Kommunesamarbeid rundt et DMS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Ernæring NETTVERKSSAMLING mars 2009 Toril Skoglund.
Advertisements

N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
TPO Noen mulige modeller angående hjelpetjenestene i videregående opplæring.
Tilbud til mennesker med Huntington sykdom i Norge
Sykehuset Innlandet i dag  6 somatiske sykehus  2 psykiatriske sykehus  5 distriktspsykiatriske sentra  2 lokalmedisinske sentra  Fordelt på flere.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Prosjekt FUNNKe Bardu, 5 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Et selvgodt foredrag av ordfører John Helland
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
DMS Inn-Trøndelag hva er det?
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Regional kompetanseutvikling i tilknytning til DMS – erfaringer fra Midt-Troms og planer for videreutvikling.
Framtidige helsetjenester - behov for desentralisering
Modell for etablering av nye DMS i Oppland
Innenfor rammen av Fosen DMS, som består av: Desentraliserte spesialisthelsetjenester Avdeling for observasjon og etterbehandling Helhetlig kompetanseutvikling.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Samarbeid om helse i Nord-Gudbrandsdal
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder.
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Harstad.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder Sandnessjøen.
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Status i FUNNKe-prosjektet Nettverkskonferanse Svolvær 6. februar 2014 Gerd Ersdal, prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Status i FUNNKe-prosjektet Nettverkskonferanse Tromsø 10. oktober 2013 Gerd Ersdal, prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Status i FUNNKe-prosjektet Nettverkskonferanse Fauske 7. mai 2014 Gerd Ersdal, prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder Møte.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Prosjekt FUNNKe modell for støtte til arbeidet i kommunene ved innføring av elektronisk meldingsutveksling i PLO-tjenesten Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder.
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Status i FUNNKe-prosjektet Nettverkskonferanse Mosjøen 17. juni 2014 Gerd Ersdal, prosjektleder.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Samhandlingskonferanse 19. januar 2010 Hans Seierstad Ordfører Østre Toten KS Leder Oppland.
Morrakaffe med NODA – Nordnorsk design- og arkitektursenter 28.Mai 2015 BIBLIOTEKROM I TROMS.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Det interkommunale samarbeidet i et nettverksperspektiv HINT, Ny offentlig ledelse
1 1 Kartlegging av data om lokalmedisinske sentre Bakgrunn, utfordringer og anbefalinger.
Økonominytt fra Fylkesmannen Økonomiforum Troms 7. og 8. september 2015.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Klare linjer Klare linjer i oppgavefordeling, ansvar og finansiering: Førstelinje, og grunnmuren i helsetjenesten, er primærhelsetjenesten Andrelinjen.
Henry Ford ( ) ” Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess! ”
Samordning av spesialisthelsetjenesten i Fjellregionen.
Trond Jære Samfunnsengasjert innbygger – hobbypolitiker – pasient. Innlegget er tanker og meninger på fritt grunnlag, ment som et innspill til dere.
”Grenselaust samarbeid”
Presentasjon i OSO 22.februar 2018
KAD psykisk helse og rus
Berit K. Teige, forskningssjef/seksjonsleder FIU
Modell av ferdig bygg Strategisamlinga
KAD psykisk helse og rus
utfordringer i en ny region
Utskrift av presentasjonen:

Kommunesamarbeid rundt et DMS -nødvendige forutsetninger og suksessfaktorer Pres Sigrid og Oddvar Prosjektet ble igangsatt høsten 2003, og har finansiering av Sh.dir ut 2005.

Midt-Troms DMS Midt-Troms omfatter 10 kommuner. Vi ligger midt I Nord-Norge, mellom byene Harstad og Tromsø I Troms.

