Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet Ruter, 11. mars 2014
Ruter As Ruter er hovedstadsregionens kollektivtrafikkselskap, felles for de to fylkene Oslo og Akershus Ruter planlegger, samordner, kjøper og markedsfører kollektivtrafikktjenester i Oslo og Akershus Ruter er et aksjeselskap med to eiere Ruters formål er ikke å tjene penger, men å bidra til at de to eierne når sine samferdselspolitiske mål Ruter er de to fylkenes kompetanseorgan for kollektivtrafikk
60 % 40% Styre Ruter As Kontrakter Takstavtale
Noen tall Befolkning på drøyt 1,1 millioner i Oslo/Akershus Drøyt 60 % av kollektivreisene i Norge foretas i Oslo/Akershus Antall reiser (påstigninger) i 2012 i Oslo/Akershus var 295 millioner, ca. 810.000 daglige påstigninger Omsetning i 2012 på 5,4 mrd kroner Billettinntekter: ca. 52% Offentlig tjenestekjøp/tilskudd: ca. 48%
Kollektivtrafikken fortsetter å vokse i Oslo og Akershus
Økt markedsandel både i Oslo og Akershus
Fortsatt høy kundetilfredshet, og økt befolkningstilfredshet
Samferdselspolitisk retning Det er bred politisk enighet om at kollektivtrafikken, sammen med sykkel og gange må ta det transportbehovet som følger den kraftige befolkningsveksten som er forventet i årene fremover i Oslo og Akershus Eierne bidrar med betydelige midler til å finansiere kollektivtrafikken Billettinntektene spiller en vesentlig betydning for kollektivtrafikktilbudet
Billettinntektenes betydning Det foretas ca. 810.000 reiser hver dag Hver reise representerer en inntektssituasjon Alle billettinntekter kommer fra det elektroniske billettsystemet I Oslo og Akershus er det Ruters priser og billetter som gjelder. NSB og Ruter har samarbeidsavtale og inntektsfordelingsavtale. Kollektivtrafikkfamilien mister årlig ca. 100 millioner i tapte inntekter pga snik Ruters strategi med billettkontroll er å få flest mulig til å betale for seg Konsekvenser at manglende billettinntekter kan medføre at tilbudet må reduseres – færre transportmidler og redusert frekvens
Elektronisk reisekort og mobil Ved årsskiftet 2011/2012 var 630 000 reisekort i aktiv bruk, hvilket innebærer at mer enn halvparten av den samlede befolkningen var aktive brukere. Økningen i løpet av 2011 var på 290 000 kort (+ 85 %), med en særlig vekst midt i oktober. Vinteren 2012 skjer ca. 94 % av reisene på elektronisk plattform 365-dager, 30-dager, 7-dager, 24-timer, Reisepenger Enkeltbillett, 24-timer, 7-dager og 30-dager 24-timer, Enkeltbillett
Mobilbillettene tar stadig større andel av billettinntektene I februar 2014 representerer billettene på mobilappen ca. 21 % av de totale billettinntektene i denne måneden