Bestått/ikke-bestått - erfaringer fra medisin studiet i Tromsø Nils-Erik Huseby UHR-seminar 24.1.07
Hovedtanken bak medisin studiet i Tromsø var Tidlig pasientkontakt, utplassering i sykehus/allmennpraksis Integrasjon mellom teoretiske og kliniske fag Mer gruppeundervisning og seminarer på bekostning av forelesninger Valgfrie undervisningselement og en selvstendig, skriftlig oppgave Få og integrerte eksamener Karakterer - bestått/ikke-bestått
Medisin studiet er 6-årig, med følgende emner: MED-100 - med skriftlig eksamen etter 1.år – 50 stp (samt Ex.phil (10 stp) første høst) MED-200 - med skriftlig eksamen etter 2. studieår – 60 stp MED-300 - med skriftlig eksamen etter 3. studieår – 60 stp MED-400 - med skriftlig eksamen etter 4. studieår – 60 stp MED-500 - studiets 5. og 6. år, med en skriftlig og fire muntlige eksamener etter 6.år – 120 stp
Fordeler ved bestått / ikke-bestått Godt verktøy ved integrerte eksamener i fagkunnskap, holdninger og ferdigheter Gir rask sensorering av en stor gruppe kandidater, og dermed god tid til grundig vurdering av resten Sikrer et relativt høyt faglig nivå
Ulemper Studentene får ikke detaljert tilbakemelding etter eksamen Hvordan sikre entydig vurdering av ikke-bestått
Nødvendige sikringstiltak: Kursprøver må gi gode tilbakemeldinger Evalueringer fra studentene er viktige Obligatoriske element Ferdighetstrening Oppfølging i praksisperioder av læremål Sikring av retningslinjer for eksamenskommisjonene Oppfølging av studenter som stryker