Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Advertisements

Systematisk HMS arbeid
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Utfordringer på norsk sokkel sett fra arbeidstakersiden Norsk Offshoredag Sonja D. Tinnesand forbundssekretær NOPEF.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
HMS-kultur Janne Lea Svensson
OLF Gass Lekkasje Reduksjon Prosjekt
Endringsstyring Change Management.
Brønnsikkerhet Standarder & brønnkontrollkompetanse
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Smartere Sammen Bedre utnyttelse av kunnskaper og erfaring
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Internkontroll i kommuner
Kjell Ola Jørgensen Gjøa Driftssjef
GROW modellen.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Introduksjon til systemutvikling
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Morten Bøhlerengen Fagsjef HMS Norges Rederiforbund
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Human Factors i boring og brønn
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Internkontroll i norske kommuner
Organisering av IKT området
Hvorfor en visjon ? Holder det ikke med arbeidsplanene til aktivitetsutvalgene? Unyttig arbeid Prioritere mer konkrete oppgaver.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Teknologiledelse 1 Økt sikkerhet og effektivitet i boring og produksjon Jostein Sveen Smartere Sammen Smartere Sammen ® En fire-faset prosess.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
BUS240 1 Typer av prosessteknologi Teknologi (maskiner og utstyr) for å produsere og levere varer og tjenester Prosessteknologi for transformasjonen 
HMS i Petroleumsnæringen
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
ROS-analyse.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Organisatoriske barrierer i Statoil
Bybanen Utbygging (BU)
Krav til sikring av personopplysninger
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Miljørettet helsevern
Identifisere behov – og etablere krav
Helse miljø og sikkerhet
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
HVORDAN KAN FREMTIDEN SE UT?
- Første forslag til ønsket situasjon
Utskrift av presentasjonen:

Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003

Agenda Hva er Human Factors? Hvorfor trenger vi HF-revisjonsmetode? Hva er HF-revisjonsmetode? Hvorfor bruke HF-revisjonsmetode? Hvor finner du HF-revisjonsmetode?

Hva er Human Factors? Definisjon Human Factors er en vitenskaplig disiplin som benytter systematiske metoder og kunnskap om mennesket for å vurdere og forbedre samspillet mellom individ, teknologi og organisasjon. Målet er å skape en arbeidssituasjon som i størst mulig grad bidrar til å realisere en helsefremmende, effektiv og sikker drift.

Hvorfor trenger vi HF - revisjonsmetode? Utfordringer i dag og i fremtiden - trender (1) Krav til lønnsomhet i drift og lave kostnader ved (re)design Redusert bemanning - økt oppgave kompleksitet (et kontrollrom - flere plattformer/prosesser) Flerfaglighet Økt grad av automatisering (nummer, type sensorer/signaler) Introduksjon av ny teknologi - nye arbeidsmetoder Regelverk - kontinuerlig forbedring av HMS Redusere risiko/ fokus på menneskelige feil (barriere filosofi)

(2)Hvorfor trenger vi HF - revisjonsmetode? Utfordringer i dag og i fremtiden - konsekvenser (2) Oppnå konsistente brukergrensesnitt (gamle/nye / ulike) Utvikle brukervennlige kontrollsystemer - (effektiv navigasjon, oppgavebasert, få oversikt, ++) Sikre at ulike systemer støtter operatøren (generell alarm presentasjon, prioritering, gruppering, forståelig,++) Akseptabel arbeidsbelastning (mengde, kompleksitet, osv). Utvikle relevante prosedyrer (tilgjengelig, realistisk, brukbar) Sikre systematisk og effektiv sluttbruker involvering

Hvorfor trenger vi HF - revisjonsmetode? © Human Factors Solutions

Hvorfor trenger vi HF - revisjonsmetode? © Human Factors Solutions

Hva er HF - revisjonsmetode? Mål for metoden En systematisk Validerings og Verifikasjonsmetode (V&V) for å revidere : - prosessintegrasjon av HF i design & drift - resultatet av prosessen i offshore kontrollrom (borekabin, kraner, offloader kabin, sentralt og lokale kontrollrom osv).

Hva er HF - revisjonsmetode? Det overordnede formål er å forbedre HMS nivået i kontrollrom redusere sannsynlighet for menneskelige feil optimalisere arbeidsbelastningen øke sikkerheten i alle situasjoner Øke ytelsen i virksomhet og regularitet i produksjon, optimalisere produksjonsraten og redusere opplæringskostnadene Utviklet for OD av Human Factors Solutions i samarbeid med industrien.

Hva er HF - revisjonsmetode? HF-revisjonsmetode er basert på Forskrift om HMS 2002 A Method for reviewing HF in Control Centre Design ISO 11064 1-3 YA 710 NORSOK + andre relevante standarder

Struktur på HF revisjonsmetode HF-revisjonsmetode består av to hoveddeler Introduksjon til HF-revisjonsmetode 2. Spørsmålslister - dekker min. krav til HF i kontrollrom Dokumentasjonsspørsmålsliste Generell spørsmålsliste dekker alle designfaser Spesifikk spørsmålsliste for hver fase i designprosessen (5stk)

1. Introduksjon Introduksjon til HF-revisjonsmetode Mål Rammer Kravgrunnlag for spørsmålsliste Flytdiagram for HF-revisjonsmetode +

2 - Sjekklister Dokumentasjonsspørsmålsliste krav til dokumentasjon av design prosess /resultat Generell spørsmålsliste dekker generelle krav til alle faser i designprosessen Spesifikk spørsmålsliste dekker krav for spesifikke faser i designprosessen

2 - Spørsmålslister Introduksjon og beskrivelse av spørsmålsliste Formål Forventede resultater Input data og output Revisjonsverktøy Aktiviteter som skal utføres

2 - Spørsmålslister Eksempel fra Generell spørsmålsliste - mål og krav VEILEDNING SVAR KOMMENTARER 2. Hvordan bidrar HF-mål og strategier til oppnåelse av generelle prosjektmål, strategier og planer for HMS arbeid? RF § 1, SF § 4, IF § 4 Veiledningen i RF § 1 fastslår at mål skal reflektere den nåværende/pågående sosiale og teknologiske utviklingen. Dette kravet er spesielt relevant for kontrollrom hvor ny teknologi og arbeidspraksis er under kontinuerlig utvikling. Hvis det er konflikter mellom ulike mål skal HMS prioriteres.

Om metoden Et revisjonsverktøy HF-revisjonsmetode er et revisjonsverktøy, ikke en designguide Ingen nye krav Spesifiserer og belyser eksisterende krav Gir veiledning (referanser) til HF verktøy/ metoder/ litteratur

Brukere av HF-revisjonsmetode Forutsetninger Nødvendig HF kompetanse Erfaring i bruk av: HMS regelverk Relevante HF standarder NORSOK standarder

Hvorfor bruke HF-revisjonsmetode? Mulige fordeler Reduserte utviklings- og driftskostnader i kontrollrom Redusert sannsynlighet for menneskelige feil Reduserte opplæringskostnader Redusert behov og kostnader ved redesign / modifikasjoner Redusert fravær / gjennomtrekk blant ansatte Redusert risiko for miljø utslipp

Hvorfor bruke HF-revisjonsmetode? Mulige fordeler Forbedret sikkerhet Forbedret prosessytelse Forbedret arbeidsmiljø Forbedret kommunikasjon mellom OD og industrien Forbedret ledelse i nøds-situasjoner

Hvor finner du HF -revisjonsmetode? Last ned fra - www.npd.no