NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Melding til Stortinget…
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Ungdomstrinn i utvikling
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
En ny modell for regionale lisenser?
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Velkommen til Campus Evenstad Harry P
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Å vitenskapeliggjøre lærerutdanningen UHR-seminar om Nasjonal forskerskole i lærerutdanning, Oslo, Thorolf Krüger.
Nasjonal forskerskole i lærerutdanning
VED NRLU:S ARBEIDSGRUPPE MELLOMRAPPORT VED ANNA-LENA ØSTERN TIL RÅDSMØTET 2 JUNI 2009 Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene?
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
RUFIT Bioingeniørfaglig institutts rådgivende utvalg for Immunologi og transfusjonsmedisin Blod i sentrum, nasjonal blodbankkonferanse sept Teresa.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Norges ressurssnettverk innen informasjonssikkerhet – NISNet Kick-off-møte Universitetet i Bergen 10. oktober 2007.
FoU-muligheten i høgskolesektoren Stipendiattørken – en ytterligere svekkelse av FoU- utviklingen i høgskolesektoren Kielseminar Dag K. Bjerketvedt.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Stjernøutvalget Debattmøte Åse Løkeland rektor.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Workshop: Veiledning innenfor kunst- og kulturfagene 26. – 27. oktober 2005 Senter for fransk-norsk forskningssamarbeid innen samfunnsfag og humaniora.
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
Prosjektet «Vossamodellen - tidlig rehabiliteringsinnsats for hjemmeboende eldre i Voss kommune» Bergen 05. april 2016 Frode F. Jacobsen.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
FoU-basert undervisning ved ASP Studiekvalitetsdagen på HiST 2007 Høgskolelektor Berit Nicolaysen.
Avhandlingsseminar mai 2006, Radisson SAS hotell, Lillehammer Nasjonal forskerskole TEKST, BILDE, LYD, ROM. Fortolkning og teoriutvikling Faglig.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Senter for læring og utdanning
Overordnet strategi SV-fakultetet
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Førstelektorprogram ved UiT
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning Presentasjon av forslag til struktur Anna-Lena Østern Program for lærerutdanning, SVT, NTNU

Arbeidsgruppens medlemmer Professor Kari Smith, Universitetet i Bergen (leder) Professor Anna Lena Østern, PLU, NTNU Førsteamanuensis Jan Olav Fretland, Høgskulen i Sogn og Fjordane Professor Thorolf Krüger, Høgskolen i Bergen Professor Berit Karseth, Universitetet i Oslo Seniorrådgiver Kjærstin Åstveit, Universitets- og høgskolerådet, NFR (sekretær 1) Seniorrådgiver Birgitte Levy (sekretær 2)

Hvorfor forskerskole i lærerutdanning? Bygge opp forskerkompetanse Styrke lærerutdannerkompetanse og dermed styrke lærerkompetanse Behov av kompetanse for mastergradsveiledning

En nasjonal forskerskole med lærerutdanning som domene Behov for å øke satsningen på forskning i lærerutdanning Forskning som er relevant for lærerutdanning og skole Rettet mot lærerprofesjonen og læreryrket Stipendiater som blir igjen i lærerutdanningen etter disputas.

Nettverksforskerskole Merverdi ved å bringe sammen doktorgradsstudenter fra flere institusjoner Forskerskole rekrutteringsfremmende, bidrar til internasjonalisering Styrket FoU-kompetanse ved lærerutdanningene

Karakteristisk trekk ved forskerskolen: Stipendiatstigen (lukket) Førstelektorstigen (åpen)

NAFOL Kunnskapshorisont med helhet og sammenheng Nasjonal forskerskole i lærerutdanning 2009-2017 4. år Samlinger (2,5 sp.) Internasjonal konferanse Utvikling av analytisk kompetanse Skriveprosess - formidling Samspill teori-praksis 3. år Samlinger (2,5 sp.) Nasjonal konferanse 2. år (diverse institusjoner) Valgbare moduler a 15 sp: Internasjonal konferanse 1. år (vertsinstitusjon): Obligatorisk skoleringsdel Forskningsmetode og akademisk skriving (15 sp.) Vitenskapsteori i lærerutdanningsperspektiv(10sp.) Kunnskapshorisont med helhet og sammenheng

Merverdier En god måte å bruke ressurser på tvers av institusjonsgrenser Tilgangen til veiledere bedres Åpne kursmoduler kan brukes av andre som vil få kompetanseheving (førstelektorprogram) utvikle sterkere og klarere faglig terminologi tilpasset lærerutdanningene

15 høgskoler og universitet har meldt interesse for forskerskolen Noen kan tilby kursmoduler Noen tilbyr å ta et ansvar i ledelsen ved første omgang Noen kan tilby veiledning Noen ønsker tilknytning for stipendiater

Opptak til forskerskolen 25 studenter per år; planlagt 4 opptak Tilsammen 100 phd + ukjent antall som velger moduler

Opptakskrav Mastergrad el tilsvarende Minst to års pedagogisk praksisefaring Finansiering ordnet for fire år 25% pliktarbeid ved egen institusjon Tatt opp som phd-kandidat ved gradsgivende institution