VED NRLU:S ARBEIDSGRUPPE MELLOMRAPPORT VED ANNA-LENA ØSTERN TIL RÅDSMØTET 2 JUNI 2009 Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene?
Forskningsbasert undervisning i lærerutdanning ? Behov for å øke satsningen på forskning i lærerutdanning Forskning som er relevant for lærerutdanning og skole Rettet mot lærerprofesjonen og læreryrket
Stipendiater fra og for lærerutdanningene Behov for kompetanse for mastergradsveiledning Bygge opp forskerkompetanse Styrke l ærerkompetanse
Merverdi i forhold til nå? En god måte å bruke ressurser på tvers av institusjonsgrenser Tilgangen til veiledere bedres Åpne kursmoduler kan brukes av andre som vil få kompetanseheving (f ørstelektorprogram) Utvikle sterkere og klarere faglig terminologi tilpasset lærerutdanningene
Mulig organisering: start h En nasjonal nettverksskole med eget styre Forskerskolen forankres i en doktorgradsgivende institusjon Styre om fem personer. Styreleder? stipendiater i fire år (pliktdel, empirisk forskning) 2 seminarer per semester for forskerskolens deltakere Kursmoduler i tillegg (5p, 7,5 p eller 10) kan velges (minimum 30 p oppl æringsdel; evt 10 p veiledn. sem.)
15 h øgskoler og universitet interessert Noen kan tilby kursmoduler NTNU tilbyr å ta et ansvar i ledelsen ved f ørste omgang Noen kan tilby veiledning Noen ønsker tilknytnin for stipendiater
Hvilke kurstilbud? Framvekst av l ærerutdanningene Relasjon forskning-lærerpraksis (FoU) Styringsstrukturer og ledelsesformer i l. Danningsproblematikken Det etiske imperativet Lærerkunnskap Praksisopplæring Lærerutdanningskompetanse Endringskompetanse, livslang læring, komparative modeller Filosofisk pedagogikk
Økonomiske kostnader? Årlig ramme 3-5 millioner for skolen St øtten bør gis over en periode på fire år Forskningsrådet modell for støtte: Nasjonale og internasjonale seminarer, kurs, workshop Tiltak for internasjonalisering Frikjøp av leder for forskerskolen (normalt inntil 30 % av årsverk per år) Ev.midler til sekretariatsfunksjon (inntil 15 % av årsverk/år) Midler til post doc Midler til løpende kvalitetssikring (styre)
Kunnskapshorisont skapt av l ærerutdanningene Merverdi ved å bringe sammen doktorgrdsstudenter fra flere institusjoner Forskerskole rekrutteringsfremmende, bidrar til internasjonalisering Styrket FoU-kompetanse ved l ærerutdanningene
To stiger Stipendiatstigen (lukket) F ørstelektorstigen (åpen)