MERGI Combustion Catalyst

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Søknad om tildeling av vederlagsfrie kvoter
Advertisements

Naturgassbusser eller dieselbusser med avgassrensing – et miljøvalg?
PowerPoint nr 2 Energi – ting skjer
10 Mobile energikilder 10A Kjemiske reaksjoner og energi
11 SP IceSport Beskrivelse og egenskaper. 22 SP IceSport SP IceSport – Et NYTT nordisk piggfritt vinterdekk i toppklasse “Ice Grip Technology” med 3-dimensjonalt.
Å være eller å drite i været
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
Klima- og miljøpolitikk i lokalsamfunn
Biokull som jordforbedringsmiddel og klimatiltak
Fotosyntesen Her er et forsøk på å vise på en veldig enkel måte hvordan vi kan tenke oss fotosyntesen foregår Vi kan tenke oss at det er en liten fabrikk.
QMI Dieselforbedrer Sparer drivstoff og deler.
Vi leverer framtidens energiløsninger
Oslo, Desember 19, 2000 PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Miljøoptimalisert Design av Hurtigruter TFDS / DNV / NFR.
Generelle ernæringsanbfalinger
Atmosfæren og Stråling
Dannelse og anvendelse
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Bærekraftig utvikling
Kap 3. Luft og luftforurensning:
Kapittel Q Reaksjonskinetikk.
Organisk kjemi – hydrokarboner
Kap.12. Organisk kjemi Karbonforbindelser Rettlinjede Forgrenede
Høytemperatur fjernvarme med ammoniakk som kuldemediet
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Varmepumpe.
Fordøyelsessystemet Næringsstoffene i maten er store molekyler.
Improving Products Gruppe Presenteres av : Hege-Kristin Johansen Herman Kolås Marianne Ates Marit Finden Jonas Lillevold André Johansen Tom.
Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen
Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
”Mottaksterminaler og infrastruktur” Thomas Øien, Prosjektleder Barents NaturGass AS
Tornadoer.
Besøk fra Russland Ålesund den 9. 4
Johanne Molnes Harkjerr
Fossilt brensel. Anvendelse
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
KARBONATOMETS KJEMI Oppbyggingen til 30 millioner forskjellige stoffer
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Klima, teknologi og politikk: Hvem gjør hva? Jon Olav Alstad NAF PS! Du kan sette inn bilder fra NAFs bildegalleri via verktøylinjen som heter «NAF-bilder».
- Kjeder av karbonatomer
Naturfag /7 Redoks-reaksjoner.
PH og stoffskifte - Workshop
Varme, uorden og spontanitet
Enova-quiz Spørsmål og svar fra Enova-heftet Energi for framtiden.
STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN.
Batterier Virkemåten til Li-baserte celler. Batterier generelt: Et stoff som oksideres (negativ elektrode) Et stoff som reduseres (positiv elektrode)
Syrer og baser - Stoffer med motsatt virkning. Syrer  Finnes i bær og frukt, men disse er svake syrer  Andre syrer er giftige og etser  Smaker surt,
Olje og gass Petroleum - fossilt brennstoff. Oljeeventyret Kol kjem av gamle sumpskogar som har rotna under stilleståande og oksygenfattig vatn. Råolje.
Hvordan fungerer de?. Plantecelle Funksjonene i ei plantecelle. Planteceller: Planteceller består av en cellevegg, en cellemembran, en cellekjerne, mitokondrier,
Plast - Polymerar Hydrokarbon med korte molekylkjeder Gassen ETEN varmas opp under høgt trykk, molekyla bindas saman til lange kjeder, POLYETEN. (Poly.
SYRER OG BASER - STOFFER MED MOTSATT VIRKNING. SYRER FINNES I BÆR OG FRUKT, MEN DISSE ER SVAKE SYRER ANDRE SYRER ER GIFTIGE OG ETSER SMAKER SURT, ETSER.
Ketil Hylland miljøproblemer - hvordan påvirker miljøgifter naturen og menneskers helse?
Klima i endring Helge Drange
Karbonkjemi – vi repeterer
Farlig gods MÅL Når du har gått gjennom dette emnet, skal du kjenne til - kjemiske begreper som atom, molekyl, binding, reaksjon, energi, forbrenning.
Spørsmål og svar fra Enova-heftet Energi for framtiden
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Vitaminer og mineraler
Drivstofforbruk og CO2-utslipp
Olje og gass Oljelandet Norge.
Utskrift av presentasjonen:

