Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norwegian Ministry of Local Government and Regional Development Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – norsk.
Advertisements

Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. ÅRETS ARRANGEMENT.
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
TWN Washington Øivind Christoffersen Director General, Statsbygg (Norway) Turning customer feedback into appropriate actions and customer satisfaction.
Ledelsesinformasjonsystem
Mobile Phone authorised Services through Near Field Communications Hans-Christian Haugli, Elin Melby, Josef Noll.
Mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring og Undervisning 1/2.
Inga Bostad: Dannelse og utdannelse
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Det tar år å innføre smidige metoder i store organisasjoner… english inside™ Smidig
‘The High North’ A Geographical-Political Concept, with Emphasis on Marine Resources Management Odd Gunnar Skagestad Deputy Director General Bergen, 28.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
Diploma Supplement Ting å huske Ingenting skal fjernes fra standard oppsett Informasjon om DS skal være med på institusjonens.
Faktoranalyse Thore Egeland UiO/HIO 9 sept
3D-structure of bacterial ribsoomes. Components required for protein-synthesis in E. coli.
International MSc in Chemical Engineering? Background –Continuing crisis in student recruitment –Desire to provide an international option, more international.
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
1 - 7/12/2014 I N T R A INTRA EGET MØTE Velkommen og nytt fra INTRA v/Kay Endre Beskrivelse og gjennomgang av de meldingene som.
Forum Produktutvikling og Design Temadag om Mekatronikk og produktutvikling Johan Rusaanes FMC Kongsberg Subsea.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Hva er Interaksjon Design?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Kvalitet i de gamle etablerte doktorgrads- programmene – noen refleksjoner fra innsiden Roger Strand Senterleder, Senter for vitenskapsteori, UiB Medlem,
Etelka Tamminen Dahl Nasjonalt søkerseminar 4. februar 2011
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Selbu-seminar 6 – 7 februar 2008
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
1 p.nr / des : profilundersøkelse 2010 Profilundersøkelse 2010 : 15 år+ oljeindustriens landsforening utarbeidet av Synovate Norge (tidligere.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
1 Infomøte 4.KomTek Hovedprofil TØ: Teleøkonomi 20.april 2010 Harald Øverby (Steinar Andresen)
1 About critical attitude when reading Lill Kristiansen, Prof. Dr. Scient Department of Telematics, NTNU Material was originally written.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Netværksbaserede indsatser som integreret tilgang The grass is always greener on the other side …
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Evidens-basert praksis Kunnskapsbasert praksis Evidence based practice Kåre Birger Hagen Nasjonalt Revmatologisk Rehabilterings- og Kompetansesenter Diakonhjemmets.
1 After EVISOFT in 2011 ?? Cooperating researchers for 15 years: Tore Dybå (SINTEF), Dag Sjøberg (UiO), Reidar Conradi (NTNU)
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. TEMA.
Sikkerhetsarbeid i den nordiske fiskeflåten -Et arrangement under Norges formannskap i Nordisk Ministerråd 2012 Tromsø Trends of the fatal.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Hva skal til for å lykkes med en internasjonal forskningsavtale? Erfaringer fra arbeidet med Japan-avtalen Svein Grandum Teknologiutsending, Tokyo
Erfaringer fra Leuven Et eldre og veletablert universitet Et område med store og FoU-intensive bedrifter ….likevel erfaringer fra samarbeid FoU – næringsliv.
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
1 ”Tiden fordrer at det vides meget” Hartvig Nissen 1852.
Status for arbeidet med utvikling av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Disposisjon Bakgrunn bilde 2-4 Mandat bilde 5-6 Målgrupper bilde 7 Definisjoner/eksempler.
Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning:
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Relevant questions for the Reference Group
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
”Tempora mutantur et nos in illis” – Tidene forandres og vi med dem
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Aboriginal Self Government and the Treaty Process
Advising Freshmen in the Second Semester
TGr Closing Report May 2005 Date: Authors: January 2002
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Jakub Kocvara, Dr. Martin Hlosta, Prof. Zdenek Zdrahal
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen Roger Strand Senterleder, Senter for vitenskapsteori, UiB Medlem, Dannelsesutvalget Styreleder, Vestnorsk nettverk – forskerutdanninga

Hva skal phd-ene lære? Kvalifikasjonsrammeverk som refleksjonsressurs – et lite eksempel fra undervisningen

EQF – 2. syklus have demonstrated knowledge and understanding that is founded upon and extends and/or enhances that typically associated with the first cycle, and that provides a basis or opportunity for originality in developing and/or applying ideas, often within a research context; can apply their knowledge and understanding, and problem solving abilities in new or unfamiliar environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their field of study; have the ability to integrate knowledge and handle complexity, and formulate judgments with incomplete or limited information, but that include reflecting on social and ethical responsibilities linked to the application of their knowledge and judgments; can communicate their conclusions, and the knowledge and rationale underpinning these, to specialist and non-specialist audiences clearly and unambiguously; have the learning skills to allow them to continue to study in a manner that may be largely self-directed or autonomous.

