VELKOMMEN til Vekst – og vervesamling på Gardermoen 28.- 30.mai 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Motivasjonsgruppenes HVEM HVA HVOR
Advertisements

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Utprøving av kursopplegg Bergen, 28. og 29. januar 2013
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Litt mer om PRIMTALL.
Velkommen til Grunnkurs for tillitsvalgte
HVA MED MEG? Dato: Sted: Filadelfia,Arendal Kl:
Velkommen til Ungdomstinget i Oslo Bispedømme
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Daglig leder program Samling 2, sept. Hensikt.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
VELKOMMEN TIL VEKSTSAMLING 2009 Rica Park Hotel Drammen mai 2009.
Hvorfor nasjonal vervekamspanje av blodgivere?
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Kontaktmøtet og Jaktkonferansen Jubileumsåret 2010 • Fantastiske arrangementer • Markeringer lokalt • Profilering i media • Profileringsmateriell.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Diabetes- sett fra en kolibri
Starten på en suksesshistorie om tilrettelegging for innvandrerbefolkningen Nina Skille, forbundsleder Bjørnar Allgot, generalsekretær.
Naturvernforbundetskolen: Hvordan drive et lokallag Tema på foredraget: Lokallag; medlemmer, sak, økonomi og administrativt Tid: ca 30 min For mer info.
Månedsbrev fra Blåklokka
Velkommen til TV -konferanse Vrådal og 19. mai 2009.
FS 4 Styremedlemmer - Diabeteskonferansen 2010
Styrket fellesskap Første samling 20. oktober 2009 Melhus bedehus 19:30 Kaffe 20:00 Vi starter presis 22:00 Takk for i kveld.
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
Opplysninger: Deltakelse: Kurset er åpent for alle prester, kateketer og menighetspedagoger i Nidaros. Biskopen forutsetter at det skal særskilte grunner.
Daglig leder nettverk Samling 1, 2014.
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Blåklokka
Velkommen til Nettverkssamling Hurdalsjøen Hotel mai 2012 Informasjon fra landsforeningen.
Velkommen til tariffkonferanse og nettverkssamling Holmenkollen Park Hotel
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Universell utforming Av Christian Hellevang. Flere nye lover DTL fra 1.januar 2009: foreløpig: § 3. Aktivitets- og rapporteringsplikt og § 9 Plikt til.
Diabeteskonferansen 2010 Vekst og verving. Vekst i alt vi gjør Det er ikke målet som er veien, men veien som går til målet. 2 Vi ønsker en medlemsmasse.
Opplæring av tillitsvalgte FS 4 Styremedlemmer - Diabeteskonferansen 2010.
Diabetesforbundet – en organisasjon som teller
Vekst og Verving.
VEKST- OG VERVESAMLING lørdag 29.mai 2010
Vekststrategi for Norges Diabetesforbund
Markedsføring av diabeteslinjen på urdu /punjabi Shaista Ayub
Nordlandsløftet Samling nr Velkommen til februar 2014
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
En mini-presentasjon for å vise Diabetesforbundets syn på at kommunen bør ha et Lærings- og mestringssenter og en Frisklivssentral, og at de bør samarbeide.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Til tjeneste Lions Norge Gode venner som hjelper andre.
Velkommen til fagmøte i Stavanger mai 2010! Første firmaadresse Adresselinje 2 Adresselinje 3 Adresselinje 4 Telefon: Telefaks:
Hva skal til for å få alle skolene godkjent?
Handlingsplan 2008 Første halvår. Hva har skjedd så langt?  13 februar: Bardu Hund ble stiftet!  februar: Bardu Hunds første kurs gjennomført.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
NÅR: FRA FREDAG 24. APRIL KL TIL SØNDAG 26. APRIL KL. 14. STED: GULSRUD LEIRSTED VED TYRIFJORDEN HVEM: ALLE SOM HAR LYST PRIS: BARN: 0-1 ÅR: GRATIS.
09.00 – 10.00Registrering & kaffe – 10.10Velkommen! – 11.15Evaluering av kontrollutvalg og sekretariat – 11.30Pause og utsjekking
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Slik lykkes dere med verving i lokalforeningene NORGES JEGER- OG FISKERFORBUND.
Utfordringer Foreldre som ressurs Tanker rundt: Engasjement Rekruttering Deltagelse.
© Den norske jordmorforening Tollbugata Oslo Tlf: Fax: E-post: Velkommen til kurs for kommunejordmorkontakter.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Velkommen til fagmøte i Stavanger mai 2010! Første firmaadresse Adresselinje 2 Adresselinje 3 Adresselinje 4 Telefon: Telefaks:
Hvilke plattformer bruker dere?
Utskrift av presentasjonen:

VELKOMMEN til Vekst – og vervesamling på Gardermoen mai 2010

VEKST- OG VERVESAMLING søndag 30.mai

Søndag 30.mai Kl Oppstart v/ Nina Bruun Hansen og Ronni Reitan Kl Hvordan ”legge opp” et typisk vekstarrangement? v/ Helene og Tone Kl Vekstarrangementer Diabetesforbundet Lier- v/May Kværnstuen Kl Verdens diabetesdag 2010 – v/ Helene Kl Pause med utsjekking av rom. Kaffe/te/frukt Kl Vekst framover – hvorfor bli/være mange? – v/Nina Bruun Hansen og Helene Kl Vekst og verving på Hordaland Diabetikersenter – v/Marlon Hepsø Kl Vekst- og verveerfaring fra Diabetesforbundet Sør-Trøndelag– v/Ronni Reitan Kl Oppsummering, avklaringer og avslutning v/Nina Bruun Hansen og Ronni Reitan Kl Lunsj Kl Hjemreise 3

Media 4

Medieklipp Retriever som medieovervåker Det var 9006 artikkeltreff på ordet diabetes Det er et snitt på 750 medieklipp i måneden Da er ikke radio og tv tatt med Diabetesforbundet har aldri hatt større pressedekning enn i 2009 Presseklippene har hatt fokus på svineinfluensa, helse, kosthold, og overvekt. Den største toppen ser vi dagene før Verdens diabetesdag.

