Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Advertisements

Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Ledelsesinformasjonsystem
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Designing the User Interface (Antall brukere == Antall meninger)
FORMATIV VURDERING.
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
Produkeierrollen i Scrum
Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”
Bærekraft i Agder og Telemark. Definisjoner og dialog Stina Torjesen, UiA.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Forelesning Diskursanalyse
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Misjon – å krysse grenser
Turbomaskiner TEP 4195 Kårstø Hydraulikk Termiske Strømningsmaskiner
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Kalibrering av passbiter ved komparering:
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Altevatn-reguleringenTest: Changes in the flow of water: Effects on watercover and water velocity
Relevant questions for the Reference Group
CAMPAIGNING From vision to action.
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
Using nursery rhymes and songs
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Hvordan forberede meg til tentamen?
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Hca revisjon & rådgivning
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Behind the scene Anders Hattestad ,
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson

“The candidates for the exams are the yearly lambs, some of whom have to be sacrificed at the examination table, in order to maintain the socially necessary common knowledge” (Steinar Kvale) Den brutale engelske muntlig (high stakes) vs. den snille norske variant (low stakes)

Hva er spørsmålet? Bruk av muntlig? Bruk av ekstern sensor? Skal trekke på…….min forskning om muntlig avsluttende eksamen

Historie og +ve kvalitet Grekerne/Romerne…..Middelalderen….GB …Norge (fra ungdomsskolen…) Akademisk muntlig, språk muntlig, profesjonsmuntlig

Ekstern sensor i muntlig og –ve kvalitet Ikke krav i lavere grad i Norge Debatt i 2005 på et fagseminar organisert av statsråd….realibilitet Min forskning viser (om bruk av ekstern sensor i slutt eksamen)….sosialisert inn…’hvordan gjør dere det?’ Modighet, “brennende forståelse”…modig

Tilbake til kultur…Det å være akademisk.. “Avoid making the candidate feel uncomfortable, refrain from trick questions, unanswerable questions, or questions that are too personal” (Bourdieu) […] the ritual of the viva…consists in the submissive waiting and in the recognition of the academic order which it implies (Bourdieu)

Min forståelse…muntlig som forutsigbar språkspill Wittgenstein…språkspill og livsform Vanskelig overgang fra sannhetsspråkspill til vurderingsspråkspill (case-by-case) Velkomst/hilsen…rapport, spørsmål og svar, vurdering språkspill Sensor/kandidat: ‘know-that’ (kunnskap om), ‘know-how’ (kognitiv tankeprosesser), ‘know- how-it-feels’ og den greske ‘know-thyself’ Og hvordan skal en helt ny til muntlig lærer hva kreves av dem….fra de med erfaring?

“For what is sillier than to talk about talking, since talking in itself is ever a silly business, except when it is indispensable?” (Cicero)