Kvalifikasjonsrammeverk vs business as usual inneholder mange fornuftige målsetninger oppfattes som studieadministrasjon (og dermed ikke faglig?) av en del lærere/forskere? Business as usual (den personlige versjonen) er at vi gjør det vi alltid har gjort er at utdanningene ikke er satt sammen på en kunnskapsbasert måte er at mange studieprogrammer er dysfunksjonelle

NKF – 3. syklus – Kandidaten: er i kunnskapsfronten innenfor sitt fagområde behersker fagområdets vitenskapsteori… kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder… kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innenfor fagområdet kan formulere problemstillinger for, planlegge og gjennomføre forskning … kan drive forskning og faglig og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid... på internasjonalt nivå kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap... kan identifisere nye relevante etiske problemstillinger og utøve sin forskning med faglig integritet kan styre komplekse tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter kan formidle fo&u-arbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler kan delta i debatter innen fagområdet i internasjonale fora kan vurdere behovet for, ta initiativet til og drive innovasjon

Forskningsoppgaven er i kunnskapsfronten innenfor sitt fagområde behersker fagområdets vitenskapsteori… kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder… kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innenfor fagområdet kan formulere problemstillinger for, planlegge og gjennomføre forskning … kan drive forskning og faglig og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid... på internasjonalt nivå kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap... kan identifisere nye relevante etiske problemstillinger og utøve sin forskning med faglig integritet kan styre komplekse tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter kan formidle fo&u-arbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler kan delta i debatter innen fagområdet i internasjonale fora kan vurdere behovet for, ta initiativet til og drive innovasjon

Opplæringsdelen er i kunnskapsfronten innenfor sitt fagområde behersker fagområdets vitenskapsteori… kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder… kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innenfor fagområdet kan formulere problemstillinger for, planlegge og gjennomføre forskning … kan drive forskning og faglig og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid... på internasjonalt nivå kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap... kan identifisere nye relevante etiske problemstillinger og utøve sin forskning med faglig integritet kan styre komplekse tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter kan formidle fo&u-arbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler kan delta i debatter innen fagområdet i internasjonale fora kan vurdere behovet for, ta initiativet til og drive innovasjon

Dublin Descriptors – 2+3. syklus can apply their knowledge and understanding, and problem solving abilities in new or unfamiliar environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their field of study; have the ability to integrate knowledge and handle complexity, and formulate judgments with incomplete or limited information, but that include reflecting on social and ethical responsibilities linked to the application of their knowledge and judgments; have demonstrated a systematic understanding of a field of study and mastery of the skills and methods of research associated with that field; have demonstrated the ability to conceive, design, implement and adapt a substantial process of research with scholarly integrity; have made a contribution through original research that extends the frontier of knowledge by developing a substantial body of work, some of which merits national or international refereed publication; are capable of critical analysis, evaluation and synthesis of new and complex ideas; can communicate with their peers, the larger scholarly community and with society in general about their areas of expertise; can be expected to be able to promote, within academic and professional contexts, technological, social or cultural advancement in a knowledge based society.

Forskningsdelen can apply their knowledge and understanding, and problem solving abilities in new or unfamiliar environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their field of study; have the ability to integrate knowledge and handle complexity, and formulate judgments with incomplete or limited information, but that include reflecting on social and ethical responsibilities linked to the application of their knowledge and judgments; have demonstrated a systematic understanding of a field of study and mastery of the skills and methods of research associated with that field; have demonstrated the ability to conceive, design, implement and adapt a substantial process of research with scholarly integrity; have made a contribution through original research that extends the frontier of knowledge by developing a substantial body of work, some of which merits national or international refereed publication; are capable of critical analysis, evaluation and synthesis of new and complex ideas; can communicate with their peers, the larger scholarly community and with society in general about their areas of expertise; can be expected to be able to promote, within academic and professional contexts, technological, social or cultural advancement in a knowledge based society.

Opplæringsdelen can apply their knowledge and understanding, and problem solving abilities in new or unfamiliar environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their field of study; have the ability to integrate knowledge and handle complexity, and formulate judgments with incomplete or limited information, but that include reflecting on social and ethical responsibilities linked to the application of their knowledge and judgments; have demonstrated a systematic understanding of a field of study and mastery of the skills and methods of research associated with that field; have demonstrated the ability to conceive, design, implement and adapt a substantial process of research with scholarly integrity; have made a contribution through original research that extends the frontier of knowledge by developing a substantial body of work, some of which merits national or international refereed publication; are capable of critical analysis, evaluation and synthesis of new and complex ideas; can communicate with their peers, the larger scholarly community and with society in general about their areas of expertise; can be expected to be able to promote, within academic and professional contexts, technological, social or cultural advancement in a knowledge based society.

Så hva vil vi med forskerutdanningen? Produsere mange ph.d.-er? Få gjort billig og kompetent forskningsarbeid? Opprykk? Utdanne folk til å bli like (gode) som oss selv? Utdanne folk til hvilke jobber? -> workshop