier og samfunn, samt legger til rette for et utstrakt samarbeid på tvers av enheter, institusjoner og behandlingsnivåer. Team og målsettinger Dokumenter og linker Kortversjon Kontinuerlige målinger Måleindikatorer Monitorering av praksis Prosessansvarlig lege: Odd Warholm Godkjent dato:

Utviklingsområder Behandlings- forløpene Kjerneprosessene: Monitorering Avdelings- og leder struktur Kunnskaps-basert praksis Sam- handling Prosess-team KAPP Bruker medvirkning Involvering ansatte

Prosjektgruppen: Adm. direktør Unn Teslo Forskningssjef Heidi Ormstad Kvalitetssjef Else Breines Leder LMS Anne Beate Bergsund Personaldirektør Hans Petter Karlsen Seniorrådgiver Margareta Jacobsen Økonomidirektør Oddbjørn Almaas HVO Anita Gomnæs HTV Therese Skeie Mylsbråten Seniorrådgiver Aleidis Skard Brandrud Prosjektleder Tone Reneflot Thoresen

Samhandling Ringerike sykehus har bygd opp et system for samhandling på ulike nivåer.

Sykehus, kommuner og brukere Vi ønsker felles behandlingsforløp! Sykehus, kommuner og brukere

Utvikle et system for felles (fastlege, pleie-og omsorg, NAV, brukere og sykehus) utarbeidelse av behandlingsforløp og implementering av disse i kommuner og sykehus. Prosjektleder Margareta Jacobsen Målet er at Pasienten skal oppleve en sammenhengende behandlingskjede fra sykdom/skade oppstår til utskrivelse og neste behandlingsnivå har overtatt ansvaret. Dette innebærer at samhandlingen mellom kommunehelsetjenesten og sykehuset må oppleves som god. Vi har jobbet mye med behandlingsforløp men dette har vært på sykehusets premisser og dreid seg mye om forløpene inne i sykehuset. I en del av forløpene har personell fra kommuner vært med, men vi har ikke hatt noe system for implementering i kommunene og hvordan sikre alle kommuner har et eieforhold til behandlingsforløpene. Ringerike sykehus har 13 kommuner som vi samarbeider med.

Det må bygges en organisasjon med leder- og avdelingsstruktur rundt behandlingsforløpene som ivaretar driften

En organisasjon med kvalitet - og avvikssystemer som støtter opp om behandlingsforløpene og sikrer kontinuerlig og systematisk forbedringsarbeid

Utviklingsområde Prosessteam som en del av sykehusets kvalitetssystem. Prosjektleder Else Breines

Oppfølging av beskrevne behandlingsforløp Koordinere teamet. Bistå prosessansvarlig lege Status og fremdrift Følge opp tiltak Over 50 beskrevne forløp nå. Prosessteam med prosessansvarlig lege. Tid må avsettes. Prosessteamkoordinator- vi foreslår utlysning av dette nå. Gjøre disse gode, lage et nettverk slik det er blitt gjort i HSØ. Sende de på prosessveiledersamlinger. 1 pr hovedprosess, 3 på indremedisin pga stort område. Har på KvinneBarn som fungerer veldig bra. Ellers blir dette bare et papir i skuffen. Prosessteamkoordinator

Hva er status i behandlingsforløpene? Hvordan er den faglige kvaliteten? Hvordan opplever pasientene det? Hvordan har medarbeiderne det? Hvordan er ressursbruken? Hvordan fungerer logistikken? Nivået – variasjonene?

Monitorering av praksis prosjektleder Tone Reneflot Thoresen I helsevesenet er vi vant til å monitorere hjertets funksjon. Vi skal monitorere praksis, hvordan fungerer behandlingsforløpene i praksis. Hvordan er den pasientopplevde kvaliteten, hvordan har medarbeiderne det som arbeider i forløpene, er den faglige kvaliteten god nok og jobber vi rasjonelt i forhold til ressurser og god logistikk.

Avvikende vaginal fødsel Ringerike sykehus Somatikk Føde Normal vaginal fødsel Prosessansvarlig lege: Ola Nordmann Prosessteam: Dokumentasjon EK Normal vaginal fødsel Tilfredshet Ressurser Logistikk Funksjon Klinisk Avvikende vaginal fødsel

Utvikle et system for innhenting av brukeres og ansattes behov og erfaringer i behandlings- forløpene Delprosjekt

Utviklingsområder Brukeres behov og erfaringer - prosjektleder Aleidis Skard Brandrud . Ansattes behov og erfaringer - prosjektleder Hans Petter Karlsen.

Behandlingsforløp og informasjon Startet et delprosjekt som skal Sikre rett informasjon til rett tid i behandlingsforløpet Basert på brukeres erfaringer Tilgjengelig i alle ledd i behandlingsforløpet (hjemme, hos fastlegen, sykehuset og kommune En webasert løsning. Prosjektleder AnneBa Bergsund

Videreutvikle system for kunnskapsbasert praksis og utvikling av læringsmiljø rundt behandlingsforløpene. Prosjektleder Heidi Ormstad Igjen tar vi utgangspunkt i behandlingsforløpene. -Alle mine kolleger er veldig opptatt av å gjøre det beste for pasienten, men til nå har vi ikke hatt den oversikten som trengs for å vite om det vi gjør, faktisk er det beste. Hva sier forskning, hva viser erfaring fra brukere og ansatte, hva sier målingene våre? -Jeg tror det vil skape økt interesse for endring og kvalitetsforbedring i møte med pasienten, og at det blir en naturlig del av alle helsearbeideres hverdag. Og her også tenke samhandling og kompetanseoverføring til hverandre.  

Vi bygger systemer rundt behandlingsforløpene Monitorering Avdelings- og leder struktur Kunnskaps-basert praksis Sam- handling Prosess-team KAPP Bruker medvirkning Involvering ansatte

Sammen får vi det til!