Midt-Troms regionen Lenvik, 11.107 Berg, 1.043 Torsken, 1.087 Sørreisa, 3.326 Tranøy, 1.662 Målselv, 6.739 Dyrøy, 1.303 Det er stor forskjell på kommunene i regionen. Lenvik er største kommune med 11.000 innbyggere. Målselv er nest størst med 6.700 innbyggere. Av de 10 kommunene har 5 kommuner vel 1000 innbyggere. Regionen omfatter kommuner fra kyst til innland, og næringsstrukturen domineres av fisk og forsvar. Helsetjenestene i regionen er også varierende, fra kommuner med mange legevikarer, til kommuner med mer stabil dekning. Noen kommuner har også stor underdekning av sykepleiere. Ikke nødvendigvis sammenheng mellom størrelse og tilbud, mindre kommuner kan være mer fleksible, og tilby skreddersydde løsninger. Salangen, 2.265 Lavangen, 1.063 Bardu, 3.855

Innhold DMS Midt-Troms Desentralisert sengepost Spesialistpoliklinikk Dialyse Fødestue Interkommunal legevakt Samfunnsmedisinske oppgaver Løkta –interkommunalt nettverk for kvalitetsutvikling www.dms.midt-troms.no Vi har i dag OGT (utredning og behandling av geriatriske pasienter, samt opptrening av pasienter med hjernesalg) Disse har etablert ambulerende team som arbeider mot de 10 kommunene i regionen, samt etablert knytta til demens og rehabilitering. Vi ønsker å utvide OGT til også å gjelde annen rehabilitering, terminalpasienter og akuttplasser. Hvis en pasient trenger observasjon i dag, må den sendes til nærmeste sykehus. Vi ønsker å ha spesialisthelsetjenester i den desentraliserte sengeposten, men ikke utredning. Dette skal særlig gi den eldre befolkningen et bedre tilbud. I forhold til spesialistpoliklinikk så har vi i dag et tilbud ved Troms militære sykehus. Vi ønsker at tilbudet skal bli utvidet og forbedret, og særlig styrke tilbudet for de eldre. Vi arbeider også med en modell der de ambulerende spesialistene skal være en ressurs for den destentraliserte sengeposten, og for primærleger, og derigjennom bedre samhandlinga mellom primær og spesialisthelsetjenesten. Det er lang reisevei for dialyse i dag, og det er gitt positive signaler fra UNN om etablering av et slikt tilbud. Vi har per i dag en fødestue i regionen, med om lag 140 fødsler i året. For 6 av de ti kommunene ble det i høst etablert en interkommunal legevakt, som fungerer i helg, og på helligdager, legevaktsentral hele uka. Det er også etablert et prosjekt som skal øke samhandlingen mellom Legevaktsentral, leger og ambulansepersonell, finansiert av Sh. Dir. I forhold til offentlig lege har det vært store mangler innenfor dette området i flere kommuner i regionen. Enkelte kommuner har hatt rullering mellom legene på denne funksjonen. Det søkes nå om midler til igangsetting av et interkommunalt samarbeid innenfor denne funksjonen. Foreløpig søker 3 kommuner sammen, men behovet er mer eller mindre tilstede i alle 10 kommunene, slik man ser for seg at flere kommuner vil delta. Målet med Løkta er heve kompetanse og kvalitet i helsetjenesten i kommunene. Har allerede startet opp, og skal videreutvikle denne i løpet av året. Grunnfilosofien bak DMS Midt-Troms er å spre kompetanse, eks gjennom hospitering. Eksempel terminal plreie. Har også etablert Sa-DO, saksbehandling og dokumentasjon, der målet er å gjøre gode prioriteringer i kommune og ivareta rettssikkerheta til søkere og brukere. Kompetanseheving og nettverksarbeid. For mer informasjon, se internettsida vår.

