Nasjonalt Råd for Lærerutdanning 21 september 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Frå allmennlærar til grunnskulelærar
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Forslag til ny vurderingsforskrift
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Melding til Stortinget…
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Personalmøte GFU 26. september 2012
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
UiS Suksesskriterier  Egne valg av område  Likeverdighet  Forpliktelse  Grundighet  Tett på praksis  Skriftliggjøring  Tid  Fellesskapsarena.
Digital tools in kindergarten
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
AKTUELLE SAKER Fagpolitiske foreninger Sigrid Lem.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
INGEVA Evaluering av ingeniørutdanninger som følger rammeplan. Presentasjon av prosjektplan. Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Gro Maastad, studieveileder
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
Kommentar til Rapport nr. 2 fra Følgegruppa for barnehagelærerutdanning «Meir samanheng, betre heilskap, klarare profesjonsretting NRLU oktober.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Ny som universitetslærer
Miljø for Masteroppgaven?
Førstelektorprogram ved UiT
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonalt Råd for Lærerutdanning 21 september 2010

MEDLEMMER Marit Breie Henriksen, prorektor, Samisk høgskole Helga Hjetland, tidl. leder av Utdanningsforbundet, Kyrkjebø Bent Cato Hustad, forsker, Høgskolen i Bodø Tore Isaksen, utdanningsdirektør, Drammen Hanna Marit Jahr, tidl. ekspedisjonssjef, Oslo Eva Maagerø, førsteamanuensis, Høgskolen i Vestfold Elaine Munthe, professor, instituttleder, Universitetet i Stavanger (leder) Jens Rasmussen, professor, Århus (medlem av dansk følgegruppe) Tobias Werler, professor, Høgskolen i Volda

SEKRETARIAT v/ UiS Magne Rogne, leder Kari-Anne Svensen Malmo, rådgiver Mona Østerhus, førstekonsulent Kontakt:

Funksjonsperioden for Følgegruppen er fem år. Oppdraget er tredelt: 1.følgegruppen skal samle, analysere og gjøre kjent data om reformen 2.gi råd til departementet og eventuelt foreslå justeringer 3.gi råd til institusjonene i reformarbeidet Følgegruppen skal avgi årlig rapport til Kunnskapsdepartementet.

Facebook side

Årlig lærerutdanningskonferanse ca. medio mars 2011: 15. mars – Oslo Tema; oppstart – integrerte programmer rekruttering 2012:Tema; BA oppgave – Forskningsbasert lærerutdanning?

ARBEIDET HITTIL: MØTER: 8-9 mars, StavangerOppstart, bli kjent, arbeidsplan mai, TrondheimKonsolidering av plan, kontakt med FoU i Praksis, Rammeplanutvalget Arbeid: Nettsted for Følgegruppen: Facebook side: Reiseplan for institusjonsbesøk høsten 2010 Samtaleguide for institusjonsbesøk Sammenstilling av 1. mai rapporter Innsamling av studie- og emneplaner for GLU1 og GLU2 Samordna Opptak; framstilling av søkertall, kjønn, hjemsted, osv Konferansested 15. mars 2011 Rapport av 01. mars 2011 Info og samarbeid: FoU i Praksis, Studentorganisasjoner, Utdanningsforbundet, NRLU, GNIST

Vi skal vurdere innføring og utvikling av GLU1 og GLU2 ved å studere / analyse – Rekruttering- Prosesser – Differensiering- Studenters kunnskap – Integrering & Progresjon – Profesjonsretting- PEL, grunnleggende – Forskningsbaseringferdigheter, tverr.tema – Internasjonalisering- Innen og på tvers – Mobilitetav utdanninger

Høsten 2010 – feb Samtaler med alle – 2 personer fra Følgegruppen og 1 fra Sekretariatet besøker hver lærerutdanningsinstitusjon mellom sep – des. – Hovedhensikt; samle informasjon om oppstart, om planer og intensjoner, om problemstillinger, om gjennomføringsgrad (differensiering, integrering, profesjonsretting, forskningsbasering) – Få et inntrykk av fasiliteter for lærerstudenters læring – Danner grunnlag for videre oppfølging 2.Utvikling og gjennomføring av studentundersøkelse + analyser 3.Analyser av studie- og emneplaner

Hva er vi opptatt av? Organisering av GLU1 og GLU2 – Integrert – segregert og alle mellomløsninger (data) Intensjonsfasen; arbeidet – planer – utfordringer (overgangsordninger fra ALU?) tilbudene de har innen grunnskolelærerutdanning, antall studenter (på hvert tilbud – kjønn – poeng), hva de mener de lykkes med (lokalt og regionalt), strategiske prioriteringer (lokalt og regionalt), utfordringer som de ser i tiden framover (lokalt og regionalt) hvordan det er tenkt omkring sentrale begreper som progresjon, differensiering, profesjonsretting, internasjonalisering, forskningsbasering, praksisopplæring og hvordan det er blitt. prosessen knyttet til utvikling av det nye PEL-faget, hvordan grunnleggende ferdigheter er ivaretatt, samiske perspektiver i emnene Studenters opplevelse av GLU 1 / GLU2, deres valg, deres innsats, engasjement, hva de lærer (områder som vektlegges), profesjonstilhørighet, integrering / koherens …

Muligheter for å lyse ut problemstillinger Ønsker kontakt med forskere som har erfaring med dokumentanalyse / læreplananalyse

Innholdsliste (NB FORELØPIG!!) Kap. 1: Om Følgegruppen og følgegruppens arbeid Kap. 2: Om lærerutdanningene – ansatte, organisering, osv. Kap. 3: Rekruttering til grunnskolelærerutdanningene 3.1 Informasjon og profilering på nett 3.2 Primærsøkere og kvalifiserte søkere per utdanningssted og program 3.3 Utfordringer sett fra lærestedene 3.4 Oppsummering og problemstillinger Kap 4: Hvem er grunnskolelærerstudentene? 4.1 Bakgrunnsvariabler Bakgrunnsvariabler og utdanningssted 4.2 Valg av grunnskolelærerutdanning Valg av grunnskolelærerutdanning og utdanningssted 4.3 Arbeidsvaner 4.4 Erfaringer med undervisning og praksisopplæring Kap. 5: Programplaner for grunnskolelærerutdanningene 5.1 utvikling og utfordringer knyttet til nye programplaner og emneplaner 5.2 Pedagogikk og elevkunnskap (PEL) 5.3 Grunnleggende ferdigheter, samiske perspektiv, flerkulturalitet 5.4 Forholdet mellom emneplaner og nasjonale retningslinjer (profesjonsretting, forskningsbasering ….) 5.5 Oppsummering og problemstillinger for videre arbeid Kap. 6: Hvordan opplever nye studenter utdanningene? 6.1 Profesjonsretting i utdanningene 6.2 Forskningsbasert undervisning 6.3 Fornøydhet med eget valg... Kap 7: Oppsummering og diskusjon 7.1 Planarbeidet 7.2 Rekruttering 7.3 Hva vet vi om studenters vurdering av utdanningene? 7.4 Hvilke problemstillinger viser lærestedene til? 7.5 Følgegruppens problemstillinger for videre arbeid

Innspill til Følgegruppen -Viktige problemstillinger – erfaringer -Hva skal til for å kunne realisere reformens intensjoner? -Er det noen intensjoner det er spørsmål til? -Studentundersøkelsen – viktige områder å belyse -Lærerutdanningskonferanser – tema? Organisering?