Norsk senter for bygdeforskning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
 Samarbeidsavtalen med Moss kommune  Arbeidet med Scene 2 (Parkteateret)  Tilsetting av administrativ/daglig leder  Hjemmeside for MOM.
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Skolelederundersøkelsen 2008
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Verving Fagforbundet Buskerud
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Idrettsrådets ansvar og rolle
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Mellom frihet og forpliktelse Har idrettsforbundet potensiale til å møte individbaserte mosjonsbehov blant kvinner og menn? Kari Steen-Johnsen Norges Idrettshøgskole.
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Utdanning Lister En presentasjon.
Grue - Kommunesammenslåing.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
FoU rapport fra EY – Merverdiavgiftskompensasjon - vurdering av endret praksis i Skatteetaten Sigmund Engdal , 3. mars 2016.
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Norsk senter for bygdeforskning Lokalt kulturliv i endring – nasjonale utviklingstrekk og rogalandske særtrekk Oddveig Storstad Norsk senter for bygdeforskning

Om datamaterialet Web-survey Relativt omfattende skjema Kulturansvarlige i kommunen (administrativt) Innsamlet vår/sommer 2008 Datamaterialet består altså av totalt 344 kommuner, og dette utgjør 80 prosent av norske kommuner. Representativt utvalg

Jeg benytter anledningen til å takke de 21 kommunene i Rogaland som har besvart undersøkelsen!

Kort om respondentene 47 prosent kvinner og 53 prosent menn. Gjennomsnittsalderen 50,5 år. (48,5 år for kvinner og 52,2 år for menn). 54 prosent har universitetsutdannelse på lavere grad, 16 prosent høyere grad. 34 prosent har jobbet mer enn 20 år i kommunen. Tittel/stilling………..

Tema 1: Kommunenes økonomiske prioritering av kultur Endring over tid? Rogaland versus resten av landet? Hva forklarer forskjeller i prioritering av kultur mellom kommunene?

Kostra: Kommunenes prioritering av kultur, Norge 1991-2008 Kostra: Kommunenes prioritering av kultur, Norge 1991-2008. Kulturens andel av netto driftsutgifter

Netto driftsutgifter kultur av totale driftsutgifter i kommunene, 2008 Uten Stavanger: 5,1%

Kommunene i Rogaland Gjesdal 5,0 Stavanger 7,7 Sauda 4,7 Utsira 7,4 Bjerkreim 4,7 Tysvær 4,7 Eigersund 4,5 Hjelmeland 4,5 Klepp 4,3 Rennesøy 4,1 Strand 3,1 Sokndal 2,7 Vindafjord 2,4 Finnøy 2,1 Kvitsøy 1,6 Stavanger 7,7 Utsira 7,4 Lund 7,2 Suldal 6,9 Sola 6,5 Forsand 6,4 Sandnes 5,6 Hå 5,5 Time 5,5 Randaberg 5,5 Karmøy 5,3 Bokn 5,2 Haugesund 5,1

Hva forklarer forskjellene mellom kommunene? Ikke kommunestørrelse Ikke utdanningsnivå i kommunen Ikke andel barn og unge i kommunen Ikke eiendomsskatt Ikke konsesjonskraftinntekter Men derimot…….

Sentralitet: Jo lengre en kommune ligger fra en større by desto mer bruker de på kultur. Bypreg: Jo mer bypreget (tettbygd) en kommune er desto mer brukes på kultur. Befolkningsutvikling: Jo mer positiv befolkningsutvikling kommunen har hatt de siste ti årene, desto mer brukes på kultur. Fire inntekter per innbygger: Jo mer frie inntekter en kommune har desto mer brukes på kultur. Statlige rammeoverføringer: Jo større rammeoverføringer desto mer går til kultur

Har politisk parti betydning? Nei – ifølge de kulturansvarlige i kommunene

Politikernes personlige egenskaper og interesse for kultur er viktigere enn hvilket parti de tilhører for at kultur skal bli prioritert i kommunen.