MERGI Combustion Catalyst

MERGI Combustion Catalyst MERGI Combustion Catalyst er utviklet av Renergi AS, og er en unik organisk forbrenningskatalysator for petroleumsbasert drivstoff. MERGI Combustion Catalyst gir: Mindre utslipp av miljøskadelige avfallstoffer. Reduserte vedlikeholdskostnader. Lavere drivstofforbruk.

20 års fartstid MERGI er et innarbeidet og anerkjent merkenavn i internasjonal skipsfart, og har siden begynnelsen av 80-tallet hovedsaklig vært tilgjengelig for shippingmarkedet. MERGI benyttes i dag av rederier over hele verden. Carnival Cruice Line (verdens største Cruice operatør), Star Cruice, P&O Netlloyd, "Raibow Warrior" (flaggskipet til Greenpeace), og i Norge Bergesen og Leif Høg, er alle kjente navn, og er noen av kundene som bruker MERGI.

Bruksområder Alle forbrenningsmotorer og forbrenningssystemer som benytter: Bensin (også biler med katalysator). Diesel. Alle typer maritime dieseloljer. Parafin (ovner og fyrkjeler).

”MERGI-effekten” Redusert drivstofforbruk: 5%-8% (ved 25-80% belastning) Redusert CO (inntill): 53% Redusert HCl (inntill): 40% Redusert Nox (inntill): 11% Redusert eksostemperatur: 40°C (Laberatorieresultat fra Wroclaw University of Technology). Dokumentert virkning foreligger også fra andre uavhengige forskningsinstanser som; Det norske Veritas, Fueltech, Marintek, Delft, og University of Moratuwa.

Forbrenningsprosessen All petroleumbasert drivstoff inneholder store mengder av forskjellige hydrokarboner som omdannes til energi ved forbrenning. Forbrenning er egentlig en hurtig oksidasjon der hydrokarbon-brennstoff-molekylene ved en viss temperatur oksiderer og danner "frie radikaler". De "frie radikalene" binder seg med oksygenatomene i luften og frigir varme. Denne varmen fører til ytterligere oksidasjon, og en kjedereaksjon er i gang.

MERGI gir mer energi Noen av komponentene i MERGI Combustion Catalyst oksiderer ved ca 200°C lavere temperatur enn hydrokarbon-brennstoff-molekyler. Dette øker konsentrasjonen av frie radikaler på et tidligere tidspunkt i forbrenningsprosessen. For alle typer forbrenningsmotorer betyr dette at når stempelslaget er på antenningspunktet, vil en større del av drivstoffets energi frigis, og høyere effekt overføres til motoren.

Økt forbrenningstemperatur MERGI bidrar også til at sot og tjærestoffer (hydrokarbon med lavt innhold av hydrogen) oksiderer og brenner opp. På denne måten forhindrer MERGI at sot og tjærestoffer danner avleiringer i motor, og begrenser utslippet av skadelige avfallsstoffer til miljøet. MERGI-effekten bidrar også til at eksisterende avleiringer i motoren oksiderer og brenner opp.

Er MERGI trygt å bruke? Vi garanterer at MERGI's virkemåte ikke kan forårsake skader på motorer eller forbrenningssystemer. MERGI er basert på organiske forbindelser og inneholder ingen metallforbindelser eller salter som kan danne slagg eller avleiringer. Gjennom 20 år har MERGI blitt tilsatt flere milliarder liter drivstoff uten å forårsake skader.

MERGI-Ansvarsforsikring Selv om MERGI er risikoufritt å benytte, krever profesjonelle innkjøpere garantier. MERGI leveres derfor med en verdenomspennende ansvarsforsikring som dekker alle eventuelle skader MERGI forårsaker. Ansvar er begrenset til 1 mill. NOK per skadetilfelle.

MERGI Combustion Catalyst