FINANSNÆRINGEN SOM PARTNER FOR SKOLEVERKET v/ Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge Finans Norges skolekonferanse 21.august 2013
Noen sentrale spørsmål Hvorfor er det viktig å ha kompetanse i personlig økonomi? Finansnæringens samfunnsrolle Er finansnæringen ønsket inn i skolen?
Hvorfor kompetanse i personlig økonomi? Å ha innsikt og orden i sin egen økonomi er viktig for å kunne leve et godt liv. Samfunnet blir stadig mer komplisert: Individuelle valgmuligheter gir stor frihet for den enkelte, men har økonomiske konsekvenser og stiller krav til kunnskap. Noen eksempler på kunnskapsbehov: Betalingsanmerkninger øker blant unge. Ny pensjon i folketrygden fra 2011: behov for kunnskap om folketrygd og sparing. Hvilke forsikringsordninger er lovpålagte/obligatoriske og hvilke må skaffes på egen hånd?
Renteregning – mange unge kan dette Under 25 år N= 236 Under 30 år N=390 Over 30 år N=1732 Hva vokser 100 kr til på ett år, når rente er 2% i året? Riktig Galt Vet ikke/ ubesvart 80,5 5,5 14,0 80,8 5,4 13,8 74,8 9,9 15,6 Og hva vokser det til etter 5 år? Riktig Galt Vet ikke/ ubesvart 65,7 22,1 12,3 63,3 23,6 12,6 64,4 26,8 8,6 Kilde: Nyhus og Poppe 2011
Men mange forstår ikke rentebegreper som brukes i markedet Under 25 år N= 236 Under 30 år N=390 Over 30 år N=1732 Hva menes med nominell lånerente? Riktig Galt Vet ikke/ ubesvart 41,1 16,5 42,4 49,6 17,0 33,4 68,6 16,1 15,4 Hva menes med effektiv lånerente? Riktig Galt Vet ikke/ ubesvart 37,9 24,3 37,7 46,8 24,2 29,0 67,2 21,5 11,3 Kilde: Nyhus og Poppe 2011
Hvorfor samarbeide med skolen? Vise samfunnsansvar i praksis Formidle sunne holdninger og kunnskap om personlig økonomi I tråd med tradisjon – samspill mellom banken og lokalsamfunnet Motivere og gi ungdom aktuelle utfordringer Synliggjøre finansnæringen som en interessant arbeidsplass
Finansnæringen legger til rette for økonomisk trygghet og forutsigbarhet I hverdagen Når noe uventet skjer Gjennom livsløpet
Stor innsats fra finansnæringen Mer enn 60 banker og forsikringsselskaper har et organisert samarbeid med skoler Formidle sunne holdninger og kunnskap om personlig økonomi I 2012 fikk nesten elever i ungdomsskolen opplæring i personlig økonomi fra bankansatte 40 finansforetak satser på entreprenørskap – 32 av disse har inngått samarbeid med Ungt Entreprenørskap (UE) 260 medarbeidere er engasjert i et samarbeid med skolen 14,5 mill kr ble i 2011 brukt på aktiviteter relatert til skole og utdanning for barn og unge
”Bankene gir en troverdig innføring i personlig økonomi” Rektor Anne Britt Kalleberg ved Flåtestad skole (Akershus) har ingen betenkeligheter med å slippe representanter for banknæringen inn i klasserommet. ”Bankene gir en troverdig innføring i personlig økonomi, det er en god kombinasjon sammen med undervisningsopplegget vårt”, sier Kalleberg til DN juni 2013.
Kristin Halvorsen oppfordrer skolene til å invitere bankene inn i klasserommet ”Jeg oppfordrer også til å invitere representanter fra for eksempel den lokale banken ( ……..) til skolene for en diskusjon om personlig økonomi.” Kristin Halvorsen i Aftenposten, 2010 Kristin Halvorsen i sier hun ”…bare er glad for å ha bankansatte som en ekstra ressurs…” Dagens Næringsliv, 2013
Ungdom og økonomi – ikke bare Norge Financial education - et satsingsområde i mange europeiske land. EBF mener den økonomiske krisen i Europa har økt behovet for finansiell kompetanse i befolkningen. Herman van Rompuy, president i Europarådet, har tatt til orde for at financial education må komme høyere på dagsorden i EUs ulike fora. EBF-rapport: Financial Education – special focus on children & youth: publicationshttp:// publications 2013: Det nedsettes en prosjektgruppe i regi av EBF for å fremme forslag om og bidra til forankring av financial education på EU-nivå. Finans Norge deltar.
Hva innebærer satsingen på ungdom og økonomi for finansnæringen? Fortsette satsingen på kunnskap/kunnskapsdeling Bli enda bedre på kredittvurdering og opplæring Stille spørsmål ved/diskutere om vi tilbyr produkter/tjenester som ungdom egentlig ikke er tjent med
TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!