Men analysen av forskjeller i prioritering mellom kommunene viser noe litt annet Tre parti peker seg ut: Bidrar til økt prioritering av kultur: Bidrar til redusert prioritering av kultur:

Er det noen sammenheng mellom måten kommunene – politisk og administrativt – har valgt å organisere kulturfeltet og økonomisk prioritering av kultur?

Vi finner at …politisk organisering ikke har noen betydning, men at administrativ organisering til en viss grad påvirker kommunens økonomiske prioritering: Kommuner som har egen kulturetat tenderer mot å bevilge flere kulturkroner.

Er det sammenheng mellom aktivitetsnivået i kommunene av kommunenes prioritering av kultur?

Egenvurdering av aktivitetsnivå Egenvurdering av aktivitetsnivå. Skala fra 1 (svært passivt) til 6 (svært aktivt). Gjennomsnittsverdier.

En samlet indeks over aktivitetsnivået viser at Kommuner med lavt aktivitetsnivå i det lokale kulturlivet prioriterer kultur lavere enn de som har et middels eller høyt aktivitetsnivå. Lavt aktivitetsnivå: gj.snittlig 3.8% av netto driftutgifter til kultur Middels aktivitetsnivå: gj.snittlig 4,5% av netto driftutgifter til kultur Høyt aktivitetsnivå: gj.snittlig 4,4% av netto driftutgifter til kultur

Tema 2: Politisk organisering av kulturlivet Fortsetter trenden med færre hovedutvalg for kultur? Hvor fornøyde er de kulturansvarlige i kommunen med organiseringen av kulturområdet? Er det sammenheng mellom organiseringsform og hvor fornøyd man er?

Politisk organisering av kulturområdet 1994: 77% 1998: 19%

Den politiske organiseringen av kulturområdet fungerer godt i min kommune

…når kommunen har eget hovedutvalg for kultur. Vi finner at sannsynligheten for å være fornøyd med måten kulturen er organisert på politisk øker…. …jo mindre endringer kommunen har foretatt i organiseringen de senere årene. …når kommunen har eget hovedutvalg for kultur. …jo høyere kommunen prioriterer kulturen økonomisk. …jo større kommunen er.

Tema 3: Administrativ organisering av kulturområdet Fortsetter trenden med færre egne kulturetater? Hvor fornøyde er de kulturansvarlige i kommunen med den administrative av kulturområdet? Er det sammenheng mellom organiseringsform og hvor fornøyd man er?

Administrativ organisering 1994: 61% 1998: 43%

Den administrative organiseringen av kulturområdet fungerer godt i min kommune

Vi finner at sannsynligheten for å være fornøyd med måten kulturen er organisert på administrativt øker…. …jo mindre endringer kommunen har foretatt i organiseringen de senere årene. …når kommunen har egen kulturetat/-enhet. …jo høyere kommunen prioriterer kulturen økonomisk. …jo større kommunen er.

Tema 4: Kulturens multifunksjonelle rolle I hvor stor grad brukes kultur som et virkemiddel for å nå mål innenfor andre politikkområder, hvilke endringer ser vi her og på hvilke områder er bruk av kultur som middel mest utbredt? På hvilken måte/områder skiller Rogaland seg ut? Bruk av kultur i markedsføring av kommunen – hvilke kulturelementer bruker kommunene? I hvilken grad er det motstand blant de kulturansvarlige mot å bruke kultur som middel?

En komponist skal en gang ha sagt at… ”Jeg komponerer ikke musikk for å stimulere salget av laks til utlandet. Ei heller komponerer jeg musikkdramatikk for å stimulere utviklingen av en bydel i hovedstaden. Jeg skaper kunst av helt andre grunner. Jeg vil gjerne at min kunst og alle andres kunst skal ha en egenverdi.”

Bruk av kultur som middel i dag. Andel brukes i svært stor grad.

Endring i bruk av kultur som middel. Andel blitt betydelig viktigere.

