Roboter og matematikk!
Læringsmål: beregne omkretsen på forskjellige hjul lage en testbane etter oppgitte mål beskrive en sammenheng med hjulenes omkrets, og kjørt lengde. diskutere med andre og komme fram til en løsning på problem og oppgaver forklare løsninger for andre
Hvilken sykkel kommer lengst? X 20 X 20 Vis først kun bilde av syklene, og spør hva elevene ser. To sykler med forskjellig hjulstørrelse Hva betyr x20? At hjulene går 20 ganger rundt… Vis så spørsmålet: ”Hvilken sykkel kommer lengst?”
Hvilken sykkel kommer lengst? Den med størst hjul, fordi de har størst omkrets. Den med minst hjul, fordi de små hjulene går fortere rundt. Begge syklene kommer like langt. Diskuter sammen.
Roboten deres skal kjøre 60 cm Er det mulig å finne ut hvor mange ganger hjulene må rotere, for å kjøre denne avstanden? Diskuter sammen! Vis en kjørebase. Sammenlign med en bil. Gruppene kan ta opp robothjulene fra eska si.
Definisjon på en robot En robot kan motta data ved hjelp av sensorer. En robot har en hjerne for behandling av data. En robot kan sende ut data i form av bevegelse, lys, lyd eller lignende. Med denne definisjonen har vi roboter rundt oss hele tida! Robotene kan ha programmer som gjør noe som er bestemt på forhånd. Eller de kan reagere på signaler fra sensorene, slik vi reagerer på signaler fra sansene våre. Roboten utfører en handling ut fra hvilket signal den får fra sensoren. Hva de skal gjøre bestemmer vi, gjennom å programmere dem
EV3 med sensorer og motorer Stor motor Medium motor Ultrasonisk sensor Stor motor Fargesensor Gyrosensor Trykksensor
EV3-brikken. Robotens hjerne Knapper for å velge i menyen Slå på/Enter/Kjør Tøm/gå tilbake/slå av
Robotens hjerne Hovedenheten har: fire utgangsporter (motorer), Port A, B, C og D. fire inngangsporter (sensorer) nummerert fra 1-4. USB-kontakt for tilkobling til PC
Motorer med rotasjonssensor Settet består av to store motorer og en medium. Gir roboten din muligheten til å bevege seg. Innebygd rotasjonssensor gir nøyaktig kontroll EV3 Medium motor passer bra for å løse oppgaver på en bane. Stor motor Medium motor
Trykksensor Lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan også brukes som startknapp for programmene dine. Den registrerer når frontknappen trykkes eller slippes, og kan telle antall trykk.
Fargesensor Gir roboten fargesyn. Måler reflektert rødt lys og omgivelseslys, fra mørke til svært lyst sollys Den kan skille mellom fargene svart, hvit, blå, grønn, gul, rød og brun.
Ultralydsensor Gir roboten øyne, og muligheten til å registrere og måle avstand fra objekter. Den kan brukes til f.eks. å unngå objekter, navigere seg ned en bane med vegger eller oppdage om et objekt beveger seg. Måler avstand mellom 1 og 250 cm Nøyaktighet innenfor +/- 1 cm Lyset i front er konstant når sensoren sender lydbølger, og blinker når sensoren lytter etter lydbølger
Gyrosensor Måler robotens rotasjonsbevegelser og endrer retningen til roboten. Vinkelmodus måler vinkler med en nøyaktighet på +/- 3 grader