Norsk Redaktørforenings Høstkonferanse Hotel Royal Christiania, Oslo, 09.-10. oktober 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Vernetjenesten i Kristiansund
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Taushetsplikt for de folkevalgte politikere. Presentasjon av fung
Saker og dokumenter på Internett
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
Velkommen til kurs for prøvenemnder, perioden
Møteoffentlighet Åpenhetstinget Hvordan unngå å bli satt på gangen?
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Syke elever, veivalg og koordinering av tjenester
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Dag Wiese Schartum, AFIN
Lover som styrer arkivdanningen
Viktige lover og regler
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
TILSETTINGER.
Offentlighetsloven Informasjonsforum – Oslo kommune
Oppgave 2. Oppgave 2 a) De sentrale paragrafene her er §§ 2 og 31 i personopplysningsloven (herretter forkortet til p.o. loven) og § 7-16 i forskriften.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Personopplysningsloven
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Personopplysningsloven
Møteoffentlighet Åpenhetstinget Hvordan unngå å bli satt på gangen?
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus 1 Fylkesmannens behandling av klager etter offentleglova Åpenhetstinget 2010 Eldbjørg Kluften, Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om innsyn og åpenhet
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om offentlighet og åpenhet
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
OPPFØLGING AV ULOVLIGE FORHOLD TVANGSMULKT - SAKSBEHANDLING
3 Marius Stub.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Innsyn og adgangsbegresning
Taushetsplikten i tverrfaglig samarbeid – utfordringer og muligheter
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
3 Marius Stub.
5 Marius Stub.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
3 Marius Stub.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Klassifisering av informasjon i NAV
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Redaktørforenings Høstkonferanse Hotel Royal Christiania, Oslo, oktober 2008

Unntak fra offentlighet Tre typer unntak Interne dokumenter Gjelder dokumenter Opplysninger underlagt lovbestemt taushetsplikt Gjelder opplysninger Må vise til underliggende taushetsbestemmelse Unntak pga dokumentets innhold Gjelder dokumenter og opplysninger

Hva er taushetsplikt?

 Gjelder ”opplysninger”  Skal bare beskytte private  Ikke adgang til meroffentlighet  Det finnes veier utenom  Omfatter som hovedregel to typer opplysninger Taushetsplikt

Forvaltningslovens § 13 - I  § 13. (taushetsplikt).  Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om:  1) noens personlige forhold, eller  2) tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.

Forvaltningslovens § 13 - II  ”Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige.”

Hva er et ”personlig forhold”? ”Som typisk personlig nevnes opplysninger om slektskaps,- familie- og hjemforhold. Ellers må det trolig legges til grunn en mer tradisjonell oppfatning av hva som hører personligheten og privatlivet til, i motsetning til for eksempel utadrettet politisk eller forretningsmessig virksomhet.” (Ot prp nr om lov om endringer i forvaltningsloven)

”Kommunestyret vil rette en ekstra takk til alle våre ansatte for den innsats som er nedlagt i arbeidet med ISO-sertifiseringen. Som en ekstra påskjønnelse får hver fast ansatt Arne Brimis kokebok ”Norges nasjonalretter.” Innstilling til plan- og økonomikomiteen i Larvik

I offentlig tjeneste  ”Opplysning om at en offentlig tjenestemann er ilagt tjenstlig reaksjon og det umiddelbare grunnlaget for reaksjonen, er på denne bakgrunn antatt ikke å være et personlig forhold i forvaltningslovens forstand. Det samme gjelder i utgangspunktet en privat parts karakteristikk av hvordan tjenestemenn utfører sitt arbeid.”  (Sivilombudsmannen i sak 2004/1655)

Sluttavtaler – et eksempel  Prosjektleder i Sel kommune  Skulle lede ”Heidal 2010”  Forlangte fast ansettelse  Forlik: Fratredelse mot kompensasjon  Avtalen: Hemmelig  Klaget inn av avisen Norddalen

Gudbrandsdølen Dagningen

Fylkesmannen sier…  ”At det i avtalen mellom Sel kommune og Svaet er inntatt at partene er enige om å bevare taushet om avtalens innhold, kan ikke medføre at reglene i offentlighetsloven blir satt til side. Dersom det i strid med offentlighetsloven er avgitt et taushetsløfte, vil dokumentet måtte offentliggjøres selv om det er i strid med partenes avtale.  Fylkesmannens vurdering er at avtalen heller ikke inneholder opplysninger om ”noens personlige forhold”, jf. taushetspliktbestemmelsen i forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 1. Det er sikker rett at lønnsnivået for offentlig ansatte ikke er å regne som ”personlige forhold”, og det samme må antas å gjelde for en sluttkompensasjon. Avtalen sier ikke noe om årsaken til fratredelsen.

Skjenkebevillingssaker  ”Den som søker om skjenkebevilling må som hovedregel avfinne seg med at også ens personlige forhold blir offentlig belyst og drøftet under bevillingsbehandlingen fordi det er viktig for en bevillingshaver å ha offentlig tillit. Taushetsplikten setter imidlertid skranker her. Det må likevel etter mitt syn kunne kreves at det foreligger spesielle forhold som gir grunn til å anta at representantene i forbindelse med behandlingen i offentlig møte vil trekke frem nærgående personlige opplysninger om bevillingshaveren for at dørene skal kunne lukkes.” (Sivilombudsmannens årsmelding 1998 s 142)

Trossamfunn  ”Etter departementet si vurdering må ein formann eller leiar i ei forening og forstandar i eit trudomssamfunn vurderast å ha ei rolle av meir utoverretta karakter enn vanlege medlemmer. Det kan ikkje ventast at namnet på formannen vert skjerma for innsyn. For dei andre medlemmene i styret kan departementet ikkje sjå at desse allment har slik utoverretta funksjon at vernet mot innsyn bør falle bort”  (Justisdepartementet i brev til Fylkesmannen i Hordaland, i forbindelse med klagesak fra BT 2004)

Fem veier utenom  Fjerne de taushetsbelagte opplysninger  Ta ut alle identifiserende opplysninger og kjennetegn  Be om samtykke  Bli fullmektig…  Få dem det gjelder til å oppheve taushetsplikten

Pareto-saken I  ”Avtalen gir opplysninger om hva som skal leveres og til hvilke vilkår. Det er noe annet enn konkurranse-sensitive opplysninger. Fylkesmannen mener det har offentlig interesse at det gjøres kjent hva som skal leveres og til hvilken pris. Økonomiske konsekvenser av avtalen vil kunne reise nødvendig debatt og kritiske spørsmål undergis videre undersøkelser til beste for fellesskapet som kommunen representerer. Avtalepartnerne har ikke krav på beskyttelse mot en slik kritisk gjennomgang av midler som kommunen disponerer på vegne av skattebetalerne” (Fylkesmannen i Oslo og Akerhus oktober 2003)

Pareto-saken II  ”Fylkesmannen har selvsagt forståelse for at det kan være behov for konfidensialitet rundt avtaleinngåelser, men kommunen kan ikke gjøre dette ved å sette offentlighetsloven til side.” (Fylkesmannen i Oslo og Akershus)

Ikke enhver skade…  ” At en opplysning kan skade bedriftens konkurransemessige stilling gjennom negative reaksjoner i markedet, trenger ikke medf ø re taushetsplikt, f. eks. ved opplysninger som er kritikkverdige eller omstridte ut fra et samfunnsmessig synspunkt ” (Justisdepartementets veileder til offentlighetsloven)

Takk for oppmerksomheten!