Kan synes som om kommunene i Rogaland….. …generelt sett har en sterkere trend i retning av kultur som virkemiddel sammenlignet med resten av landet. …og at dette spesielt gjelder bruk av kultur som virkemiddel i steds- og byutviklingen.

Kultur brukes aktivt av kommunen for å gjøre kommunen attraktiv som bosted.

Kunst og kultur brukes aktivt av kommunen for å forskjønne det offentlige rom.

I fare for å dra dette litt langt, men likevel…… Det kan synes som om at kunsten har en mer framtredende plass i Rogaland enn i resten av landet

Tidsbruk i dag Biblioteksdrift Drift av den kommunale kulturskolen Annet barne- og ungdomsarbeid Den kulturelle skolesekken Bistå lokale aktører med å søke om økonomisk støtte Arrangere andre kulturbegivenheter Drift av kommunalt kulturhus Bistå lokale arrangører med å gjennomføre kulturarrangementer Arrangere festivaler Kunst- og kunstformidling (utenom den kulturelle skolesekken) Kinodrift Museumsdrift Arrangere historiske spel

Økt tidsbruk siste fem år: Den kulturelle skolesekken Drift av den kommunale kulturskolen Annet barne- og ungdomsarbeid Arrangere festivaler Drift av kommunalt kulturhus Kunst- og kunstformidling (utenom den kulturelle skolesekken) Arrangere andre kulturbegivenheter Biblioteksdrift Museumsdrift Arrangere historiske spel Bistå lokale arrangører med å gjennomføre kulturarrangementer Kinodrift Bistå lokale aktører med å søke om økonomisk støtte

Ønskeliste for prioritering mellom oppgaver: Annet barne- og ungdomsarbeid Kunst- og kunstformidling (utenom den kulturelle skolesekken) Drift av den kommunale kulturskolen Biblioteksdrift Den kulturelle skolesekken Arrangere andre kulturbegivenheter Drift av kommunalt kulturhus Museumsdrift Bistå lokale arrangører med å gjennomføre kulturarrangementer Bistå lokale aktører med å søke om økonomisk støtte Kinodrift Arrangere festivaler Arrangere historiske spel

”Å bli satt på kartet”: Kultur som markedsføring av kommunen

Interessen fra kommunepolitikerne til å bruke lokal kultur i markedsføringen av kommunen har økt de siste fem årene.

Bruk av ulike kulturelementer i markedsføringen av kommunen Bruk av ulike kulturelementer i markedsføringen av kommunen. Andel som brukes i svært stor grad.

Festivaler og spel 70 prosent av kommunene i Rogaland oppgir at det ble arrangert minst en festival/spel i kommunen i 2007. Resten av landet 76 prosent. Åtte prosent av festivalene/spelene i 2007 ble arrangert i Rogaland. Men: Mens 13 rogalandskommuner til sammen hadde 28 festivaler/spel i 2007, oppgir Stavanger alene 33 festivaler/spel.

Det var en liten digresjon – tilbake bruk av kultur i markedsføringen av kommunene. Det finnes flere kart – et regionalt, et nasjonalt og et internasjonalt.

Andel kommuner som i svært stor grad bruker lokalt kulturliv til å markedsføre kommunen regionalt, nasjonalt og internasjonalt.

Motstand mot bruk av kultur som virkemiddel?

Kultur som egenverdi versus kultur som middel Kultur som egenverdi versus kultur som middel. Skala fra 1 (kultur som egenverdi) til 10 (kultur som middel)

Til tross for dette….. ….synes det som om de kulturansvarlige i kommunene i stor grad slutter opp om bruken av kultur som virkemiddel i andre politikkområder.

Kommunepolitikerne overvurderer kulturens mulighet til å markedsføre kommunen.

Bruken av kultur i markedsføringen av kommunen er i det store og hele positivt.

Når kultur brukes til å markedsføre kommunen kommersialiseres kulturen.

Tema 5: Beskrivelse av lokalt kulturliv Hvordan beskriver de kulturansvarlige kulturlivet i kommunene? Hvilke endringstrekk ser vi? Hva er de tydeligste trendene i utviklingen av det lokale kulturlivet?

