Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
HR-strategi og personalpolitikk – noen erfaringer
Regional HR handlingsplan for perioden
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Handlingsplan strategisk HR
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Organisasjonsutvikling og lederroller
Norges Beste Barnehage
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Overordnet målsetting
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Kulturell Dialog A/S.
Ungdomstrinn i utvikling
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
. Hovedmål: ILN skal søke, og selv bidra til å utvikle, medarbeidere som kombinerer kompetanse, engasjement, selvstendighet og ansvarsbevissthet.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Tiltaksplan for seniorpolitikk i Bydel Stovner
God kommunikasjon – vær trygg
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Tiltak på virksomhetsnivå og tilbud til den enkelte  For å lykkes med seniorpolitikken er det viktig å utvikle en seniorpolitikk som svarer til deres.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Arbeidsgiverpolitiske utfordringer mot 2020
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Arbeidsmiljøundersøkelsen 2008 Arbeidsmiljøundersøkelsen 2008 Sentrale oppfølgingtiltak Wenche H. Nilsen HR direktør.
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
Strategikonferansen 2009 Kommentarer del 1 Molde kommune v/ Personal- og organisasjonssjef Mette Holand.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal:Tekst med kulepunkter Tips bunntekst: For å sidenummer, dato, og tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
Prosjektarbeid – rekruttering! Grethe Endresen, O/P-seksjonen Foto: Crestock.com.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
LUP for avdelingsledere Sluttevaluering
Lederutvikling i Innovasjon Norge Tilbudskonferanse.
LEDELSE VED UMB. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 2  Valgt leder = Ufarlig likemann?  Professoral fagledelse -> demokratisk valgt.
Bilde inn Personalpolitikk. Temaer  Rekruttering  Motivering  Kompetanseutvikling  Evaluering.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
VEIEN TIL LEDELSE Avslutningssamling Dato xxx. 08:30Tilbakeblikk 08:50 Min reise som lederkandidat 09:20 Lukking av refleksjonsgruppene Skalering/hvor.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Krav til ledere Merethe Foss Liverud Oslo, 6. juni 2013
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud Hvordan jobbe med strategisk kompetanseutvikling i et departement? Erfaringer fra KD Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud

Litt om… hvordan jobber vi med strategisk kompetanseutvikling i KD hvordan har vi organisert arbeidet med felles utvikling og opplæring erfaringer – hva virker

Noen kompetanseutviklingstiltak Bredt kurstilbud Startpakke for nyansatte (5 ulike kurs) Økonomi og budsjettarbeid Styring Forvaltningskunnskap Kommunikasjon og formidling Pensjonsforberedende kurs IKT Etikk Lederutvikling og medarbeiderutvikling

Flere tiltak som bidrar til kompetanseutvikling… Mobilitetsordninger Ordning for internasjonale hospiterings,- studie- og forskningsopphold Lederavtaler Ulike arbeids- og organisasjonsformer Bistand i org.utviklingsprosesser Bistand i rekrutteringsprosessen (rekruttere rett kompetanse) Tilrettelegge møteplasser og nettverk for ulike målgrupper Introduksjonsopplegg for nytilsatte Mentorordninger Coaching

Strategisk fordi… Målene for kompetanseutviklingsarbeidet er integrert i departementets mål- og styringsdokumenter Løpende og god dialog med departementets ledere om kompetansebehov og -utfordringer God forankring i ledelsen Evaluering og måling av resultater – høy kvalitet Tiltak som henger sammen og understøtter hverandre

Ledelsesutvikling gjennom ulike tiltak som utfyller og understøtter hverandre Lederutviklingsprogram for mellomledere 2008 Lederutvikling for toppledergruppa 2010 Innføring av åpne, ikke-anonyme lederevalueringer Lederavtaler for avdelingsdirektører Medarbeiderutviklingsprogram 2009 – 2011 Veiledningsgrupper for ledere Nytt lederutviklingsprogram 2012

Mål for kompetansestyringen i KD ”…Gjennom målrettede aktiviteter på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå vil vi: sørge for at KD har kompetanse til å løse oppgavene effektivt og med høy kvalitet bidra til å skape en organisasjonskultur preget av helhetstenkning, kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling bidra til at KD er en attraktiv arbeidsplass med godt omdømme innad og utad sørge for at KD har en personalsammensetning preget av mangfold og som følger opp intensjonsavtalen om et inkluderende arbeidsliv…”

Kompetanseplanleggingsprosessen Møter med alle avdelingsledelsene Situasjonsanalyse Forankring og beslutning i toppledelsen

Litt mer om hvordan vi har organisert HR-arbeidet … Personal og Organisasjonsutvikling organisert i to enheter med hver sin leder Tett samarbeid og felles mål, men ulike arbeidsoppgaver Ulik kompetanse

HR-prosesser i KD Lønn og incentiver Tiltrekke og rekruttere Strategisk kompetanseutvikling/KLOK Medarbeiderutviklingsprogram Lederutviklingsprogram Veiledningsgrupper for ledere Coaching og veiledning Organisasjonsutviklingtiltak på ulike nivå i organisasjonen Arbeidsmiljøundersøkelse Lederevaluering Lederavtaler Internasjonale hospiterings-, studie- og forskningsopphold HR-portalen – intern informasjon Årlig personalstatistikk Utvikle og beholde Lønn og incentiver Introduksjon og mobilitet Introduksjonsplan for ledere og medarbeidere Mentorordning for nytilsatte Ressurs-/bemanningsplanlegging Mobilitetsordninger – intern/ekstern hospitering IA-arbeid Tiltrekke og rekruttere Avslutte arbeidsforholdet Profileringssidene på Regjeringen.no Profilering v/ deltakelse i nettverk/fora/Karrieredagene Utlysning av stillinger i ulike media Ekstern og intern rekruttering/mobilitet Rekrutteringsprosessen fra A-Å Kompetansekartleggingsverktøy og personlighetstesting ved rekruttering Lærlingordning Sluttsamtaler Kartlegging av sluttårsaker Turnover-statistikk Bygge positivt omdømme Seniorpolitikk AFP Lønnsforhandlinger Lønnsvurdering etter ett års ansettelse Lederlønnskontrakter Trening i arbeidstiden Fleksibel arbeidstid Hjemmearbeid Subsidiert kantine

En struktur Et system En merkevare

Å gjøre lederne gode… Linjelederne er den viktigste HR-ressursen Å være gode samarbeidspartnere for lederne – internkonsulentrollen – er en viktig ou-oppgave Individuell lederstøtte Støtte til ledergrupper

Noen erfaringer Viktig for felles organisasjonskultur ”vi i KD” Skreddersøm er krevende å lage, men effektivt Systematisk evaluering er viktig Må ha egne ressurser (penger og kompetanse) Detaljer betyr mye Fleksibiltet

Noen erfaringer Tid til kompetanseutvikling – en lederutfordring – og en HR-utfordring God forankring i dep.ledelsen er nødvendig Samarbeid på tvers

Oppsummering Å jobbe strategisk med kompetanseutvikling Å gjøre lederne gode Dedikerte ressurser og kompetanse til å jobbe med kompetanseutvikling Forankring hos departementsråd og avdelingsledere