Frode Svartdal UiTø April 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å plage en rød fisk..
Advertisements

I.
Fra tegning til fortelling
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
”Fra analyse til praksisfeltet”. ADVARSEL!!!!! ” et bilde sier mer enn tusen ord”
Fotball mot homofobi Et skjevt blikk fra sidelinja.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Kapittel 3 oppgave j. (På bildet: Asbjørnsen og Moe)
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Fonologi.
Lorax. Det var en gang et vakkert sted med fargerike planter og lekne dyr. Lorax passet på dette stedet og snakket for trærne, dyrene og andre som ikke.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
O PPGAVE 19 Side 139. O PPGAVE 19 NYTTE ( M ) – NYTTE ( V ) – BENYTTE SEG AV – NYTTIG – NYTE ( V ) – GJØRE NYTTE AV – UTNYTTE ( V ) 1. Han liker å nyte.
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Kontrafaktisk tenkning
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Fra ord til liv April 2010.
Kapittel 2: Episk diktning
Mestring og forebygging av depresjon
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Design evalueringsstudie ART 08/09 Frode Svartdal, Knut Gundersen Oppdatert 20. november 2008 Frode Svartdal.
Aggression Replacement Training
Paul Harris En kreativ og nytenkende mann Han grunnla Rotary i 1905 fordi han savnet nære venner i sin nye hjemby Reiste rundt i USA i fem år.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Og.
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
Carina Fjelldal-Soelberg
«Verden er grunnleggende urettferdig.»
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Hva gjorde du… …i går? For eksempel: I går fikk jeg besøk.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Det store spørsmålet: HVA ER ALT BYGD OPP AV?.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Hypotesetesting: Prinsipper
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Behaviorisme og kognitiv psykologi
Eksempler, sosialpsykologi
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Utskrift av presentasjonen:

Frode Svartdal UiTø April 2009 Dissonansteori Frode Svartdal UiTø April 2009

Festinger, 1957 DISSONANS Atferd: Jeg røyker Dissonans: Ubehagelig spenning Motivasjonell tilstand Kognisjon: Jeg vet det er farlig å røyke

Festinger, 1957 DISSONANS Atferd: Jeg røyker Kognisjon: Jeg vet det er Løsninger: Slutte å røyke Redusere betydningen av kognisjonen Tilføre ”konsonante” elementer Kognisjon: Jeg vet det er farlig å røyke ”Lege X sier at det ikke er så farlig å røyke...”

Festinger & Carlsmith, 1959 Utførte en kjeeeeedelig oppgave, 1 time http://psychclassics.yorku.ca/Festinger/ Utførte en kjeeeeedelig oppgave, 1 time Si til neste deltaker: ”Oppgaven er egentlig ganske artig” (dvs. en direkte løgn) $20: ”Oppgaven er ganske artig” $1: ”Oppgaven er ganske artig” Kontroll: Sa ingenting, fikk ikke betalt Gi en vurdering av den opprinnelige oppgaven, -5 (gørr kjedelig) - +5 (svært artig) Prediksjon? Common sense: _______? Festinger: _______?

Festinger & Carlsmith, 1959: Resultater Tolkning?

Festinger & Carlsmith, 1959 $1: Kjedelig oppgave + lav betaling = dissonans; noe bør endres for å redusere dissonans. Det eneste som kan endres, er synet på oppgaven, ergo endres dette til det positive $20: Kjedelig oppgave + høy betaling = ikke mye dissonans. Ergo har jeg ikke noen grunn til å endre mitt syn på oppgaven Kontroll: Gir kun en vurdering av oppgaven Dissonans automatisk inntreffer i løpet av sekunder

Implikasjoner Høy anstrengelse  X (og X viser seg egentlig å være skuffende)  DISSONANS Ingen anstrengelse  X (og X viser seg egentlig å være skuffende)  INGEN DISSONANS Eksempler: Dyre varer som kanskje ikke er som forventet Medlemskap i en klubb som ikke ble som forventet Jfr. Aronson & Mills, 1959

Dissonans vs. selvpersepsjon Dissonansteori: Dissonans – en ubehagelig motivasjonell tilstand Selvpersepsjonsteori: Enklere! Kun slutning fra observert atferd Bem: Hvordan ville en ekstern observatør tenke om han/hun observerte… $1: (a) X gjorde noe i en time og (b) fikk $1?  Måtte jo like denne oppgaven ganske godt! $20: (a) X gjorde noe i en time og (b) fikk betalt $20?  Gjorde dette for pengene = sier noe mer troverdig om oppgaven