Mulige beskrivende begreper Eksperimentelt Dugnads- basert Profesjonelt Smalt Urbant Folkelig Mangfoldig Nyskapende Kommersielt Provoserende/ kontroversielt Lokal- patriotisk Nasjonalt Fler- kulturelt Høykulturelt/ elitært Internasjonalt/ globalt Tradisjonelt

Dekkende begrep for å beskrive kulturlivet i kommunen Eksperimentelt Dugnads- basert Profesjonelt Smalt Urbant Folkelig Mangfoldig Nyskapende Kommersielt Provoserende/ kontroversielt Lokal- patriotisk Nasjonalt Fler- kulturelt Høykulturelt/ elitært Internasjonalt/ globalt Tradisjonelt

Mest dekkende begrep for å beskrive endring i kulturlivet Eksperimentelt Dugnads- basert Profesjonelt Smalt Urbant Folkelig Mangfoldig Nyskapende Kommersielt Provoserende/ kontroversielt Lokal- patriotisk Nasjonalt Fler- kulturelt Høykulturelt/ elitært Internasjonalt/ globalt Tradisjonelt

Meget tydelige trender de siste fem år:

Andre tydelige trender: Høyere tekniske krav (lyd, lys o.l.) (14/20%) Sterkere konkurranse mellom kommunene om statlige fylkeskommunale penger til kulturformål (14/13%) Sterkere konkurranse mellom kommunene om publikum og medieoppmerksomhet om lokalt kulturliv (14/10%) Naturen tas i større grad i bruk som arena for kultur (14/5%) Svikt i antall personer i kommunen som er medlemmer i lag og organisasjoner (14/2%)

Tema 6: Endring i kommunenes rolle Opplever kommunene å ha fått en viktigere eller mindre viktig rolle de senere årene? På hvilken måte er kommunenes rolle endret? Fikk Andreas Hompland rett?

Endring i kommunenes rolle siste fem år

Homplands hypotese: Kommunene vil få en mindre sentral rolle som kulturprodusent, og i stede drive mer med planproduksjon. (Hompland 1999)

Kommunen som tilrettelegger Sitat fra to kommuner: Kommunen er en sentral aktør både i forhold til å legge til rette, samt i det å samordne og samhandle. Dette har blitt viktigere og viktigere de senere årene. Viktigere for fornying, og som "heiagjeng", bindeledd og kontaktpunkt for det frivillige kulturlivet.

Nye aktører, profesjonalisering Det er økende interesse for kultur som virkemiddel, og økende forståelse for nødvendigheten av profesjonalisering. Det er tre viktige aktører som må samarbeide om kulturarrangement: frivillligheten, det offentlige og det private næringslivet, inkludert profesjonelle. Av disse aktørene utgjør kommunen det stabile elementet, som har erfaring over tid, og som har en samlet oversikt over lokalt kulturliv, aktuelle arenaer, utarbeiding av reguleringsplaner mv. Arrangementene blir stadig mer kompliserte, og det er derfor en utfording for kommunen å samarbeide internt så vel som med eksterne aktører.

Kontinuitet er en viktig faktor i forhold til større arrangementer Kontinuitet er en viktig faktor i forhold til større arrangementer. Kultur et viktig kunnskapsområde der det er behov for kompetanse over et vidt spekter. Dette gjelder særlig forhold knyttet til arrangørtekniske forhold, lokaler, lys og lyd, faciliteter, teknikk og sikkerhet i forhold til publikum. Hertil kommer forhold knyttet til sikkerhetskrav, og gjeldende bestemmelser ved arrangementer.

Folk stiller større krav til kvalitet i dag - også på kultursiden Folk stiller større krav til kvalitet i dag - også på kultursiden. Kommunens rolle i dag er viktigere med tanke på å få inn medspillere med høy kompetanse som kan hjelpe aktørene og arrangørene til et bedre resultat.