Om SAFO Bettina Thorvik. SAFO Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk Forbund for Utviklingshemmede.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkludering i skole og fritid
Advertisements

Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Trosopplæring og konfirmasjon med like muligheter for alle Trosopplæringskonferansen 2013.
Noen utfordringer for skolene
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
AVLASTNING Melhus
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Om SAFO. Hvem er vi?  Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Blindeforbund (NBF) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk.
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Gode boliger for innbyggere med utviklingshemming
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Langt igjen ”I forhold til utdanning og arbeid er funksjonsnedsettelse en risikofaktor” Toril Heggen Munk Nestleder.
To undersøkelser: 1.Registeranalyse: –En sammenligning av utvalg med fysisk funksjonsnedsettelse og tilfeldig befolkningsutvalg i samme alder (25-45 år.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
TOFU TimeOut For Utvikling
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Kommentarer til rapportene «En av flokken?» og «Langt igjen?» v. Pia Paulsrud, Utdanningsdirektoratet.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven – paradigmeskifte for vår interessepolitiske retorikk og metode? SAFO konferansen januar 2009 Gunnar.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2006  The Work Research Institute  Forfatter/Author Kan ikke utviklingshemmede ha en vanlig jobb? Øystein.
Brukerstyrt personlig assistanse - BPA NFUs boligpolitiske konferanse Gardermoen
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Ulikheter og variasjoner
HANDLINGSPLAN FOR MENNESKER MED FUNKSJONSNEDSETTELSER Oslo kommunes handlingsplan for mennesker med funksjonsnedsettelser Prioriterte innsatsområder.
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
Velkommen til Grøne Bråden skole
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Norsk Forbund for Utviklingshemmede Den største medlemsbaserte uavhengige menneskerettighetsorganisasjonen for og av mennesker med utviklingshemning
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Nye kvalitetsplaner for skole og SFO
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Alvorlig skolefravær.
Samarbeid med NAV for elever med store funksjonsnedsettelser ved Steinkjer videregående skole.
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Ellen Berg Svendby Spesialpedagog/idrettspedagog, PhD
BARNAS BARNEVERN 2020.
Inkludering og tilpasset opplæring
Støttekontakttjenesten Støtte til en meningsfull fritid
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
«Inkludering lønner seg» Målbilde for Statped
Workshop interessepolitikk Bergen 31 januar 2019 Valg 2019
Bufdirs arbeid med CRPD
Utskrift av presentasjonen:

Om SAFO Bettina Thorvik

SAFO Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU)

”Utfordringen i hverdagen” Inkludering i praksis for elever med store funksjonshemminger og utviklingshemming

Midtlyng-utvalget om inkludering ”Et sentralt dilemma er i hvilken grad egne grupper og tilbud for grupper av barn og unge skal kunne aksepteres.” ”Det kan ikke gis et konkret svar på hvordan en slik utfordringer kan løses.” ”…ikke aksepteres, er at det etableres varige spesialgrupper av barn og unge med de samme diagnosene.”

I dag er det Nesten 100 forsterkede skoler i Norge Ca elever fikk segregerte tilbud i 08/09 Ca har antagelig blitt tatt opp på ulovlige ”alternative opplegg” på vgo

Hva fører segregerte tilbud til? Begrenset antall elever – Lite utvalg for å finne venner som matcher – Klassevenner befinner seg ofte langt unna – Ingen tilhørighet til nærområdets unger – Ulike funksjonsnedsettelser som går dårlig sammen – Hvem skal man strekke seg etter? – Hva blir normalt i klassen/skolen?

Nyheter Oslo F å r ikke spesialmidler

”Vi vil ikke ha deg her” Skoleledelser ikke ønsker elever med særskilte behov Negative holdninger til foreldre og deres ”stjeling av ressurser”

Spesialundervisning ≠ Segregering Spesialundervisning betyr ikke undervisning alene med assistent. Spesialundervisning betyr ikke å steke vafler sammen med andre barn med nedsatt funksjonsevne. Vedtak om spesialundervisning betyr at du har rett til individuelle tiltak basert på den enkeltes behov. Spesialundervisning skal i utgangspunktet foregår i klassen.

Krav til Kunnskapsdepartementet: Sikre inkludering for alle: Tiltak for nedleggelse av spesialskolene. Gi skolene konkrete verktøy slik at opplæringen i klassefellesskapet blir regelen, ikke unntaket for alle elever.

SAFOs visjon Likeverd og likestilling for mennesker med nedsatt funksjonsevne med lik rett til samfunnsdeltakelse.