 www.steria.com Utvikler eller arkitekt, du er også designer! Ketil Storvik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Together. Free your energies Scrum mot Utvikler - Kampen for tilværelsen! Mads Aagaard
Endringsstyring Change Management.

Clas Ola Høsøien NAS høstmøte Trondheim 2009
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
 Galls lov og erstatningsprosjekter Johannes Brodwall Chief scientist, Steria.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Velkommen til Scrum-kurs
Hvordan gjøre mer med å gjøre mindre!
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Java Server Faces (JSF) en introduksjon Frode Eika Sandnes.
Ny Hovedvevside Betraktninger. VEV-arbeide er team-work – ingens enkeltarbeide.
Grunnleggende testteori
Vurderingskriterier og oppgaver
Jakten på kvaliteten.
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Coachingsamtale © Stein Tore Nybrodahl 2003 Coachingsamtale.
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Gruppe 5: Performance, Modifiability Tor-Erik Christian Bernt Johannes.
Du blir ikke fortere ferdig ved å gjøre mange ting på en gang. Ketil Jensen.
Riktig kvalitet i leveransene kommer ikke av seg selv Ellen D. Varsi – Lyntale til Smidig 2010.
  © Steria FitNesse som nyttig verktøy Smidig FitNesse som nyttig verktøy Anders Vindvad.
  © Steria Hvordan bli en bedre utvikler? Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Cicero 23. juni, 2010.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
Stykkpriskontrakt Oslo XP meetup Johannes Brodwall, Bare en Programmerer Steria Norway.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Hvorfor og hvordan invitere arkitekten med på laget? arkitekten – problemet eller løsningen?
CARISMA Context-Aware Reflective Middleware System for Mobile Applications.
Brukervennlighet er død– leve brukeropplevelsen. Trend 1: Produkter er blitt for komplekse. 2Agile UX.
Coaching Mal Coaching.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Autoritær VisjonærDemokratisk Faglig ekspert CoachingMellommenneskelig Du Lytter Velge Medarbeider Respondere Medarbeider.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 1 Breakout-Klone Marius Andreassen Edvard Pedersen
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 2
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Status for Exchange ved UiO og veien videre v/ Bård Jakobsen (GMT/KD/IT-Drift/USIT)
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Kvalitet, risiko og avvik
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Etterarbeid Balkongen
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
Kurs for brukere av KFF-KSS
STORÅS UTVIKLING Heggøya 01 3de arkitektur & design as.
جامعة الفيوم كلية التربية النوعية
Kurs for brukere av KFF-KSS
Kurs for brukere av KFF-KSS
Utskrift av presentasjonen:

 Utvikler eller arkitekt, du er også designer! Ketil Storvik

 Oppfylle forventninger

 Brukeropplevelse som forretningsmessig virkemiddel

 «Vi driver ikke med ‘gold plating’ her!»

 «Vi legger tilrette hverdagen for tusenvis av arbeidstakere!»

 Fjerne hindringer

10 basisregler for god brukeropplevelse 1.Vis systemets tilstand 2.Lag samsvar mellom systemet og ‘den virkelige verden’ 3.Gi brukeren kontrollen over systemet, ikke omvendt 4.Gjør systemet konsistent i oppførsel og utseende 5.Hindre brukeren i å gjøre feil 6.Minimer behovet for å huske hva som skal gjøres 7.Gjør brukeren effektiv og tillat personlige tilpasninger 8.Fjern irrelevante ting og gjør det enkelt 9.Hjelp brukeren med løsninger når feil oppstår 10.Tilby relevant hjelp underveis Jakob Nielsen, Ten Usability Heuristics, 1990

 ~tid~ kostnad omfang risiko UX arkitektur implementasjon UX

 ~tid~ kostnad risiko arkitektur implementasjon funk UX omfang

~tid~ kostnad risiko UX arkitektur implementasjon smidig metode funk UX omfang

 ~tid~ kostnad risiko arkitektur implementasjon smidig metode funk UX omfang

 Ketil Storvik