Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Pilotprosjektet så langt
Høgskolen i Oslo - GM Vær metodisk  Definer og forstå problemet  Spesifiser hva du har av hardware  Lag en prototyp av brukersnittet  Design.
Unix Amir Maqbool Ahmed
Godt verktøy er halve jobben
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
NAF-Data A/S Dynamics & Empowerment l Kort presentasjon av eBestilling-konseptet l Hvorfor Dynamics? l Hvorfor Empowerment? l Erfaringer med Empowerment.
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
Hilde Thygesen ergoterapeut og sosiolog NETF seminar
TECH INVENTIONS er et firma som utvikler
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
En kort innføring i Design Patterns
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
Retrospective and Challenges for Model-Based Interface Development Pedro Szekely.
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
Mats B. Pettersen Jøran B. Sandberg SIF80AP
Sketcing Interfaces: Toward More Human Interface Design Av James A. Landay & Brad A. Myers.
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
Software Requirements Elicitation
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Intro til php - Uke3.2 - Ronny Mandal Introduksjon til PHP.
Støtte Ved mobilisering.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Aggression Replacement Training
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
1 Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling Notater til forelesninger over: Kapittel 3: ”Input and Interaction” i: Edward Angel: ”Interactive.
CARISMA Context-Aware Reflective Middleware System for Mobile Applications.
BlindernLive Anders Evenstuen Henrik Wingerei Jon Torstein Dalen Øyvind Hoff Midtbø.
Utvikling og utnyttelse av virksomheters kunnskap DND Meetup, 11. sept Frank Lillehagen.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Referansehåndteringsverktøy EndNote og Reference Manager Ingeborg Hvaale.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
PowerStudent. StudentWeb WebMail "PowerStudent skal være et hjelpemiddel som bidrar til å strukturere studiehverdagen, og forenkle planlegging av studiet.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
An approach to multimodal and ergonomic nomadic services Marco Riva og Massimo Legnani.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
Supply Chain Analyzer Hovedprosjekt for Henning Jensen, Atle Rudshaug og Birger Ertsgaard 3dsu, AiTEL, HiST.
Landsbyens problemstillinger: Oppsummering og konklusjon.
Hovedprosjekt Prosjektledere: Jon Reitan Solvor Jenny Brodtkorb Skaaden.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
Operativsystem IKT for lærere 15. november Hvorfor lære om dette? Kanskje den mest brukte programvaren i løpet av en (arbeids)dag Forskjellige operativsystem.
Kartbasert apps-utvikling Qt Mobility API og «åpne» karttjenester fra OVI Knut Yrvin Open Source Community Manager
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Velferdsteknologi i liv som skal leves - også i Haugesund Therese Sivertsen Fagsjef Velferd, Smartly AS.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Ubiquitous computing og interaksjonsteknikker
Brukbarhetstesting og feltstudier
BRIS Brukergrensesnitt for velferdsteknologi i stua
Eldre og moderne teknologi
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Evaluering eBorger Pilot
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.

Problemstilling Grensesnittutvikling har vært bygget på de samme prinsippene siden 1984 (Mac) Nye elektroniske enheter og bortgangen fra den tradisjonelle PCen setter nye krav til hvordan grensesnitt må utvikles

Problemstilling Vindusbasert grensesnitt på desktopmetafor de facto standard Tilpasset PC med mus, tastatur, monitor Positivt for brukere og utviklere

Problemstilling Tradisjonell PC på vei ut PDA, mobiltelefon, kjøleskapsdatamaskin, elektroniske joggesko på vei inn Nye former for input og output Generelt MYE mer variasjon i fremtiden

Hvorfor verktøy? Verktøy bestemmer hva vi kan og ønsker å lage Mindre koding Raskerer prototyping Konsistens

Historie Ser på metoder og teknikker: Hvilke har funket frem til nå? Hvilke har ikke funket? Hvorfor?

