1 Ambiguous Intentions: a Paper-like Interface for Creative Design (Gross) Viktige egenskaper ved papir-grensesnitt –håndens forhold til verktøyet og underlaget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bli kjent med i Powerpoint
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
22 tips for den faglitterære forfatteren
Studie forberedende formgivingsfag
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Høgskolen i Oslo - GM Vær metodisk  Definer og forstå problemet  Spesifiser hva du har av hardware  Lag en prototyp av brukersnittet  Design.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 november 2010
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
The Asgaard project: A task-specific framework for the application and critiquing of time- oriented clinical guideline (1998)
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Utviklingsøkologiske modell
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
Hvordan skrive en god utredning?
Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan”
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
Forbindelser Diagrammer i UML består av ting med forbindelser
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Mats B. Pettersen Jøran B. Sandberg SIF80AP
Sketcing Interfaces: Toward More Human Interface Design Av James A. Landay & Brad A. Myers.
En prosjektleders perspektiv Emnekart 2004 – Felix konferansesenter, 27. oktober 2004.
Elektroniske signaturer i praksis Pål Kristiansen
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Anbefalingssystemer og Ontologier
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
1 Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling Notater til forelesninger over: Kapittel 3: ”Input and Interaction” i: Edward Angel: ”Interactive.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Natalya Fridman Noy and Carole D. Hafner The State of the Art in Ontology Design Av Ida Kokkersvold.
Skjemaendringer i systemer bestående av XML-data i relasjonsdatabaser Høgskolen i Gjøvik Master i Medieteknikk, Marianne Brattrud.
Studiespesialisering med formgivingsfag
Identifisere behov – og etablere krav
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Utvikling av tegneverktøy for Generalized Sketches Student: Ørjan Hatland Veiledere: Yngve Lamo, Høgskolen i Bergen Uwe Wolter, Universitetet i Bergen.
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Objektorientert design
Konstruksjon og Testing Torsdag 30. september 2004 Av Even Aasland Harald Ueland.
Toddlergeometri Hva er det ?.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Ad hoc mobile networking Presentasjon av artikkel Re-Place-ing Space: The Roles of Place and Space in Collaborative Systems Steve Harrison, Xerox Palo.
Forstå bruk og brukere INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 5 september 2011.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Design, protoyping og konstruksjon INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 4 oktober 2010.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
GET PAID TO THINK UP STUFF LIKE THIS Reklamekampanje for ArtCenter College of Design, Pasadena (Canada) VISUELL KOMMUNIKASJON.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Toddlergeometri Hva er det ?. Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke.
Identifisere behov – og etablere krav
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Arbeid og kompetanse Tool Leif Chr. Lahn
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
PROTO.IO INTERAKTIV PROTOTYPING.
Utskrift av presentasjonen:

1 Ambiguous Intentions: a Paper-like Interface for Creative Design (Gross) Viktige egenskaper ved papir-grensesnitt –håndens forhold til verktøyet og underlaget –øyets og hjernens forhold til blyantstreker Elektroniske pennbaserte grensesnitt –bevarer til en viss grad håndens forhold til verktøyet –forbedrer muligheten for redigering –mister mange av de subtile signalene i blyantstreken Grensesnitt for konseptuell og kreativ design må –bevare større deler av papir-opplevelsen –må kunne tolke en skisse etter behov

2 Penn og papir vs. mus og PC Observasjon –Designere unngår helst bruk av datamaskin i tidlige, konsptuelle og kreative faser av design –Verktøy føles ofte som et hinder for fri flyt av idéer Antagelse at penn og papir foretrekkes fordi de –WYDIWYS – What you do is what you see –WYSIWYD – What you see is what you did –støtter tvetydig, vag og upresis tegning Strukturerte mus- og pennbaserte verktøy krever –at brukeren bestemmer seg før noe gjøres –at brukeren er upassende presis –indirekte interaksjon

