Utvikler eller arkitekt, du er også designer! Ketil Storvik
Oppfylle forventninger
Brukeropplevelse som forretningsmessig virkemiddel
«Vi driver ikke med ‘gold plating’ her!»
«Vi legger tilrette hverdagen for tusenvis av arbeidstakere!»
Fjerne hindringer
10 basisregler for god brukeropplevelse 1.Vis systemets tilstand 2.Lag samsvar mellom systemet og ‘den virkelige verden’ 3.Gi brukeren kontrollen over systemet, ikke omvendt 4.Gjør systemet konsistent i oppførsel og utseende 5.Hindre brukeren i å gjøre feil 6.Minimer behovet for å huske hva som skal gjøres 7.Gjør brukeren effektiv og tillat personlige tilpasninger 8.Fjern irrelevante ting og gjør det enkelt 9.Hjelp brukeren med løsninger når feil oppstår 10.Tilby relevant hjelp underveis Jakob Nielsen, Ten Usability Heuristics, 1990
~tid~ kostnad omfang risiko UX arkitektur implementasjon UX
~tid~ kostnad risiko arkitektur implementasjon funk UX omfang
~tid~ kostnad risiko UX arkitektur implementasjon smidig metode funk UX omfang
~tid~ kostnad risiko arkitektur implementasjon smidig metode funk UX omfang
Ketil Storvik