Historie Evalueringskriterier -Terskel og tak -Minste motstands vei -Forutsigbarhet -Bevegelig mål

Hva funket? Window Managers and Toolkits Egner seg vel for menneskelig sansing og tankegang Verktøy gjør det lett å bygge konsistent Tvangstrøye?

Hva funket? Event Languages Mapper utmerket mot inputenheter på tradisjonell PC Nye enheter har kanskje radikalt andre former for inputmetoder

Hva funket? Interactive Graphical Tools Kun fokus på utseende (lav terskel) Rask prototyping Begrensning i hva som kan lages

Hva funket? Component Systems Modularisering Gjenbruk

Hva funket? Scripting Languages Rask prototyping og umiddelbare endringer Lav terskel Svært kraftfullt når brukt kombinert med komponenter og GUI-verktøy

Hva funket? Scripting Languages Lavt tak Umulig å lage et språk som er både enkelt OG har avanserte muligheter (lav terskel  høyt tak )

Hva funket? Hypertext Allemannseie Lav terskel for både bruk og visning Mange utvidelser For spesifikt

Hva funket? OO programmering Mapper naturlig mot grensesnitt elementer

Hva funket ikke? UIMS –Tatt av standardiseringen Verktøy basert på formelle språk –Bevegelig mål (dialogmodeller) –Minste motstands vei (sekvensering) –Høy terskel (nytt språk)

Hva funket ikke? Constraints –Uforutsigbart –Høy terskel

Hva funket ikke? Modellbaserte og automatiske teknikker –Uforutsigbart –Høy terskel OG lavt tak –Krav om enhetsuavhengighet kan gi disse et nytt liv!

Hva har vi lært av historien? Unngått bevegelig mål pga. ”Standard” Høyt tak  høy terskel Lav terskel  lavt tak Gjør det lett å gjøre ting riktig! (minste motstands vei)

Fremtiden Datamaskiner allemannseie –Utviklere har ikke noe forsprang på teknologien  bevegelig mål –Høy ytelse = høyere krav

Fremtiden Datamaskiner overalt (eller: alt er datamaskiner) –Endret potensial for input/output –Nye former for interaksjon –Medfører forskjellig grensesnitt for forskjellige plattformer –Enhetsuavhengige teknikker?

Fremtiden Grensesnitt del av fysisk enhet –Prototyping av hele enheten Koordinering mellom enheter av forskjellige typer –Hva skal to brukere med forskjellig enhet se? –Grensesnitt må kjenne sin kontekst

Fremtiden Gjenkjennelsesbaserte grensesnitt (tale, bevegelser, håndskrift) –Brukeren bestemmer input/ouput metode –Input kan feiltolkes –Grensesnittet må vite hva programmet gjør –Hendelsesmodell funker ikke

Fremtiden 3D Sluttbrukertilpassning/programmering

Hensyn å ta i fremtiden Brukernes egenskaper –Eldre brukere –Handikappede brukere Komponentbiblioteker –Tilpassing av komponenter Interaktivitet –Bruker opptatt med andre ting (bilkjøring)

Hensyn å ta i fremtiden Oppmerksomhet –Mengden av enheter kan gjøre oppmerksomhetskrav plagsomt Evalueringsverktøy –Raske itereringer i utvikling krever tilsvarende effektiv evaluering Brukbarhet –Verktøy bør ”tvinge” frem brukbarhet

Operativsystemet Grensesnittet bør kjenne plattformens egenskaper Strengere kobling/kommunikasjon mellom grensesnitt og OS

Konklusjon Vet ikke lenger for hva slags grensesnitt man lager verktøy for Store endringer i design pga teknologiske nyvinninger Bevege seg fra hendelser til grensesnitt som kjenner konteksten og beskriver prosedyrer

Konklusjon Trenger både lav terskel OG høyt tak for verktøy Viktigere med forutsigbarhet enn ”smarte” løsninger Verktøy må løse brukbare grensesnitt