3 Spennende hybrid Penn og papir –skisser kan være tvetydige, vage, upresise og ufullstendige –støtter ”graphical conversation with the materials” [Schön] tegne skisse, la seg stimulere av visuelt inntrykk, ny skisse Databasert tegneverktøy –redigering, modellering og visualisering –lagring, overføring og spredning –simulering/oppførsel, råd/kritikk og fjernsamarbeid Gradvis overgang fra –kreativ til analytisk prosess –uformell til formalisert representasjon

4 Skisse-eksempel

5 Bruk av (design)representasjoner Prosess innebærer ulike bevegelser i representasjonsrommet Representasjonsform tilpasses bruksbehov og deltagere perspektiv formalisering granularitet

6 Landay’s SILK

7 Nonakas modell for ”knowledge creation”

8 Diagrammer (vs. skisser) Diagrammer baserer seg på enkle –geomtriske figurer (streker & piler, sirkler & mangekanter) –relasjoner (over, inni, på linje) Skisser bruker flaten annerledes og krever mer avansert gjenkjenning Diagramtype –bestemmer bruk av symboler og relasjoner –hvilke handlinger som er relevante –semantikk for underliggende domene

9 Abstraction, ambiguity... Abstraksjon –en konfigurasjon av symboler erstattes av en enklere konfigurasjon eller enkelt symbol –top-down dekomponering og bottom-up komposisjon –detaljer utelates og beslutninger utsettes Tvetydighet og vaghet –utsette forpliktende valg –bruker diffuse symboler som skyer og amøber –antydende figurer med usikker strek –må kunne leve med usikkerhet og tvetydighet –flere muligheter gir åpnere designprosess

10... & imprecision Mangel på presisjon –omtrentlige dimensjoner, f.eks. i layout av dialogelementer –relasjoner mellom objekter, ikke absolutte verdier –ikke låse for mye for tidlig Eksempel: Hva betyr dette? –label –tekst (dato) –knapp (endre) –pil

11 GUI-skisse

12 Electronic Coctail Napkin Tegne-”omgivelse” for frihånds tegning og design –støtte for uformell tegning –skribling på serviett som metafor (ikke i grensesnittet :-) – vs. :-) Støtter digitaliseringsbord og følsomme inputenheter –tegneverktøy simulerer fysisk verktøy –håndterer f.eks. trykk for tykkere/mer dekkende strek Gjenkjenning av –enkeltfigurer –relasjoner innenfor gruppe –diagramtype

13 Gjenkjenning og forståelse Enkeltfigurer Relasjoner Figur og diagramtype Konfigurasjon og abstraksjon Gjenkjenningprosess –gjøres i bakgrunnen –ikke påtrengende, men støttende Egendefinerte abstraksjoner –premisser for gjenkjenning –alternativt symbol for konfigurasjon

14 Tvetydighet og kontekst Hva betyr det når noe ikke kan gjenkjennes? –tvetydig og difust, med vilje –foreløpig upresist –dårlig gjenkjenning Vent-og-se-holdning –tar ikke forhastede slutning –venter på mer informasjon –håndterer flere parallelle tolkninger Tolkning  kontekst

15 Gester eller figur? Gester for cycling, deleting, moving, copying, grouping (fra Landays SILK) Når skal disse tolkes som figurer istedenfor kommandoer? Hva er egentlig forskjellen på en kommando og direkte tegnet figur?

16 Presisjon og formalisering Beskrankninger håndterer manglende presisjon –må skille mellom tilfeldige relasjoner og intensjonelle –avhengig av domenet/konteksten –editering opprettholder beskrankning –trade-off mellom over- og under-tolkning –lettere å manuelt fjerne enn å legge til Formalisering –sterkere beskrankninger –definitive tolkninger

17 Metode Studie av bruk av eksisterende teknikker –data-assistert konstruksjon –penn og papir Studie av diagrammer –arkitektur-domenet –studenter og profesjonelle –hvordan kan gjenkjenning gjøres av datamaskinen Bruk av prototyp –observasjon –umiddelbar og åpen respons, spørsmål og svar Åpent spørsmål: Hvor nyttig er det med gjenkjenning?