FINANSNÆRINGEN SOM PARTNER FOR SKOLEVERKET v/ Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge Finans Norges skolekonferanse 21.august 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Frokostmøte om pensjon - spesielt om nye regler for innskuddspensjon
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Økonomilappen Rolf Mæhle, fagsjef i Finans Norge.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Et program for ungdomsskolen
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
BankID i Vital Forsikring ASA
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Undervisning i personlig økonomi Ungdomsskole
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Hva kan bankene og ungdommen lære av forskningen? Ellen Katrine Nyhus Universitetet i Agder Finansnæringens dag 27.Mars, 2012: Ungdom og økonomi.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Dine penger= din fremtid
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kapittel 14 Simulering.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
UNGDOM OG ØKONOMI Finansnæringen dag 27. mars 2012 direktør Jan Digranes, FNO
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Månedsbrev Smørblomst
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Anne - med lovens minimum  Anne har i lønn  Folketrygden betaler mindre i pensjon jo høyere lønn man har  Anne får bare 42 % av lønn i folketrygd.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Økonomi og behovsprofil Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Overhalla
Dagligbankundersøkelsen 2014
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Innvandring og migrasjon - Nøkkeltall -
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Finansnæringens tilnærming mot korrupsjon
UNGDOM OG ØKONOMI - ØKONOMILAPPEN Hilde E. Johansen
Utskrift av presentasjonen:

FINANSNÆRINGEN SOM PARTNER FOR SKOLEVERKET v/ Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge Finans Norges skolekonferanse 21.august 2013

Noen sentrale spørsmål  Hvorfor er det viktig å ha kompetanse i personlig økonomi?  Finansnæringens samfunnsrolle  Er finansnæringen ønsket inn i skolen?

Hvorfor kompetanse i personlig økonomi?  Å ha innsikt og orden i sin egen økonomi er viktig for å kunne leve et godt liv.  Samfunnet blir stadig mer komplisert: Individuelle valgmuligheter gir stor frihet for den enkelte, men har økonomiske konsekvenser og stiller krav til kunnskap.  Noen eksempler på kunnskapsbehov:  Betalingsanmerkninger øker blant unge.  Ny pensjon i folketrygden fra 2011: behov for kunnskap om folketrygd og sparing.  Hvilke forsikringsordninger er lovpålagte/obligatoriske og hvilke må skaffes på egen hånd?

Renteregning – mange unge kan dette Under 25 år N= 236 Under 30 år N=390 Over 30 år N=1732 Hva vokser 100 kr til på ett år, når rente er 2% i året? Riktig Galt Vet ikke/ ubesvart 80,5 5,5 14,0 80,8 5,4 13,8 74,8 9,9 15,6 Og hva vokser det til etter 5 år? Riktig Galt Vet ikke/ ubesvart 65,7 22,1 12,3 63,3 23,6 12,6 64,4 26,8 8,6 Kilde: Nyhus og Poppe 2011

Men mange forstår ikke rentebegreper som brukes i markedet Under 25 år N= 236 Under 30 år N=390 Over 30 år N=1732 Hva menes med nominell lånerente? Riktig Galt Vet ikke/ ubesvart 41,1 16,5 42,4 49,6 17,0 33,4 68,6 16,1 15,4 Hva menes med effektiv lånerente? Riktig Galt Vet ikke/ ubesvart 37,9 24,3 37,7 46,8 24,2 29,0 67,2 21,5 11,3 Kilde: Nyhus og Poppe 2011

Hvorfor samarbeide med skolen?  Vise samfunnsansvar i praksis  Formidle sunne holdninger og kunnskap om personlig økonomi  I tråd med tradisjon – samspill mellom banken og lokalsamfunnet  Motivere og gi ungdom aktuelle utfordringer  Synliggjøre finansnæringen som en interessant arbeidsplass

Finansnæringen legger til rette for økonomisk trygghet og forutsigbarhet I hverdagen Når noe uventet skjer Gjennom livsløpet

Stor innsats fra finansnæringen  Mer enn 60 banker og forsikringsselskaper har et organisert samarbeid med skoler  Formidle sunne holdninger og kunnskap om personlig økonomi  I 2012 fikk nesten elever i ungdomsskolen opplæring i personlig økonomi fra bankansatte  40 finansforetak satser på entreprenørskap – 32 av disse har inngått samarbeid med Ungt Entreprenørskap (UE)  260 medarbeidere er engasjert i et samarbeid med skolen  14,5 mill kr ble i 2011 brukt på aktiviteter relatert til skole og utdanning for barn og unge

”Bankene gir en troverdig innføring i personlig økonomi” Rektor Anne Britt Kalleberg ved Flåtestad skole (Akershus) har ingen betenkeligheter med å slippe representanter for banknæringen inn i klasserommet. ”Bankene gir en troverdig innføring i personlig økonomi, det er en god kombinasjon sammen med undervisningsopplegget vårt”, sier Kalleberg til DN juni 2013.

Kristin Halvorsen oppfordrer skolene til å invitere bankene inn i klasserommet ”Jeg oppfordrer også til å invitere representanter fra for eksempel den lokale banken ( ……..) til skolene for en diskusjon om personlig økonomi.” Kristin Halvorsen i Aftenposten, 2010 Kristin Halvorsen i sier hun ”…bare er glad for å ha bankansatte som en ekstra ressurs…” Dagens Næringsliv, 2013

Ungdom og økonomi – ikke bare Norge  Financial education - et satsingsområde i mange europeiske land.  EBF mener den økonomiske krisen i Europa har økt behovet for finansiell kompetanse i befolkningen. Herman van Rompuy, president i Europarådet, har tatt til orde for at financial education må komme høyere på dagsorden i EUs ulike fora.  EBF-rapport: Financial Education – special focus on children & youth: publicationshttp:// publications  2013: Det nedsettes en prosjektgruppe i regi av EBF for å fremme forslag om og bidra til forankring av financial education på EU-nivå. Finans Norge deltar.

Hva innebærer satsingen på ungdom og økonomi for finansnæringen?  Fortsette satsingen på kunnskap/kunnskapsdeling  Bli enda bedre på kredittvurdering og opplæring  Stille spørsmål ved/diskutere om vi tilbyr produkter/tjenester som ungdom egentlig ikke er tjent med

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!