Beredskapsarbeidet i Drammen kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygve Hillestad Consulting Hvor langt går kommunenes beredskapsansvar? Trygve Hillestad Consulting ROS-analyser, beredskapsplanverk, opplæring, rådgivning,
Advertisements

Beredskap og sikkerhet innen vannforsyningen - Hva krever Mattilsynet ? Morten Nicholls.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Systematisk HMS arbeid
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
BEREDSKAP NØDVANNFORSYNING
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
Tema - Kort historikk (hovedpunkter) - Roller og ansvar - Ny rammetillatelse - Brannvern.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Mal: Risikoanalyse med veiledning
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Bergen kommune sitt beredskapsarbeid
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Hvilken beredskap bør kommune- helsetjenesten ha? Fagseminar om fugleinfluensa Kommuneoverlege i Drammen kommune, Anne Wenche Lindboe Hvordan.
Hvilken beredskap bør kommune-helsetjenesten ha?
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Brannen på Gulskogen Krisehåndtering.
Barn som pårørende.
Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet HMS-konferansen 2007 Redningstjeneste – innledning til beredskapsfilm.
Trafikk-lys HVORFOR? En god hjelp i hverdagen for å fokusere på de riktige pasientene. De som ER røde, ER de vi skal snakke mest om!
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Litt om håndtering av risiko
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Nasjonal, regional og lokal krisekommunikasjon
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
Veileder for risikovurdering
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Cyberangrep mot ekom-infrastruktur - ny scenarioanalyse i NRB 2014
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
ROS-analyse.
Krisepsykiatri. Gjennom lovverket er kommunene pålagt å hjelpe mennesker i krise Kommunale kriseteam, består av bl.a. prest, fastlege, politi, helsesøster.
Kommunekonferansen 2016 Samfunnssikkerhet og beredskap Kongsberg 14. april 2016 Knut Skrede Fylkesberedskapssjef.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
FHS/Sjefskurs 1 Underdirektør Carl Gamlem Forsvarets høgskole Strategisk krisehåndtering
Flytkningsituasjonen – en beredskapsutfordring? Per Ketil Riisem Seniorrådgiver samfunnssikkerhet og beredskap Trondheim kommune.
Strømbrudd i Steigen 25. – 30. januar Hvorfor det ikke gikk galt.
Beredskapsråd i Orkdal kommune Orkdal kommune – beredskap.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Nytt fra Fylkesmannen Fylkesberedskapssjef Per Arne Stavnås.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Kommunal beredskapsplikt
Kvalitet, risiko og avvik
ROS-analyse.
Beredskap og krisehåndtering i virksomheten
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Kontaktmøte – Beredskap
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Internkontroll Pilotnettverk
Kriseplanverk - «Alvorlige skolehendelser»
Radikalisering og voldelig ekstremisme
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Mal: Risikoanalyse med rettleiing
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Utskrift av presentasjonen:

Beredskapsarbeidet i Drammen kommune Utdrag fra møtebok/Bystyret 17.06.08 Saknr.: 69/08 Orientering om beredskapsarbeidet i Drammen kommune Behandling: Med bakgrunn i skogbrannen på Konnerud og skogbrannen på sørlandet, ønsket ordfører at rådmannen holder en orientering for formannskapet om beredskapsarbeidet i Drammen kommune, og om rollene til de ulike aktørene.

Beredskapsplan for Drammen kommune 1) Generell del: Målsettinger, ansvarsfordeling og strategiske hovedområder for beredskapsarbeidet. 2) Operativ del: Kriseplan for Drammen kommune 3) Nøkkelpersoner, varslingsliste 4) Fagspesifikke beredskapsplaner Si noe om: Forebyggende arbeid og om krise. Pkt 1 og 2 Se innholdsfortegnelsen. Bygd opp i 4 hoveddeler. Tar utgangspunkt i beredskapsplanen.

Beredskapsplan for Drammen kommune Arbeidet med beredskap skal ta utgangspunkt i prinsippene om ansvar, nærhet og likhet (St.meld nr 17, 2002) Ansvarsprinsippet Den som har ansvar i normalsituasjonen har også ansvaret ved ekstraordinære hendelser. Nærhetsprinsippet Kriser skal håndteres på lavest mulig nivå. Likhetsprinsippet Samfunnet må fungere så normalt som mulig, uansett hva det blir utsatt for. De ordinære ansvarslinjer ligger fast. Overordnet Ta med planen. Først om forebyggende beredskapsarbeid. Vår beredskapsplan og beredskapsarbeid er bygd opp etter disse prinsippene.