Regionale gevinster ved samarbeid Kompetanse- og kvalitetsutvikling Økt mulighet for spesialisering og utnyttelse av denne kompetansen Riktigere ressursbruk Bedret helsetjeneste for innbyggerne Gir også andre regionale gevinster Samarbeid kan gi flere utlokaliserte spesialisthelsetjenester Alle kommuner vil ha gevinster ved større fokus på helse, de tar en stor del av budsjettet. Men hvilke gevinster vil de kunne få rundt et interkommunalt samarbeid omkring DMS? Enkelt kommuner har lite ressurser og fokus på å øke kompetanse og kvalitet i daglig arbeid. Sammen kan det frigis ressurser. Økt kompetanse og bedra kvalitet ser vi som en av de viktigste gevinstene kommunene kan sitte igjen med etter et samarbeid omkring DMS. På sikt kan dette også gi besparelser, eks Sa-Do, der deltagerne nå er mer bevisste på hvilke tjenester som innbyggerne har krav på, og hvilke som kan utelates. Dette gir en riktigere ressursbruk. Vi ønsker også en hospiteringsordning i forhold til desentralisert sengepost, slik at kompetansen går ut i kommunene. Mindre kommuner har ikke så mange pasienter innenfor et område. Enkeltkommuner kan bli spesialister innenfor sine områder, og dermed tilby veiledning og konkrete tiltak. Tjenestetilbudet utvides. Gjennom et samarbeid ser vi også at helsetjenesten til innbyggerne forbedres. Dette kan skje direkte gjennom at nye tjenester blir innført, og indirekte gjennom at det sikrer bedre stabilisering og rekruttering av helsepersonell. For eksempel gjennom legevaktsamarbeid så reduseres vaktbelastninga dramatisk for leger i de minste kommune, som på sikt gjør at de bedre ”holder ut”. Og som igjen gjør at tilbudet for innbyggerne forbedres. Helse er en av flere pilarer som er med å utvikler en region, innbyggerne er opptatt av helse (føde og gamle) Hvis kommunene samarbeider kan de også bidra til at regionen i større grad får flere utlokaliserte spesialisthelsetjeneseter. Helseforetaket kan og vil ikke gå inn i nabokrangel.

Samhandling med spesialisthelsetjenesten HELSEFORETAK DMS Kommune A Hvordan kan et samarbeid foregå mellom kommuner og helseforetak, slik at man i størst mulig grad realiserer de regionale gevinstene ved samarbeid? Wilsøf utvalget skisserer en modell der helseforetaket skal samhandle med kommunene enkeltvis. Vi tror at en slik modell kan ha en del uheldige konsekvenser, sykestueplasser i alle kommunene? Gjennom å samarbeide gjennom et DMS, vil man få til en felles front mot helseforetaket, og minske avstanden, men samtidig ha noen som snakker med kommunestemme med foretaket. Dette er en modell som bør prøves ut! Kommune B Kommune C Kommune D

Utfordringer omkring økt samarbeid Interkommunale løsninger er ofte skjøre Politikere blir ikke valgt av regionen, men av kommunen Arbeidsplasser og lokalisering blir viktigere enn resultatene for innbyggerne Ikke noe etablert formelt organ for å samordne aktivitet Ulike kommuner har ulike ”vonde tær” Det er tilstrekkelig at en kommune går i mot et samarbeid. Liten tue… Et vedtak gjelder bare til et nytt er fatta. Historie om 35 års bryllupsdag. Ingen blir gjenvalgt for at de har gjort en god jobb regionalt. Politikere blir ofte målt på hvor mange arbeidsplasser de har klart å skaffe, ikke hvor mye bedre kvalitet som helsetjenesten har oppnådd. Har i dag ikke noen definert og utprøvd modell for samarbeid, som kan brukes som mal for å styrke det interkommunale samarbeidet. Vi ser behovet for at dette blir prøvd ut, da er det lettere å etablere et slikt samarbeid. Man må ha god kjennskap til regionen, for ulike kommuner har sine ting som de prioriterer

Bardu kommune

Bardu kommune 3.855 innbyggere Forsvarskommune Har en sterk primærhelsetjeneste Har Troms militære sykehus, med poliklinikk og røntgen også for sivile Ønsker å etablere legevakt for Midt-Troms innland

Mulige fordeler for Bardu ved samarbeid omkring DMS Kompetansegevinster Styrka helsetjeneste i regionen, større nærhet enn ved dagens situasjon Kan ”handle” de helsetjenester en ønsker Bedre kvalitet til brukerne

Mulige ulemper for Bardu ved samarbeid omkring DMS Trussel mot etablert spesialisthelsetjeneste Trussel mot etablert høykompetanse innen pleie i kommunen Kan komme til å betale for tjenester som ikke blir brukt grunnet avstand

Hvordan oppnå de regionale gevinstene? Involvering tett i prosessen Det blir aldri nok informasjon! Involvere de ”riktige” personene Ta tilbørlig hensyn til ulike ”vonde tær” La kommunene ”handle” de tjenester de ønsker Må arbeide for en regional tankegang Hvordan kan man på tross av utfordringene få til et samarbeid? Hva skal til for at en kommune deltar i samarbeidet?