Bestått/ikke-bestått

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Hjertelig velkommen til medisinstudiet på DMF ved NTNU og til St
Erfaringer med bestått/ikke bestått •Eksempel 1 –Individuell oppgave tidlig i studiet •Eksempel 2 –Gruppeoppgave sent i studiet.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Informasjonsmøte for spansk
Masterstudiet i Farmasi
Studentliv på NTNU. Kort om NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Tidligere Norges tekniske høyskole (NTH) studenter To universitetsområder:
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Langsgående tema Legerollen og Pasientmøtet (Profesjonell kompetanseutvikling) Kommunikasjon og konsultasjonsferdigheter.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Institutt for religion, filosofi og historie
Seminarer statsvitenskap: Noen foreløpige observasjoner Bjørn Erik Rasch.
Even O. Sørland Fagpolitisk ansvarlig. Hva skal vi med karakterer? Vurdere Rangere Forbedre.
Erfaringer med kvalitetssikring av masterstudiet i utdanningsledelse: tilsynssensorordningen som del av et helhetlig system for vurdering 30.april 2008.
Student i ”moden” alder
Studieplanarbeid.
Tan a = 750 / 1000 a = 36,870 sin a = 0,6 cos a = 0,8.
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av:  Opplegget  Frister  Informasjonskilder.
Digital eksamen Fra behov til gjennomføring
5.og 6.studieår i ny studieplan
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Velkommen til FRM1110-Grunnleggende Farmasi
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Oppfølging av NOKUTs evaluering Kvalitetssikring av praksisstudiene – ASP Prodekan Ingeborg Olaug Kamsvåg.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Oslo 2014 – status (juni 2016) Ingrid Os Dekanmøtet,
Velkommen til foreldremøte for VG3. Agenda: Russetid Vurdering og utviklingssamtaler Oppfølging fravær Heldagsprøver og eksamener Karriereveiledning og.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Introduksjon til emnet Kommunikasjon og mediering (EXFAC03-MVIT)
«Spennende, men ikke relevant for eksamen»
FYS2130 Svingninger og bølger
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Karin Helle og Gro Beate Vige
Master i Serviceledelse i Beijing
Vurdering for læring i engelsk i GLU - utdanningene
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Vårens emner på TIK og ESST
FYS2130 Svingninger og bølger
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
FYS2130 Svingninger og bølger
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

Bestått/ikke-bestått - erfaringer fra medisin studiet i Tromsø Nils-Erik Huseby UHR-seminar 24.1.07

Hovedtanken bak medisin studiet i Tromsø var Tidlig pasientkontakt, utplassering i sykehus/allmennpraksis Integrasjon mellom teoretiske og kliniske fag Mer gruppeundervisning og seminarer på bekostning av forelesninger Valgfrie undervisningselement og en selvstendig, skriftlig oppgave Få og integrerte eksamener Karakterer - bestått/ikke-bestått

Medisin studiet er 6-årig, med følgende emner: MED-100 - med skriftlig eksamen etter 1.år – 50 stp (samt Ex.phil (10 stp) første høst) MED-200 - med skriftlig eksamen etter 2. studieår – 60 stp MED-300 - med skriftlig eksamen etter 3. studieår – 60 stp MED-400 - med skriftlig eksamen etter 4. studieår – 60 stp MED-500 - studiets 5. og 6. år, med en skriftlig og fire muntlige eksamener etter 6.år – 120 stp

Fordeler ved bestått / ikke-bestått Godt verktøy ved integrerte eksamener i fagkunnskap, holdninger og ferdigheter Gir rask sensorering av en stor gruppe kandidater, og dermed god tid til grundig vurdering av resten Sikrer et relativt høyt faglig nivå

Ulemper Studentene får ikke detaljert tilbakemelding etter eksamen Hvordan sikre entydig vurdering av ikke-bestått

Nødvendige sikringstiltak: Kursprøver må gi gode tilbakemeldinger Evalueringer fra studentene er viktige Obligatoriske element Ferdighetstrening Oppfølging i praksisperioder av læremål Sikring av retningslinjer for eksamenskommisjonene Oppfølging av studenter som stryker