Andre beredskapsplaner – faglige: Plan for helsemessig og sosial beredskap Smittevernplan Pandemiplan Risiko og sårbarhetsanalyse Beredskapsplan for vannforsyning Beredskapsplan for vei Berdskapsplanen er en overordnet og koordinerende plan for samfunnssikkerhet – og beredskapsarbeidet i Drammen kommune. Gir forankring og føringer til virksomhetenes egne beredskapsplaner.

Kommunalt beredskapsråd Samarbeidsorgan på lokalt plan som har som formål å utveksle informasjon, gi råd og finne felles løsninger på beredskapsspørsmål. Består av: - Ordfører (Leder) - Toppledelsen - Beredskapskoordinator - Fylkesmannen - Nødetatene - Sivilforsvaret - Frivillige organisasjoner - Heimvernet - Statens vegvesen Treffe avtaler om samarbeid Finne felles løsninger. Gi gjensidig info om beredskapsforhold. Ta initiativ til beredskapsforberedelser. S 8 i beredskapsplanen.

Strategiske hovedområder for beredskapsarbeidet Forebyggende tiltak Planlegges etter mønster for ROS-analyser Sårbarhetsreduserende tiltak Konsekvensreduserende tiltak Husk beredskapsarbeidet – kontinuerlig i alle virksomheter. F.eks alle virksomheter skal ha utarbeidet Risiko og sårbarhetsanalyser sk ROS-analyser.

Risiko – og sårbarhetsanalyser Alle virksomheter skal ha egen analyse Separate ROS-analyser der det vurderes som viktig (f.eks. Spiralen, og områder som Knive og Travbanen) Det vil bli utarbeidet en ny ROS-analyse for virksomhetsovergripende områder i 2009

Eksempel på ROS- analyse SANNSYNLIGHET(S) KONSEKVENS(K) RISIKO Kan skje Kan føre til Uheldig hendelse Arbeid og forhold i virksomheten som kan medføre risiko. (farer og problemer) Har skjedd flere ganger 3 Høy Har skjedd 2 Middels Tenkelig 1 Lav Alvorlig- Varig skade Skade Forbigående Sum S * K = R Prioritet Bombetrussel 6 Rusede personer Ustabile personer 9 3 av 60 sannsynligheter

Eksempel på ROS- analyse RISIKOVURDERING Finn farekildene. Hva kan gå galt? HANDLINGSPLAN Forslag til tiltak Godkjent av: Virksomhetsleder Revidert: 1.1.2008 Problemområde Trusler utenfra Uheldig hendelse S x K=R Årsak Tiltak Ansvar/ tidsfrist Bombetrussel Skolen evakueres Telefon om bombetrussel Kontakte politi Umiddelbart Kontakte kriseled. Adm. når problemet oppstår Rusede personer (foresatte/andre voksne/ungdom) Tar seg inn på skolens område. Truer. Gjør skolen utrygg. Tidligere elever som vil besøke skolen. Tilfeldige personer. Vise vedkommende bort. Ev.. kontakte politiet Adm. når problemet oppstår. Ustabile personer Truer. Virker skremmende på elever og andre. Psykisk ustabile fra institusjon, foreldre og elever. Vise vedkommende bort. Ev.. Kontakte politiet Adm.; ev.. Politi når problemet oppstår.

Hvordan sikre at virksomhetene har fokus på beredskap i planarbeidet ? Lederkontrakter BMS Internkontroll i virksomhetene Politisk rapportering

Kriseplan og kriseledelse Definisjon av krise: En uønsket hendelse som rammer store grupper av mennesker og som er mer omfattende enn hva det ordinære hjelpeapparatet takler tilfredstillende. Definisjon av kriseplan: Forberedte handlinger for å møte ulykker og andre påkjenninger som i art eller omfang går ut over det som regne som normalrisiko i fredstid. Kommunens kriseledelse Drammen kommune Når skal kriseledelsen etableres ? Pkt 2.1.4 i Beredskapsplan for Drammen kommune