NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning Presentasjon av forslag til struktur Anna-Lena Østern Program for lærerutdanning, SVT, NTNU
Arbeidsgruppens medlemmer Professor Kari Smith, Universitetet i Bergen (leder) Professor Anna Lena Østern, PLU, NTNU Førsteamanuensis Jan Olav Fretland, Høgskulen i Sogn og Fjordane Professor Thorolf Krüger, Høgskolen i Bergen Professor Berit Karseth, Universitetet i Oslo Seniorrådgiver Kjærstin Åstveit, Universitets- og høgskolerådet, NFR (sekretær 1) Seniorrådgiver Birgitte Levy (sekretær 2)
Hvorfor forskerskole i lærerutdanning? Bygge opp forskerkompetanse Styrke lærerutdannerkompetanse og dermed styrke lærerkompetanse Behov av kompetanse for mastergradsveiledning
En nasjonal forskerskole med lærerutdanning som domene Behov for å øke satsningen på forskning i lærerutdanning Forskning som er relevant for lærerutdanning og skole Rettet mot lærerprofesjonen og læreryrket Stipendiater som blir igjen i lærerutdanningen etter disputas.
Nettverksforskerskole Merverdi ved å bringe sammen doktorgradsstudenter fra flere institusjoner Forskerskole rekrutteringsfremmende, bidrar til internasjonalisering Styrket FoU-kompetanse ved lærerutdanningene
Karakteristisk trekk ved forskerskolen: Stipendiatstigen (lukket) Førstelektorstigen (åpen)
NAFOL Kunnskapshorisont med helhet og sammenheng Nasjonal forskerskole i lærerutdanning 2009-2017 4. år Samlinger (2,5 sp.) Internasjonal konferanse Utvikling av analytisk kompetanse Skriveprosess - formidling Samspill teori-praksis 3. år Samlinger (2,5 sp.) Nasjonal konferanse 2. år (diverse institusjoner) Valgbare moduler a 15 sp: Internasjonal konferanse 1. år (vertsinstitusjon): Obligatorisk skoleringsdel Forskningsmetode og akademisk skriving (15 sp.) Vitenskapsteori i lærerutdanningsperspektiv(10sp.) Kunnskapshorisont med helhet og sammenheng
Merverdier En god måte å bruke ressurser på tvers av institusjonsgrenser Tilgangen til veiledere bedres Åpne kursmoduler kan brukes av andre som vil få kompetanseheving (førstelektorprogram) utvikle sterkere og klarere faglig terminologi tilpasset lærerutdanningene
15 høgskoler og universitet har meldt interesse for forskerskolen Noen kan tilby kursmoduler Noen tilbyr å ta et ansvar i ledelsen ved første omgang Noen kan tilby veiledning Noen ønsker tilknytning for stipendiater
Opptak til forskerskolen 25 studenter per år; planlagt 4 opptak Tilsammen 100 phd + ukjent antall som velger moduler
Opptakskrav Mastergrad el tilsvarende Minst to års pedagogisk praksisefaring Finansiering ordnet for fire år 25% pliktarbeid ved egen institusjon Tatt opp som phd-kandidat ved gradsgivende institution