Dekning per kildekategori 6

Dekning per medietype 7

8

9

Et sterkt diabetesforbund 10 Ved å spre informasjon om diabetes, sette dagsorden og påvirke politikere blir diabetes synlig i mediebildet. Synligheten kan føre til vekst i antall medlemmer. Flere medlemmer betyr et sterkere diabetesforbund. Et sterkt diabetesforbund har større mulighet til å spre informasjon om diabetes, sette dagsorden og påvirke politikere osv.

Vekstarrangementer 11

Vekstarrangement Hvordan legge opp et typisk vekstarrangement? –Hva er typisk vekstarrangement? Hva tar dere hensyn til når dere planlegger aktivitetene deres? –Tenker dere på hvor det største potensialet er for å få medlemmer? –Tenker dere på hvordan deres medlemsmasse er satt sammen? –Andre ting? (plattform og handlingsplanen) Hvordan avgjør dere hva slags profileringsmateriell dere trenger og skal benytte? 12

Diabetesforbundet Lier 13

Verdens diabetesdag

Verdens Diabetesdag – 14. november Godkjent og anerkjent av FN som en internasjonal dag for markering av diabetes I 2007 startet en kampanje for å lyse opp bygninger i blått –I 2009 ble det lyst opp over 1000 bygninger på verdensbasis –I Norge ble bl.a følgende bygg lyst opp: Operaen Ishavskatedralen Stortinget Kristiansten festning Festningen i Kongsvinger Slottsfjellet i Tønsberg 15

16

Belysning av bygninger i blått Noen tips: –Bygget bør være hvitt –Tenk både små og store bygg –Ta kontakt med eier av bygget nå for å få dispensasjon til å bruke det –Tenk hvordan dette kan brukes av media Sekretariatet vil ha blått filter som kan bestilles til bruk på lystkastere. 17

Forebygging og opplæring Den Internasjonale Diabetes Federasjonen (IDF) bestemmer tema for Verdens Diabetesdag for 5 år av gangen Tema fra IDF er forebygging og opplæring I Norge: de udiagnostiserte 18

Hvordan kan man ”bruke” Verdens diabetesdag i vekst og verving? 19

Verdens diabetesdag 2010 Lokale aktiviteter Blå bygninger Stands Åpne møter Temakvelder Stormøter Samarbeid med apotek Det lokale engasjementet er viktig for synlighet = suksess 20

Vekst og verving fremover - lokalt - nasjonalt 21

Nasjonalt –Mål? Tilrettelegge for lokal- og fylkeslag (vervemateriell og samlinger) Motivere og oppfordre til at vekst og verving skal bli en del av alt arbeid vi gjør i Diabetesforbundet. (Diabeteskonferansen, Landsmøter, årsmøter, fylkes- og lokallagsstyremøter, kurs/samlinger, Rådsmøter, i sentralstyre, i sekretariatet etc) Synliggjøring på arrangementer: Forskningskonferanser, div. møter/samlinger/kurs, Diabeteskonferansen/Landsmøte, –Hvordan få til dette? Vekst- og vervestrategi Tiltaksplaner Gjennomføring av tiltakene 22

Nasjonalt –Eksempler på tiltak i 2010: Vekst- og vervenytt Vekst og verving på nettsidene våre Forbundsnytt Supervekstgruppe Vekst- og vervesamling Vekstinformasjon på: årsmøter, fylkesstyremøter Vekst og verving på Diabeteskonferansen okt 2010 Lekkasjetetting: (betalingspåminnelser, reaktivering) Grasrotandelen Minnegavefolder Kr 100,- per nye medlem 23

Nasjonalt –Forts. av eksempler på tiltak i 2010: Ny profil har medført: –Utarbeidelser av nye logoer. (Lokal- og fylkeslag, Diabeteslinjen, Diabetesforum, Diabeteskonferansen) –Retningslinjer for bruk av logoene våre –Nye vekst- og vervebrosjyrer –Plakater –Distribusjon av vervemateriell ut i forbundet –Distribusjon av vervebrosjyrer/Diabeteslinjen info til fastleger etc. –Profileringsmateriell (reflekser, roll-ups, messevegg, bannere, t- skjorter etc.) –Egenannonser –Hvilepuls annonsering –Film på reklamefrie dager –Vervegaver –Diverse brev og giro tekster – nytt og oppdatert –Nettsidene – ny profil og navnendringer alle steder –Skilt 24

Lokalt –Mål? –Hva skjer lokalt i år? –Hva ønsker dere å gjøre? –Hvordan støtte trenger dere? 25

Forventninger Hvordan få unge interesserte? Hvordan verve dem? Informasjon fra sentralt hold Inspirasjon Motivasjon Generell informasjon om organisasjonen Diabetesforbundet – bli kjent Lage nettverk – bli kjent for videre vekst- og vervearbeid Vekst og verving nå – tilbakemeldinger fra siste samling. Hva har de gjort etter på? Tilrettelegging av praktiske ”ting” til hjelp for vekst og verving. Ideer til samarbeidspartnere og hvordan utføre dette arbeidet? Høre om andre lokaleaktiviteter og erfaringer. Bruksanvisning på hvordan drive vekst og verving. Hvordan vokse og bli flere? 26

Hvordan få til økt Vekst- og verveglede i Diabetesforbundet? 27