VED NRLU:S ARBEIDSGRUPPE MELLOMRAPPORT VED ANNA-LENA ØSTERN TIL RÅDSMØTET 2 JUNI 2009 Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Forventninger og videre arbeid…...
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Lars E. Onsøyen.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
1.
GNIST Kurs for LLL/HTV, Tromsø 8. og 9. mars 2010.
Ungdomstrinn i utvikling
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Hospiteringsprosjektet Første arbeidsgruppemøte, Første arbeidsgruppemøte, Lene Ragnhild Kyllesdal og Stine Grimsrud.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Å vitenskapeliggjøre lærerutdanningen UHR-seminar om Nasjonal forskerskole i lærerutdanning, Oslo, Thorolf Krüger.
Nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
SIFO-Evaluering Styrets vurderinger. Grunnleggende premiss 1. Det er positivt at BFD har skjermet et minimum av forskningsmidler til forbruksforskning.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
1 Forskerskoler, IDI 26. mars 2008 Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Kjell Bratbergsengen Forskerskoler.
Regionale forskningsfond
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Workshop: Veiledning innenfor kunst- og kulturfagene 26. – 27. oktober 2005 Senter for fransk-norsk forskningssamarbeid innen samfunnsfag og humaniora.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Senter for læring og utdanning
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Erfaring med forskningssenter i regi av Forskningsrådet
Organisering av fagskolesektoren
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Økonomirapport til fakultetsstyremøte
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Førstelektorprogram ved UiT
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

VED NRLU:S ARBEIDSGRUPPE MELLOMRAPPORT VED ANNA-LENA ØSTERN TIL RÅDSMØTET 2 JUNI 2009 Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene?

Forskningsbasert undervisning i lærerutdanning ? Behov for å øke satsningen på forskning i lærerutdanning Forskning som er relevant for lærerutdanning og skole Rettet mot lærerprofesjonen og læreryrket

Stipendiater fra og for lærerutdanningene Behov for kompetanse for mastergradsveiledning Bygge opp forskerkompetanse Styrke l ærerkompetanse

Merverdi i forhold til nå? En god måte å bruke ressurser på tvers av institusjonsgrenser Tilgangen til veiledere bedres Åpne kursmoduler kan brukes av andre som vil få kompetanseheving (f ørstelektorprogram) Utvikle sterkere og klarere faglig terminologi tilpasset lærerutdanningene

Mulig organisering: start h En nasjonal nettverksskole med eget styre Forskerskolen forankres i en doktorgradsgivende institusjon Styre om fem personer. Styreleder? stipendiater i fire år (pliktdel, empirisk forskning) 2 seminarer per semester for forskerskolens deltakere Kursmoduler i tillegg (5p, 7,5 p eller 10) kan velges (minimum 30 p oppl æringsdel; evt 10 p veiledn. sem.)

15 h øgskoler og universitet interessert Noen kan tilby kursmoduler NTNU tilbyr å ta et ansvar i ledelsen ved f ørste omgang Noen kan tilby veiledning Noen ønsker tilknytnin for stipendiater

Hvilke kurstilbud? Framvekst av l ærerutdanningene Relasjon forskning-lærerpraksis (FoU) Styringsstrukturer og ledelsesformer i l. Danningsproblematikken Det etiske imperativet Lærerkunnskap Praksisopplæring Lærerutdanningskompetanse Endringskompetanse, livslang læring, komparative modeller Filosofisk pedagogikk

Økonomiske kostnader? Årlig ramme 3-5 millioner for skolen St øtten bør gis over en periode på fire år Forskningsrådet modell for støtte: Nasjonale og internasjonale seminarer, kurs, workshop Tiltak for internasjonalisering Frikjøp av leder for forskerskolen (normalt inntil 30 % av årsverk per år) Ev.midler til sekretariatsfunksjon (inntil 15 % av årsverk/år) Midler til post doc Midler til løpende kvalitetssikring (styre)

Kunnskapshorisont skapt av l ærerutdanningene Merverdi ved å bringe sammen doktorgrdsstudenter fra flere institusjoner Forskerskole rekrutteringsfremmende, bidrar til internasjonalisering Styrket FoU-kompetanse ved l ærerutdanningene

To stiger Stipendiatstigen (lukket) F ørstelektorstigen (åpen)